۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۷۴۴۹۲
رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن اشاره به شناسایی ۱۲ کانون بیماری هاری در این استان طی سال گذشته، گفت: همه‌ی اقدامات پیشگیری از هاری برای ۱۶ فرد آسیب دیده در حمله سگ مشکوک به هاری اخیر در شهرستان‌های زارچ و اشکذر انجام شده است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از وبدا، دکتر «مژگان مینو سپهر» گفت: با وقوع این حادثه که در هفدهم فروردین ماه جاری اتفاق افتاد، چهار نفر به مرکز مراقبت و پیشگیری هاری زارچ، هشت نفر به مرکز مراقبت پیشگیری هاری اشکذر و تعداد چهار نفر هم جهت دریافت خدمات تخصصی به بیمارستان‌های استان اعزام شدند.

وی افزود: در مجموع در این حادثه تعداد ۱۶ نفر آسیب دیدند که در راستای پیشگیری از بیماری هاری کلیه خدمات لازم شامل شست و شو زخم با آب و صابون به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، ضد عفونی زخم ها، تجویز آنتی بیوتیک مورد نیاز، تزریق سرم و واکسن ضد هاری، بررسی و تزریق واکسن ضد کزاز در صورت نیاز و ... انجام شد.

مینو سپهر اظهار کرد: با پیگیری هاری انجام گرفته و همکاری مردم و مسئولان شهرستان اشکذر از سگ مشکوک، پس از اتلاف توسط دامپزشکی، نمونه لازم جهت بررسی هاری در حیوان تهیه و به آزمایشگاه‌های کشوری ارسال شده است.

وی تصریح کرد: وجود هاری در حیوانات هر ساله در استان مشاهده می‌شود به طوری که در سال گذشته در استان تعداد ۱۲ کانون بیماری هاری حیوانی (موارد مثبت هاری حیوانی) در شهرستان‌های اشکذر، تفت، خاتم، میبد و یزد شناسایی شده که قابل توجه است، ولی با اقدامات درمان و پیشگیری موثر، مورد ابتلای هاری انسانی نداشته‌ایم.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه توصیه‌هایی را نیز به منظور پیشگیری و درمان هاری اعلام کرد و گفت: کلیه موارد حیوان گزیدگی چه اهلی و چه وحشی را باید هار تلقی کرد و بیمار را باید فوراً تحت اقدامات پیشگیری قرار داد؛ این موضوع به قدری اهمیت دارد که اگر حیوان گزنده مثل سگ دارای قلاده و واکسیناسیون کامل نیز باشد، می‌بایست اقدامات پیشگیری و درمان را برای فرد سریعاً انجام داد یعنی داشتن سابقه واکسیناسیون حیوان مانعی برای انجام «سرو واکسیناسیون» فرد نیست.

وی افزود: ویروس هاری حتی از زخم‌های بسیار کوچک و در حد خراش و از طریق آلودگی مخاط (آلودگی چشم، دهان، بینی و اندام تناسلی) هم می‌تواند باعث هار شدن فرد شود، پس زخم هر چند کوچک (حتی خراش پوستی) بایستی فوری تحت درمان پیشگیری از هاری (شستشوی زخم و واکسیناسیون) قرار گیرد.

مینوسپهر گفت: پنجه گربه حتی در حد خراش نیز می‌تواند موجب انتقال بیماری هاری شود چرا که گربه عادت به لیسیدن پنجه‌های خود دارد و لازم است فوری نسبت به درمان پیشگیری از هاری (شستشوی زخم و واکسیناسیون) اقدام شود.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه در پایان عنوان کرد: با توجه به هزینه‌های بالای سرم و واکسن هاری (هزینه واکسن برای هر فرد تقریباً ۱۰ میلیون ریال و هزینه سرم و واکسن جهت هر فرد ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال است)، لازم است افراد در مواجهه با حیوانات رعایت احتیاط کامل را کرده و ضمن پرهیز از اذیت و دستکاری حیوانات از اقداماتی مانند رهاسازی زباله و غذا دادن به حیوانات ولگرد، از تجمع حیوانات در محل‌های زندگی انسان جلوگیری کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر