۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۷۸۵۶
لاریجانی:
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:شما بپذیرید که با ملت مقاومی طرف هستید و بپذیرید که با خانواده عظیم شهدا مواجه هستید؛ اینها مانند خونی هستند که استقامت را در جامعه ما می‌دوانند و شما با آنها موجه هستید. بیخود حنجره‌های خود را خراش ندهید. عاقلانه‌تر حرف بزنید و تصور نکنید که حرف کلفت بزنید روی اراده ملت تاثیر می‌گذارید. راه ما همین است.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش تکریم مادران و همسران شهدا که در سالن سیدالشهداء(ع) میدان هفت تیر برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: فضیلت، استقامت و تبعیت از رهبری کلید پیشرفت و سعادت کشور است.

وی در خصوص مسئله هسته‌ای گفت: در مسئله هسته‌ای می‌شنویم که در خلال مذاکرات اینها درشتی‌هایی می‌کنند، البته ما جنس اینها را می‌شناسیم، جنس‌های توخالی زیاد دارند ولی باید جنس آنها را شناخت و فریب آنها را نخورد.

رئیس مجلس افزود: دو طرف می‌خواهند مذاکره کنند و ما نیز پای میز مذاکره هستم اما در کوران مذاکرات حرف‌های درشت می‌زنند. چرا؛ به‌دلیل اینکه اراده‌ها را سست کنند چون فرهنگ ما را نمی‌شناسند و فکر می‌کنند حرف درشت تغییری در ما وارد می‌کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ما توصیه می‌کنیم بیخود حنجره‌های خود را خراش ندهند و عاقلانه‌تر حرف بزنند، راه ما همین است.

لاریجانی ضمن تشکر از ابتکار عمل سازمان بنیاد شهید برای برگزاری جلسه‌ای با حضور مادران و همسران شهدا به‌مناسبت سالروز رحلت حضرت ام‌البنین(س) اظهار داشت: حضرت ام‌البنین شیرزنی بود که اسوه و نمونه همگان محسوب می‌شد و هم همسر و هم مادر شهید بود و شخصیت بافضیلتی بود که از نظر فرهنگ اسلامی حامل فرهنگ غنی و اهل شعری بود.

وی ادامه داد: اشعار نقل‌شده از حضرت ام‌البنین اشعار فاخری است و مرحوم شهید ثانی از بزرگان عالم اسلام حضرت ام‌البنین را به‌عنوان فردی بافضیلت معرفی کردند. همچنین شخصیت ایشان جدای از اینکه با حضرت علی(ع) و حضرت عباس(ع) نسبت داشتند خودشان شخصیت بافضیلتی بودند و دارای استقامت عجیبی نیز بودند.

رئیس مجلس افزود: 3 خصوصیت در شخصت ام‌البنین یافت می‌شود، اول اینکه ایشان اهل فرهنگ، بافضیلت و صاحب فکر و اندیشه بودند. از برخی از مطالبی که از ایشان نقل شده است می‌توان به این موضوع رسید؛ نکته دوم اینکه حضرت ام‌البنین اهل استقامت بود و در راهی که انتخاب کرده بود تردید نداشت و ایستادگی داشت و محکم بود.

لاریجانی ادامه داد: زمانی که خبر شهادت فرزندان حضرت ام‌البنین را به ایشان دادند وی پاسخ داد: پاکترین احساسات من جریحه‌دار شد وقتی که شنیدم خبر شهادت 4 فرزندم را، اما همه فرزندانم و هر آنچه زیر گنبد آسمان است فدای اباعبدالله(ع). این روشن‌بینی و استقامت  از حضرت ام‌البنین موجب بیداری در آن زمان میان مسلمانان شد. نکته سومی که در شخصیت این حضرت دیده می‌شود ولایت‌مداری و اطاعت از مولا است.

وی با بیان اینکه بافضیلت بودن، استقامت در راه و ولایت‌پذیر بودن در زندگی حضرت ام‌البنین کاملاً دیده می‌شود، گفت: اگر در زندگی مادران و همسران شهدا در انقلاب اسلامی تأمل کنیم مشاهده می‌شود که این 3 ویژگی وجود دارد. البته همه ملت ایران این‌گونه هستند اما خانواده شهدا الگو هستند.

رئیس مجلس با اشاره به نام‌گذاری امسال با عنوان فرهنگ و اقتصاد گفت: من خوشحال هستم که حجت‌الاسلام شهیدی اعلام کرده است که امسال به‌خاطر اینکه سال فرهنگی است به‌دنبال الگوسازی فرهنگ هستند؛ شهادت ویژگی ممتاز فرهنگ اسلامی است و ویژگی‌‌ای محسوب می‌شود که خواری و سستی را از جامعه ما دور می‌کند. همه کشورهایی که پیشرفت کردند اهل نظم و انضباط بودند و احساس مسئولیت، فرهنگ کار و وجدان کاری داشتند اما آنچه جامعه ما را متمایز کرده است تفکر مجاهدت، شهادت و پاسداشت این فضیلت است.

لاریجانی تأکید کرد: بسیاری از جوامع منابع قوی مالی و نظم و انضباط دارند اما درمقابل استکبار سست هستند و تاب نمی‌آورند و گاهی با تلفن یک قدرت بزرگ مسیر خود را تغییر می‌دهند. چون فرهنگ جهاد و شهادت را از خود کنار گذاشته‌اند.

وی با اشاره به حدیث حضرت علی(ع) مبنی بر اینکه کسانی که لباس مجاهدت را از تن بیرون می‌آورند لباس خواری به تن می‌کنند، گفت: جامعه‌ای که فرهنگ شهادت را کنار بگذارد هر چقدر پیشرفت کند قدرت ایستادگی خود را از دست می‌دهد. لذا اینکه سال 93 به موضوع شهادت و فرهنگ توجه می‌شود، انتخاب صحیحی است و باعث سربلندی و ممتازی جامعه ما می‌شود.

رئیس مجلس تصریح کرد: کشور ایران اگر قدرت تاثیرگذار و مهم محسوب می‌شود و روی پای خود ایستاده است دلیل اصلی‌اش مجاهدت و استقامت مربوط به این شهادت‌ها و ایستادگی‌ها است و اگر این شهدا نبودند سرافرازی برای ملت ایران به وجود نمی‌آمد که در مقابل همه درشتی‌هایی که کشورهای قلدر می‌کنند اما عظمت ملت را درک کرده ولی به زبان نمی‌آورند ولی درک می‌کنند.

لاریجانی با اشاره به سفر خود به یکی از کشورهای اروپایی گفت: سالها پیش در سفری که برای مذاکره به یکی از کشورهای اروپایی رفته بودم در جلسه‌ای مرا نصیحت می‌کردند که اینقدر در مقابل آمریکا نایستید، آنها خطرناک هستند، با شما جنگ می‌کنند؛ پیرمردی از ژنرال‌های جنگ جهانی دوم کنار من نشسته بود و اواخر اظهارات این افراد به من گفت، شما این حرف‌ها را گوش بدهید اما باور نکنید؛ شما در مقابل آمریکایی‌ها ایستادید اما ما جرات نداریم در مقابل آنها بایستیم و این کار شما پرارزش است.

وی با بیان اینکه قدرت ایستادگی ملت در مقابل ابرقدرتها مربوط به استقامت همسران، مادران و فرزندان شهدا است، اظهار داشت: راهی را که ما طی کرده‌ایم و راهی را که پیش‌رو داریم به این 3 رکن نیاز دارد یعنی جامعه ما باید جامعه با فضیلتی باشد و راه ایستادگی را با ولنگاری نمی‌توان طی کرد؛ به یک روحیه پاک و فرهنگ متعالی نیاز دارد. اگر رهبر معظم انقلاب به پاکی فرهنگ تاکید دارد چون پایه است و اصلاحات در کشور بدون زیربنای فرهنگی درست امکانپذیر نیست؛ این فرهنگ نیز وارداتی و تقلیدی نیست بلکه باید از باورها بجوشد و با شخصیت و مدیریت جامعه سنخیت داشته باشد و مانند سایر کالاها نیست که بگوییم وارد می‌کنیم.

رئیس مجلس در ادامه گفت: ما جامعه اسلامی محسوب می‌شویم و راهی را  طی کرده‌ایم و به اینجا رسیده‌ایم. برخی تصور می‌کنند که اگر ما این استقامت را نداشتیم و یا راهمان را تعویض کنیم، دریچه‌هایی از پیشرفت برای ما به وجود می‌آید. این نگاه یک نگاه سرسری و سطحی است و عمق مسئله این است که باورهایی که مهد کانون اصلی فکر اهل‌بیت(ع) این جایگاه را برای کشور ما به وجود آورده است. این تفکر مجاهدانه است که ما را به اینجا رسانده است و اگر ما از این فاصله بگیریم نوعی ارتجاع و گمراهی است و نباید آن را با زرورق عجین کنیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ما باید بپذیریم استقامت روی فرهنگ اسلامی این دریچه‌های اقتدار و سربلندی را به وجود آورده است و کانون آن فرهنگ شهادت‌طلبی است. رونق و بزرگی در این راه است؛ شهید مطهری در خصوص واژه شهادت می‌گوید مانند خونی است که در رگ اجتماع قرار می‌گیرد؛ آن چیزی که باعث حیات یک جامعه می‌شود فرهنگ شهادت‌طلبی است و اگر آن را از جامعه بگیریم بی‌جان می‌شود.

وی افزود: راه آینده ما باید به این 3 رکن اتکا کند، یعنی جامعه‌ای با فرهنگ متعالی داشته باشیم و به این فضیلت‌ها توجه کرده و در راه خود استقامت داشته باشیم. البته استقامت داشتن بی‌هزینه و بی‌دغدغه نیست. اما اگر انسان دردسرها را به جان بخرد در آینده توفیقاتی نصیبش می‌شود اما اگر دچار خواب‌آلودگی و تمکین شود باید این تمکین را برای سال‌های متمادی قبول کند؛ سنگ‌اندازی‌هایی که ابرقدرتها در مقابل ملت ایران از ابتدای انقلاب کردند به خاطر راه مستقل بودن و نه شرقی و نه غربی بودن است که راه ارزشمندی است.

رئیس مجلس ادامه داد: خیلی از کشورها هستند که جرات ندارند در مقابل استکبار ایستادگی کنند. قیمت این استقامت شما این است که گاهی آنها سنگ‌اندازی کنند. در مسئله هسته‌ای می‌شنوید که در خلال مذاکرات اینها درشتی‌هایی می‌کنند. البته ما جنس اینها را می‌شناسیم. ژست‌های توخالی زیاد دارند ولی لاکن جنس آنها را باید از جهات دیگری نیز شناخت.   باید جنس آنها را شناخت و فریب آنها را نخورد. الان دو طرف گفته‌اند که ما می‌خواهیم مذاکره کنیم. البته ایران هیچ وقت میز مذاکره را ترک نکرده بود. آنها بودند که هر زمانی به یک قیافه‌ای ظاهر می‌شدند. در کوران مذاکرات حرف‌های کلفت می‌زنند چرا؟ چون اراده‌ها را سست می‌کنند. این مشکلی است که ما با غرب داریم چون فرهنگ ایران را درست نمی‌شناسند فکر می‌کنند حرف درشت زدن تغییری در اراده ما در مقابل غرب بوجود می‌آورد.

لاریجانی ادامه داد: شما بپذیرید که با ملت مقاومی طرف هستید و بپذیرید که با خانواده عظیم شهدا مواجه هستید؛ اینها مانند خونی هستند که استقامت را در جامعه ما می‌دوانند و شما با آنها موجه هستید. بیخود حنجره‌های خود را خراش ندهید. عاقلانه‌تر حرف بزنید و تصور نکنید که حرف کلفت بزنید روی اراده ملت تاثیر می‌گذارید. راه ما همین است.

وی با بیان اینکه یکی از آن 3 خصوصیت تبعیت از رهبری است، تاکید کرد: من به شما می‌گویم که در تاریخ 34 ساله گذشته که ما فراز و فرودهای زیادی داشتیم چه در مسائل داخلی و چه در مسائل منطقه‌ای گاهی با برخی سستی‌ها روبرو می‌شدیم. اما آنچه باعث عزت کشور شد، جایگاه ولایت فقیه بود. حوادث متنوعی در 34 سال گذشته بر ما گذشت اما آنچه باعث اقتدار در مسائل کلان و اساسی شده است این بود که همه در اطاعت از رهبری یکدل بودند و آنهایی که بی‌صفایی کردند سزای آن را کشیدند.

رئیس مجلس گفت: حتی در مسئله هسته‌ای که امروز یکی از عوامل اقتدار کشور است در طول این دو دهه همیشه با حمایت رهبری این جایگاه را پیدا کردیم. این پیشرفت‌ها با حمایت رهبری حاصل شد و گاهی حوادث بسیار بزرگی در کشور اتفاق افتاد که راهنمایی‌‌های مقام معظم رهبری باعث شد که کشور ما از این حوادث مصون بماند و عامل اقتدار مسلمانان محسوب شود. 

لاریجانی با اشاره به جنگ 33 روزه در لبنان گفت: در جنگ 33 روزه شرایط سختی اتفاق افتاد. فشار نظامی رژیم صهیونیستی سخت بود در همان دوران مذاکرات هسته‌ای ایران با غربی‌ها در حال برگزاری بود. دو حادثه اتفاق افتاد که بسیار عجیب بود. یک حادثه این بود که کیسینجر در همان زمان مقاله‌ای نوشت و خواستار صدور قطعنامه علیه ایران شد. او خط داد که در شلوغی و غبارآلودگی فضای بین‌المللی به ایران فشار وارد کنند که این چند نکته را نشان می‌دهد اول اینکه آنها کانون مقاومت را در دنیای اسلام شناخته بودند و می‌خواستند علامت دهند که ما فهمیده‌ایم و اگر در گوشه‌ای از دنیا مسلمانان از خود دفاع کنند ما به شما فشار می‌آوریم و همین کار را کردند و با اینکه آقای کیسینجر کاره‌ای نبود ولی آمریکا فوری به ایران فشار آورد و مسئول اتحادیه اروپا نیز گفت عذرخواهی می‌کنیم، خرابکاران کار خود را کردند.

وی افزود: این حادثه ای بود که نکته‌های زیادی در آنها نهفته بود. یعنی در گوشه‌ای از دنیا رژیم صهیونیستی عملیاتی را علیه مسلمانان ایجاد کرد و آنها در مسئله هسته‌ای به ایران فشار آوردند. این نکته پندآموزی است. اینکه باید در مسائل مهم و استراتژیک ابعاد مختلف را دید، مسئله مهمی است. نکته دیگر این بود که فشارهایی که بر مقاومت لبنان زیاد شد ما در ایران جلساتی را برای کمک به آنها برگزار کردیم و متاسفانه آن زمان بسیاری از کشورهای اسلامی خود را به خواب‌زدگی زده بودند و گاهی هم پشت صحنه به رژیم صهیونیستی کمک می‌کردند. اخیرا کتابی از گیتس وزیر آمریکایی تحت عنوان وظیفه چاپ شده است که از دو کشور در منطقه نام می‌برد و می‌گوید برای‌ من عجیب هستند. یکی رژیم صهیونیستی است و یک کشور عربی که این دو کشور تمام فشارشان بر ما بود که در زمان بوش به ایران حمله کنیم.

رئیس مجلس افزود: تنها کشوری که به مقاومت لبنان کمک می‌کرد، سوریه بود. در آن شرایط سخت ما به محضر رهبر معظم انقلاب رسیدیم و توصیه‌هایی را از ایشان شنیده و به حزب‌الله لبنان منتقل کردیم. رهبر انقلاب گفتند من تنها راه را در استقامت می‌بینم. بعدها آقای سیدحسن نصرالله توصیه معنوی می‌کرد که همه دعای جوشن صغیر بخوانند. آنها اینگونه استقامت کردند که نتیجه‌اش این شد یعنی سیلی که حزب‌الله در آن جنگ به رژیم صهیونیستی زد دیگر این رژیم نتوانست بایستد و کمرش شکست.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ما از این موارد و اتفاقات زیاد دیده‌ایم در جاهایی  توفیق داشتیم که همدلانه با رهبری این راه را طی کنیم و نباید در این مسیر دچار غفلت شویم. و باید برای عبور از این سنگلاخ‌ها به خصوصیت فضیلت، استقامت و تبعیت از رهبری را دنبال کنیم. اینها کلید پیشرفت و سعادت کشور است.

وی در پایان گفت: خانواده شهدا عملا ایستادگی را به ملت آموخته‌اند و این حرکت را پیگیری می‌کنند همچنان خوشحال هستیم که آقای شهیدی عزم خود را جزم کرده تا قانون جامع ایثارگران را عملیاتی کند. چرا که جامعه ایثارگری این مطالبه را داشت و ما از دولت تشکر می‌کنیم که همت کرد تا این قانون محقق شود. ضمن اینکه در مجلس خیل عظیم نمایندگان مجلس از ایثارگران و رزمندگان و فرزندان شهدا هستند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر