۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۷۴۵۱۹
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از افزایش آفت سن گندم در مزارع این استان خبر داد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، محمد رضایی، با اشاره به گرم بودن دمای هوا در فصل زمستان سال گذشته و از سوی دیگر نبود یخبندان، اظهار کرد: این امر سبب شد تا مدت زمستان گذری سن گندم کمتر باشد و خیلی زودتر ریزش پیدا کند.

وی گفت: در واقع سن گندم در شهرستان اسفراین و منطقه ای همچون آخرداغ در شهرستان بجنورد سن گندم زودتر ریزش پیدا کردند.

رضایی افزود: در حال حاضر تمام سن های گندمی که در اماکن زمستان گذران بوده اند وارد مزارع گندم و جوی استان شده است و با توجه به اینکه این بیماری خسارت های فراوانی را به محصول کشاورزی می کند تاکید داریم که کشاورزان حتما مزارع را سمپاشی کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر سن گندم در استان در مرحله مادری است و ممکن است بعد از آن به مرحله پورگی برسد که خسارت هایی که در زمان پورگی به محصول وارد می شود بیشتر از زمان مادری است.

این مقام مسئول بیان کرد: هم اکنون رشد گندم در استان نسبت به سن مادری جلوتر است و کم کم برگ و پرچم گیاه در حال ظاهر شدن است و در برخی از مکان ها نیز گندم به مرحله سنبله دهی رسیده ولی کشاورزان تصور نکنند که زمان گذشته و نیازی به سمپاشی و مبارزه نیست و باید مبارزه را انجام دهند چراکه ممکن است سن گندم در مرحله پورگی ریزش پیدا کند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر مزراع استان هم اکنون با آفت زنگ زرد گندم نیز مواجه است که به کشاورزان توصیه شده تا مخلوطی از سم مبارزه با سن و زنگ زرد را در مزارع سمپاشی کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تاکید کرد: اگر مبارزه انجام نشود، مزارع استان که سطح سبز، رشد و شادابی بسیار خوبی دارند، دچار خسارت‌های سنگینی می‌شوند

وی ادامه داد: سطح مبارزه انجام شده برای بیماری سن گندم طی امسال ۲۰۰۰ هکتار تاکنون بوده که این سطح در سال گذشته حدود ۹۰۰۰ هکتار بوده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، از پیش‌بینی برداشت ۲۱۴ هزار تن گندم در این سال زراعی خبر داد.

وحید صباغ اظهار کرد: این میزان تولید نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش خواهد داشت میزان تولید گندم در سال زراعی گذشته ۱۳۴ هزار تن و میزان خرید آن ۱۰۰ هزار تن بود.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود میزان خرید گندم در این سال زراعی به ۱۵۰ هزار تن برسد، اما هنوز خطرهایی بر سر راه وجود دارد که اگر بتوان از آن عبور کرد، می‌توان به پیش‌بینی تولید دست یافت که یکی از آن‌ها آفت و بیماری های زنگ زرد و سن گندم است.

صباغ افزود: در سال زراعی جاری ۴۶ هزار هکتار گندم آبی، ۹۶ هزار هکتار گندم دیم، ۲۲ هزار هکتار جوی آبی و ۳۰ هزار هکتار جوی دیم کشت شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر