۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۷۴۴۰۹
سردار جلالی در تشریح جزئیات مصوبات آخرین جلسه کارگروه دائمی پدافند غیرعامل در سال ۱۴۰۲ مطرح کرد
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور جزئیات مصوبات آخرین جلسه کارگروه دائمی پدافند غیرعامل در سال ۱۴۰۲ تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، آخرین جلسه کارگروه دائمی پدافند غیرعامل در سال ۱۴۰۲ با حضور سردار باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح و سردار دکتر غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و سایر اعضای اصلی این کارگروه تشکیل شد.

سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و دبیر این کارگروه دائمی در تشریح جزئیات این جلسه اظهار داشت: با توجه به اینکه این کارگروه براساس قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور، شأنیت قانونی پیدا کرده و مصوبات آن جنبه قانونی یافته و عدم اجرای آن جرم انگاری شده است، بنابراین، این جلسات با اهمیت بیشتر و جدی‌تری نسبت به گذشته دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: دستور آخرین جلسه کارگروه دائمی پدافند غیرعامل در سال ۱۴۰۲ به بررسی و تصویب سند پدافند غیرعامل در حوزه آب و فاضلاب کشور اختصاص داشت. این سند با حضور متخصصین حوزه آب نهایی شده است و در این جلسه که با حضور مهندس محمد جوان بخت، معاون وزیر نیرو در حوزه آب و آبفا دنبال شد، نکاتی و اشکالات مطرح شده پیرامون این سند بررسی شد.

سردار جلالی افزود: نکات تخصصی پیرامون تامین آب از دریا، آلودگی و مخاطرات آب، ملاحظات کالبدی و پدافندی آب در حوزه سایبری، شیمیایی و بیولوژیکی از جمله مواردی بود که در این جلسه مطرح و برای هر یک از این موارد راهبرد‌های مستقلی پیش‌بینی و مصوب شد.

به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، این سند بعد از انجام اصلاحات، ابلاغ خواهد شد و این ابلاغ، به منزله ابلاغ قانونی بوده و برای همه دستگاهی‌هایی که در این ابلاغیه وظیفه تعریف شده است، لازم الاجرا بوده و عدم اجرای ان براساس قانون جرم انگاری شده است.

تدوین برنامه ملی ایجاد آمادگی در برابر تهدید زیستی عامل ناشناخته (X)

دبیرکارگروه دائمی پدافند غیرعامل کشور با اشاره به برگزاری نشست تخصصی پاندمی آینده بر محور عامل ناشناخته (X) در سازمان پدافند غیرعامل کشور توضیح داد: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی عامل ناشناخته (X) ممکن است به عنوان پاندمی آینده، سلامت انسان را تهدید کند چرا که ممکن است ماهیت آن ویروس مشترک حوزه انسان و دام باشد، یا بیماری تنفسی شبیه ویروس کرونا باشد که از طریق هوا منتقل می‌شود که می‌تواند بسیار پر مخاطره باشد.

وی ادامه داد: براساس اخبار منتشر شده، ضریب ابتلای این بیماری ناشناخته ۲۰ برابر کرونا است که تاکنون دارو و واکسنی نیز برای آن کشف نشده است. سازمان بهداشت جهانی به عنوان هماهنگ کننده حوزه مقابله با پاندمی‌های جهانی، رویکرد‌های بهداشتی را به همه کشور توصیه کرده و از همه کشور‌های عضو خواسته است که در قالب یک پیمان، آمادگی کشورشان را در برابر این موضوع ارتقا بدهند و دنبال کنند.

به گفته سردار جلالی برهمین اساس، جلسه‌‎ای با حضور متخصصان حوزه ویروس شناسی، بهداشت و درمان و آزمایشگاهی کشور به میزبانی سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد و احتمالات و اقداماتی که باید انجام شود، مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه بررسی گزارش و نتایج حاصل از این نشست تخصصی، دستور کار دیگر آخرین جلسه کارگروه دائمی پدافند غیرعامل در سال ۱۴۰۲ بود، تصریح کرد: پیشنهاد سازمان پدافند غیرعامل کشور تدوین برنامه ملی ایجاد آمادگی در برابر تهدید زیستی عامل ناشناخته (X) در دو قالب اقدامات زیرساختی و اقدامات عملیاتی بود.

وی ادامه داد: براساس مصوبه کارگروه دائمی، یک فرصت دوماهه به سازمان پدافند غیرعامل کشور داده شد تا با همکاری دستگاه‌های ذی ربط مثل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان مدیریت بحران، برنامه ملی ایجاد آمادگی در برابر تهدید زیستی عامل ناشناخته (X) را آماده کند.

به گفته سردار جلالی این برنامه ملی از دو بخش تشکل شده است. نخست اقدامات زیرساختی شامل ساماندهی زیرساخت‎های تولید واکسن، ساماندهی ذخایر دارویی و تجهیزات مورد نیاز کشور، ساماندهی شبکه دیده بانی سلامت و مرکز کنترل و پایش بیماری‌های واگیر دار و بهره‌گیری از هوش مصنوعی در برآورد و پیش بینی تهدیدات زیستی.

وی ادامه داد: همچنین سازماندهی شبکه آزمایشگاهی کشور با هدف تشخیص عامل تهدید زیستی در کشور و سازماندهی شبکه آموزش کشور، با هدف آموزش و ارائه خدمات بهداشت عمومی به مردم و همچنین سامانه غربالگری پایش تهدیدات مربوط به حوزه بیولوژیک مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی، بخشی از اقدامات زیرساختی این برنامه ملی را شامل می‌شود.

به گفته سردار جلالی در حوزه عملیاتی هم طرح ملی مقابله با حوادث بیولوژیک باید بتواند نقش همه دستگاه‌ها را مشخص کند، تدوین الگو‌های مقابله از جنس بهداشتی و برنامه‌ها و الگو‌های قرنطینه ملی، استانی، شهری و حتی محله‌ای را تنظیم کند در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور متذکر شد: بعد از تصویب این طرح‌ها نیز آموزش، تمرین و رزمایش ضروری است تا بتوانیم مجموعه آمادگی‌های کشور را در برابر تهدیدات زیستی عامل ناشناخته همزمان با سایر کشور‌ها دنبال کنیم تا در صورت بروز این تهدید ما چه به لحاظ زیرساختی و چه عملیاتی، آماده باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر