۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۷۳۹۱۱
معاون کتابخانه ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، به تشریح گام‌های اجرایی فعالیت‌های این معاونت در حوزه ابعاد نرم‌افزاری پدافند غیرعامل و در راستای حفظ گنجینه هویتی و تمدنی ملت ایران، پرداخت.

به گزارش پایداری ملی و به نقل از لیزنا، عصمت مومنی معاون کتابخانه ملی در خصوص گام­ های نرم ­افزاری کتابخانه ملی در راستای هویت ­یابی و ارتقاء هویت ملی در جامعه که از ابعاد پدافندغیرعامل فرهنگی محسوب می­شود، گفت: علاوه برفراهم آوری، سازماندهی و اشاعه اطلاعات تمامی منابع منتشر شده در داخل و خارج از کشور، فراهم آوری منابع خطی و نادر شامل منابع چاپ سنگی و سربی به روش های خرید و اهدا و امانی، سازماندهی و ارائه اطلاعات آنها به عموم کاربران و نیز دیجیتال­ سازی بخش­ های زیادی از منابع  مذکور گامی است که در معاونت کتابخانه ملی در راه شناساندن گنجینه مستند کشور و اشاعه اطلاعات آن برداشته شده است. همه کاربران می­توانند اطلاعات منابع موجود در کتابخانه ملی را در وبگاه و اوپک سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مشاهده و در صورت نیاز بر اساس ضوابط از آنها استفاده کنند. این منابع در واقع گنجینه پیشنیان است و طبق قانون اساسنامه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، وظیفه گردآوری، حفظ و سازماندهی و اشاعه اطلاعات آنها به عهده سازمان است. بدیهی است که فعالیت‌های این حوزه به صورت پویا ادامه دارد و معاونت کتابخانه ملی در تلاش است منابع مکتوب و غیر مکتوب به ویژه نسخ خطی ایرانی را  شناسایی و برای اشاعه اطلاعات آن اقدام کند. 

اطلاعات صحیح منجر به غلبه بر جنگ شناختی می شود

معاون کتابخانه ملی سازمان در خصوص مقوله جنگ‌ شناختی که بی‌ثبات‌سازی و تاثیرگذاری بر دیگران، 2 مفهوم کلیدی این حوزه محسوب می­شود، ارائه اطلاعات صحیح به مخاطب را منجر به غلبه در این جنگ شناختی دانست و گفت: فراهم آوری و سازماندهی و اشاعه اطلاعات آثار مکتوب و غیر مکتوب، ایجاد پایگاه کتابشناسی، بانک مستندات، بانک کتابخانه های ایران، بانک نشریات ایران، برگزاری نشستهایی در حوزه  نسخ خطی، ایرانشناسی و سایر حوزه ها  و آگاهی رسانی در خصوص تولیدات فکری ایرانیان و معرفی آثار فاخر و ارزشمند ایرانی، برگزاری برنامه هایی برای شناساندن نخبگان و پیشگامان علم و دانش در ایران و بزرگداشت ایشان در سازمان، معرفی منابع معتبر ایرانی و اسلامی و بیان تاثیر ایرانیان و منابع ایرانی بر  تولید دانش در جوامع دیگر، و برگزاری نمایشگاههای فرهنگی  به صورت حضوری و مجازی از  جمله فعالیت های معاونت کتابخانه ملی است که می تواند در ارائه اطلاعات صحیح  به جامعه تاثیرگذار باشد. 

با به کارگیری آخرین فناوری‌ها پاسدار گنجینه هویتی مردم ایران هستیم

این استاد علم اطلاعات و دانش شناسی گفت: استفاده از هوش مصنوعی برای دستیابی به دانش نهفته در منابع از برنامه های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است و در این راستا تلاش داریم اقدامات بنیادین  در این زمینه انجام دهیم و انتظار می رود در برنامه های آتی بیش از پیش از هوش مصنوعی برای دستیابی به اطلاعات موجود در منابع سازمان و ارائه آنها به کاربران استفاده شود.

وی در خصوص وضعیت مطلوب حافظت از اسناد و منابعی که هویت ملی و تمدنی ملت ایران محسوب می­شوند و اقدامات پدافندی در این حوزه گفت: وضعیت مطلوب این است که تمامی منابع موجود در سازمان دیجیتال سازی شود  تا امکان حفاظت از آنها در فرمت دیجیتال  فراهم آید. این کار به صورت پیوسته در معاونت کتابخانه ملی انجام می شود و از زمان تشکیل شورای تحول دیجیتال و برنامه های سازمان در این حوزه  سرعت این فعالیتها بیشتر شده است و امیدواریم در آینده نه چندان دور به وضعیت مطلوب برسیم. همچنین افق نگاه ما استفاده از آخرین دستاوردها در حوزه مرمت و حفاظت از منابع و اسناد است تا به نحو مطلوب پاسدار گنجینه هویتی مردم ایران باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر