۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۷۴۲۹۲
نخستین رزمایش زیستی در سطح شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران صبح امروز چهارشنبه دوم اسفند ماه در فرودگاه بین‌المللی تبریز برگزار شد.

به گزارش پایداری ملی در این رزمایش که با حضور تمامی ارگان‌های فرودگاهی، پدافندی، نظامی و انتظامی، بهداشتی، امنیتی و سایر ارگان‌های دخیل برگزار شد، سردار کمال هادیان فر معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، کاپیتان نخجوانی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، کاپیتان محمدی بخش رییس سازمان هواپیمایی کشوری معاونین امور استان ها و امور زیربنایی سازمان پدافندغیرعامل کشور و معاونین قرارگاه پدافند زیستی کشور برگزار شد.

این رزمایش با هماهنگی سازمان پدافند غیرعامل کشور و شورای عالی پدافند غیرعامل استان آذربایجان شرقی و با حضور ۱۸ دستگاه استان در فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز از ساعت ۹ الی ۱۱ برگزار شد.

بر اساس سناریوی این رزمایش یک هواپیمای باری عبوری که دارای محموله گیاه است، وضعیت مسافران بد حال را اعلام و درخواست فرود اضطرای در نزدیکترین فرودگاه را می‌کند. فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز که نزدیکترین فرودگاه مسیر پرواز است، به عنوان یکی از پایگاه‌های مرز هوایی زیستی کشور توسط مقامات ذی‌صلاح هوانوردی انتخاب و تعیین می‌شود.

تدوین آیین نامه زیستی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران

کاپيتان نخجوانی در حاشیه این رزمایش با بیان اینکه یکی از تهدیداتی که همواره امنیت سلامت جوامع بشری را به مخاطره انداخته، تهدیدات بیماریهای واگیر و اپیدمی است، اظهار داشت: با گسترش صنعت هوانوردی و افزایش مراودات بین المللی و قرار گرفتن در منطقه جغرافیایی و اقلیمی ایران و قابلیت انتقال این مخاطرات، از نقاط مختلف جهان به کشورمان دور از انتظار نیست.

وی تجربه طغیان‌های ناشی از ویروس‌ها و پاندمی‌ها که سلامت عمومی را در کل جهان به مخاطره انداخت یادآور شد و گفت: بر همین اساس اهمیت وجود برنامه مدون و آمادگی پاسخ به آنها در مبادی مرزهای هوایی کشور، بالاخص در فرودگاه‌هایی که دارای سطح وسیعی از مراودات بین المللی هستند، ضروری است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به تکالیف سازمان پدافند غیرعامل کشور به دستگاه‌ها گفت: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با رویکردی نوین در همسویی با اهداف و سیاست های امنیتی کشور، با ارتقا و افزایش توان دفاع در تمامی حوزه‌های زیستی، تروریستی، سایبری، شیمیایی و پرتویی، با ایجاد مدیریت یکپارچه و منسجم با فرماندهی واحـد، مقابله با این تهدیدات را در دستور کار قرار داده است .

کاپیتان نخجوانی از تدوین آیین نامه زیستی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران خبر داد و گفت: متعاقب این آیین نامه، نظام مرزبانی زیستی پیاده سازی و اجرا خواهد شد که گام جدیدی در راستای مقابله با این دسته از تهدیدات است.

نخجوانی استفاده از ظرفیت‌های موجود و یکپارچه سازی آنها در مواجهه با تهدیدات را از رویکردهای شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران خواند و گفت: در همین راستا اولین رزمایش زیستی در فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز پیاده سازی و اجرا شد.

نخجوانی در پایان به تشریح اهداف این رزمایش پرداخت و گفت: این رزمایش با هدف ارزیابی آمادگی زیستی در حوزه هوانوردی، فرودگاهی و نظام سلامت کشور، ارزیابی نحوه پاسخ به تهدیدات زیستی در پروازهای بین المللی و داخلی، ارزیابی میزان حفاظت از سلامت عمومی و سرمایه های انسانی، نحوه مدیریت تهدیدات زیستی در فرودگاه، ارتقای مهارت و پیشگیری از گسترش تهدیدات زیستی از طریق فرودگاه، ارزیابی فضاها، تجهیزات، نیروی انسانی و ارتقای هماهنگی درون و برون سازمانی در پاسخ به تهدیدات زیستی، ارزیابی دانش و مهارت های نیروهای انسانی در فرآیند پاسخ به تهدیدات زیستی، بومی سازی و همگام نمودن مقررات بهداشتی بین المللی (IHR) با دستورالعمل های زیستی سازمان پدافند غیر عامل برگزار شد.

طزری: برگزاری رزمایش ها در مسیر ارتقای آمادگی ملی و افزایش بازدارندگی کشور در برابر تهدیدات است

مصطفی طزری، سرپرست معاونت زیربنایی سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز در حاشیه این رزمایش بابیان اینکه اهمیت و ضرورت پدافندغیرعامل امروز بر کسی پوشیده نیست اما به جهت یاداوری ضرورت دارد فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت موصوع و ضرورت انجام تکالیف و عمل به مسئولیت در این حوزه را مرور کنیم.

وی ادامه داد: موضوع برگزاری رزمایش یکی از محورهای اصلی پدافندعیرعامل دانست که نتیجه ان ارتقاء امادگی و بازدارندگی است

طزری افزود: آمادگی روحی، تیمی و گروهی، تجهیزاتی و مدیریتی از جمله اهداف این رزمایش است.

به گفته وی پدافندغیرعامل کاری هماهنگ و جمعی است و کشف نقاط ضعف، ایجاد هماهنگی، اصلاح الگوهای قدیمی و به روز رسانی الگوها و طرح‌های جدید پدافندی، اجرای دقیق شیوه نامه مانور و آزمون تجهیزات و آموزش‌ها از جمله دیگر اهداف برگزاری مانورهای پدافند غیرعامل است.

سردار هادیان‌فر: هدف جنگ زیستی مردم هستند

سردار هادیان نفر معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نیز در حاشیه رزمایش پدافند زیستی گفت: دشمن دشمنی‌اش تمام نمی شود لذا امادگی ها و اقدامات پیشگیرانه هم باید مستمرا و با قدرت در دستور کار باشد.

وی ادامه داد: ما در وزارت راه و شهرسازی موصوع پدافند غیرعامل را یک اصل و یک موضوع جدی می دانیم.

به گفته وی رزمایش امروز باید در همه حوزه های حمل و نقلی ریلی زمینی و دریایی دنبال گردد.

کاپتان محمدی: انجام ماموریت پدافندغیرعامل یک تکلیف شرعی و قانونی است

کاپتان محمدی بخش رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در حاشیه این رزمایش اظهار داشت: ما در حوزه پدافندغیرعامل با مفهوم هزینه مواجه نیستیم بلکه هر اقدام و هزینه ای سرمایه گذاری است.

وی افزود: همانطور که در رزمایش پدافند زیستی سال ۹۶ فرودگاه امام خمینی هوشمندانه مواجهه با کرونا ویروس را دوسال قبل از شیوع کرونا و در زمانی که باوری در این خصوص وجود نداشت تمرین کردیم و از خروجی آن در مرزهایی هوایی کشور درمواجهه با کرونا بهره بردیم امروز هم به دنبال تمرین برای ارتقاء امادگی ها در برابر تهدیدات مهاجمین زیستی و همه گیری های زیستی هستیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر