۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۷۴۳۷۰
سردار جلالی در سازمان ملی استاندارد مطرح کرد
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه شبکه آزمایشگاهی تشخیصی کشور نیازمند «بازسازماندهی» است، گفت: توسعه شبکه آزمایشگاهی تشخیصی کشور، متناسب با نوع تهدیدات و تحولات آن ضروری است چرا که تکمیل و توسعه و روزآمد سازی شبکه آزمایشگاهی تشخیصی می‌تواند برای کشور امنیت آفرین باشد و این جزو اولویت‌ها در سازمان پدافند غیرعامل است.

به گزارش پایداری ملی، مراسم انعقاد تفاهمنامه همکاری میان سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان ملی استاندارد، با حضور سردار دکتر غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد و معاونان دو سازمان به میزبانی سازمان ملی استاندارد برگزار شد.

سردار جلالی در این مراسم با اشاره به اینکه رسالت و ماموریت‌های سازمان پدافند غیرعامل و سازمان ملی استاندارد به یکدیگر شبیه است و اهداف مشترکی را دنبال می‌کند، اظهار داشت: موضوع استاندارد به علت اثر گذاری مستقیم برحوزه مردم دارای اهمیت بسیار بالایی است، به همین علت انتظار اساسی حاکمیت از این دستگاه، استاندارد سازی و ارتقاء کیفیت اقلام مورد نیاز مردم است.

وی ادامه داد: این سازمان از یک سو وظیفه کنترل و نظارت بر اقلام مورد نیازی را که بر سلامت مردم تاثیر دارد بر عهده دارد و از سوی دیگر نماینده مردم در جهت افزایش کیفیت و تضمین حلیت اقلام مورد نیازآنهاست.

سردار جلالی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های مشترک بین دو سازمان تصریح کرد: ماموریت سازمان پدافند غیرعامل مجموع اقدامات غیرمسلحا‌نه‌ای است که باعث کاهش آسیب پذیری، افزایش پایداری و تداوم کارکرد می‌شود که با تصویب قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل، حوزه شمول آسیب پذیری‌ها و تهدیدات، که سازمان پدافند غیرعامل کشور باید آن را رصد کند، گسترش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به تحولات فناوری و بروز آن بر تهدیدات، خاطرنشان کرد: ترکیب تهدید و فناوری، انواع بسیاری از تهدیدات را شامل شده است. برخی از این تهدیدات در ذات فناوری نهفته شده است و برخی نیز با ترکیب با یکدیگر، نوع جدیدی از تهدیدات را به وجود آورد است. به عبارتی اکنون راهبردها، سیاست ها، تکنیک‌ها و دانش ترکیب آن خود بخشی از این تهدیدات به شمار می‌رود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه یکی از شاخص‌های تاب آوری در برابر تهدیدات، برخورداری از یک شبکه آزمایشگاهی تشخیصی در حوزه پدافند غیرعامل مانند زیستی، شیمیایی، پرتوی، سایبری، الکترونیکی و ... است، تصریح کرد: برای تشخیص تهدیدات، نیازمند یک شبکه راداری، مشابه آنچه در بخش نظامی وجود دارد، هستیم که حوزه غذا، زیستی، سایبری و شیمیایی را که از جنس تهدیدات فناورانه است تشخیص بدهیم.

وی تصریح کرد: نیازمند توسعه شبکه آزمایشگاهی تشخیصی کشور، متناسب با نوع تهدیدات و تحولات آن هستیم چرا که تکمیل و توسعه و روزآمد سازی شبکه آزمایشگاهی تشخیصی می‌تواند برای کشور امنیت آفرین باشد و این جزو اولویت‌ها در سازمان پدافند غیرعامل است.

به گفته سردار جلالی، در مقابله با تهدیدات ترکیبی مهم قدرت تشخیص است. بدون تشخیص تهدید، قدرت مقابله با تهدید را نخواهیم داشت. از همین رو «بازسازماندهی» شبکه آزمایشگاهی در قالب دفاعی و امنیتی که تمام سطوح و لایه‌های تهدید را پوشش داده و یکپارچه عمل کند، یک ضرورت است.

همکاری بین دو سازمان با هدف ارتقای پایداری ملی و افزایش اعتماد عمومی

دکتر مهدی اسلام‌پناه، رییس سازمان ملی استاندارد ایران نیز در این مراسم در نشستی با سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، با اشاره به نقش و جایگاه حیاتی سازمان پدافندغیرعامل در حفظ زیر ساخت ها و امنیت ملی کشور گفت: با توجه به دامنه وسیع وظایف و اختیارات قانونی سازمان ملی استاندارد ایران این پیوند می تواند سرآغاز برنامه های راهبردی و عملیاتی مشترک باشد.

دکتر اسلام پناه با اشاره به سرمایه گذاری بخش خصوصی در رشته های مختلف آزمایشگاهی اذعان داشت: این اقبال از سوی سرمایه‌گذار، بیانگر اعتماد به دولت و پایبندی به نظام است که باید از آن حمایت و صیانت شود.

دبیر شورای عالی استاندارد به روابط این دو سازمان طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: بی شک با اجرایی شدن این تفاهم‌نامه روابط همکاری بین دو سازمان عمیق ، مستحکم و کاربردی خواهد شد.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با نگاهی گذرا به سیر تحولی این سازمان؛ افزود: نظام استانداردسازی کشور طی ۲ سال اخیر با اتکا به تلاش نیروهای جوان و مستعد، موفقیت های ملی و بین المللی خوبی را در کارنامه خود به ثبت رساند.

معاون رییس جمهور ، ارتقای این سازمان برای دومین سال متوالی و قرار گرفتن در جایگاه بیستم ایزو، کسب رتبه ۵ آسیا و مقام اول در بین کشورهای منطقه را بخشی از این دستاوردها برشمرد.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه نظام استاندارد کشور در شرایط تحریم های ظالمانه توانسته جایگاه خود را در مجامع بین المللی ارتقا دهد یادآور شد: به رغم کارشکنی دشمنان قسم خورده نظام و حامیانشان توانستیم بعد از ۲۶ سال مورد ارزیابی همترازی از سوی اتحادیه تایید صلاحیت آسیا-اقیانوسیه قرار گرفتیم.

در انتهای این مراسم، تفاهمنامه همکاری میان سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان ملی استاندارد، به امضای سردار دکتر غلامرضا جلالی و مهدی اسلام پناه رسید.

هدف از انعقاد این تفاهم نامه توسعه همکاری و تعاملات اجرایی، علمی، پژوهشی و آموزشی بین دو سازمان جهت بهره‌گیری از امکانات و توانمندی‌های علمی، مشاوره تخصصی، کارشناسی، اطلاعاتی، تجهیزاتی، تجربیات و تخصص دو طرف و ایجاد بستر و زمینه مصون سازی و افزایش تاب‌آوری جامعه و صیانت و حفاظت از جان و مال مردم در شرایط بحران ناشی از تهدیدات دشمن و جنگ، حفاظت از زیرساخت‌ها و پیش بینی ساز و کار‌های مشترک در چارچوب وظایف قانونی طرفین است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر