۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۷۴۱۴۷
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بر ضرورت توجه ویژه به چند منظوره‌سازی در فضاهای زیرسطحی تاکید کرد و گفت که این موضوع در زمان وقوع مخاطرات اهمیت خود را نشان می‌دهد.
اتصال بیمارستان‌های میلاد و امام‌خمینی به مترو /ضرورت توجه به چندمنظوره‌سازی در فضاهای زیرسطحی

به گزارش پایداری ملی و به نقل از ایسنا، علی نصیری در نشست علمی ملاحظات پدافند غیرعامل در فضاهای زیرسطحی که با حضور جمعی از متخصصان و کارشناسان در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، گزارشی از اقدامات انجام گرفته از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در بخش پدافند غیرعامل فضاهای زیرسطحی تهران ارائه کرد و گفت: درحال حاضر می‌توان گفت یک تهران روی زمین و یک تهران زیر زمین داریم که می‌تواند هم تاب‌آوری شهر را تضمین کند و هم آن را تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود:  اگر تاب‌آوری ترکیبی از ظرفیت‌های مختلف و توانایی یک شهر در برابر مخاطرات باشد، شهر تا جایی تاب‌آور است که خدمات حیاتی آن در هر شرایطی برقرار باشد. در دنیا تجاربی درخصوص استفاده از فضاهای زیر سطحی وجود دارد و در این تجارب به دو موضوع توجه شده که یکی امنیت این فضاهاست و موضوع دیگر آمادگی آنهاست که به عنوان یک ظرفیت  برای کمک دادن به شهر از آنها استفاده می‌شود.

نصیری ادامه داد: گاهی اوقات فضاهای بیمارستانی را در چنین فضاهایی احداث می‌کنند، چون هم در برابر حوادث طبیعی و هم در برابر حملات نظامی توان تامین الزامات مرکز و حفاظت از جان انسان‌ها در آنها فراهم شده است.

به گفته رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران یکی از اصول پدافند غیرعامل در این فضاها، چند ظرفیتی بودن آنهاست تا بتوان هم در شرایط عادی و هم در شرایط اضطراری از آنها استفاده کرد. از این رو توجه ویژه به چند منظوره‌سازی در فضاهای زیرسطحی، در زمان وقوع مخاطرات اهمیت خود را نشان می‌دهد.

وی استقرار نیروهای اورژانس، تهیه و بروزرسانی لایه‌های سه بعدی، تدوین استانداردها و ضوابط ایمنی، آتش‌نشانی و مدیریت بحران، پیگیری انجام مطالعات پدافند غیرعامل خطوط موجود و جدیدالحداث مترو، امکان‌سنجی و شناسایی پتانسیل‌های موجود جهت بهره‌برداری چند منظوره، انجام مانور دوره‌ای نحوه مقابله با شرایط اضطراری، فعال کردن کارگروه مترو برای پیگیری دستورالعمل اجرایی کمیته فضاهای زیر سطحی  و اتصال بیمارستان‌های چند تخصصی به خطوط و پایانه‌های مترو را از جمله اقدامات انجام شده از سوی مدیریت بحران تهران در این حوزه بیان کرد.

نصیری در ادامه از اقدامات انجام گرفته برای اتصال خطوط مترو به بیمارستان‌های امام خمینی(ره) و بیمارستان میلاد خبر داد و گفت: پیگیری تهدیدات احتمالی برای ایستگاه‌ها و خطوط مترو شامل مواردی چون نشت فاضلاب به ایستگاه‌ها و زمین‌های در حال احداث مترو، نشت آب به ایستگاه‌ها و رفع خطر گودهای رها شده، مصون‌سازی تونل راه‌آهن قطار تهران-تبریز به منظور تکمیل الزامات ایمنی، تدوین دستورالعمل ضریب ایمنی مترو  و تلاش برای نهایی‌سازی آن نیز از دیگر مواردی است که در دستورکار قرار دارد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر اینکه قبل از حادثه باید آسیب‌پذیری خود را کم کنیم، گفت: بسیاری از تهدیدات با اندکی هزینه و توجه حل می‌شود. در این راستا لازم است که شکل‌گیری فرهنگ مطالبه ایمنی در دستگاه‌های اجرایی ایجاد شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر