۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۷۳۹۰۷
سرپرست معاونت اسناد ملّی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران ضمن بیان اهمیت ابعاد نرم‌افزاری و سخت افزاری پدافند غیرعامل، فعالیت‌های این معاونت را در بخش‌های حفاظت و مرمت منابع کتابی و غیر کتابی و خدمات آرشیوی به خصوص در حوزه اسناد تشریح کرد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، سید هادی موسوی سرپرست معاونت اسناد ملّی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران گفت: پدافند غیرعامل ابعاد مختلفی دارد که یکی از مهمترین مقوله‌ها حوزه حفاظت از اسناد ملّی است و داشته‌های معنوی ایرانیان را در بر می‌گیرد.

فعالیت و دستاورد‌های در حوزه حفاظت و مرمت بخش مهم مبحث پدافندغیرعامل است

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در راستای پدافندغیرعامل در حوزه حفاظت از منابع گفت:اسناد و نسخ خطّی موجود در این سازمان از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار هستند و میراث ملّی و حافظه اداری کشور به شمار می‌آیند. به همین دلیل حفاظت صحیح و اصولی از این داشته‌ها حائز اهمیت است و در نتیجه مجموع فعالیت‌ها و دستاورد‌هایی که در این راستا به دست می‌آید بخش مهمی از مبحث پدافندغیرعامل است.

سرپرست معاونت اسناد ملّی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران با بیان این مطلب که اسناد علاوه بر ارزش‌های تاریخی و هنری دربرگیرنده اطلاعات مهمی در زمینه‌های گوناگون اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است؛ گفت: بهره برداری و به کارگیری صحیح از اطلاعاتِ موجود در اسناد کمک شایسته‌ای برای پیشرفت و دستیابی به توسعه پایدار کشور در ابعاد مختلف می‌کند.

موسوی اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع و به منظور حفاظت و نگهداری از این منابع و جلوگیری از آسیب دیدگی، اقدامات اصولی و مطابق با استاندارد‌های موجود نظیر ضدعفونی، آسیب زدایی و مرمت بر روی منابع انجام شده است و در این مسیر تجهیزات مورد نیاز نیز برای انجام هر یک از فرایند‌های مذکور تامین شده است.

وی ادامه داد: از لحاظ تدابیر ایمنی و اقدامات اصلاحی مورد نیاز برای کاهش خطرات نیز اقدام‌های کارشناسی صورت گرفته است. از همین رو سیستم ضدعفونی کالیبراسیون سنسور‌های موجود، نصب کف‌پوش آنتی‌استاتیک، تعویض دمپر‌های هوا، انجام سرویس‌های دوره‌ای دستگاه ضد عفونی و تعمیرات مورد نیاز آن تهیه شده است که مجموع این اقدامات در راستای پدافند غیرعامل است.

نصب سیستم اطفای حریق FM ۲۰۰، از برنامه‌های اجرا شده در راستای پدافند غیرعامل است

سرپرست معاونت اسناد ملّی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه خدمات آرشیوی با رویکرد پدافندغیر عامل گفت: به منظور استفاده بهینه از فضای مخازن آرشیوی، صرفه جویی در فضا و ایجاد ظرفیت بیشتر، حفظ و نگهداری اسناد، جلوگیری از آسیب و خطرات احتمالی، ساماندهی منظم و مرتب، زیباسازی محیط مخازن، سهولت دسترسی به پرونده‌ها، کاهش زمان جستجو، محفوظ بودن اسناد و جلوگیری از نشستِ گرد و غبار و آلودگی، ۷۵ درصد از فضای مخازن ساختمان آرشیو ملّی قفسه‌بندی ریلی شده است.

وی خاطرنشان کرد: نصب سیستم اطفای حریق FM ۲۰۰، یکی دیگر از برنامه‌های اجرا شده در راستای پدافند غیر عامل است. در این خصوص، مخازن آرشیوی ساختمان اسناد ملّی به این سیستم تجهیز شده است. این سیستم دارای دو بخش اعلام و اطفای هوشمند است که در صورت دریافت علایم هشدار آتش سوزی، دود، و حرارت سیستم هوشمند اطفا فعال شده و مانع از بروز آتش سوزی می‌شود. این سیستم برای کارکنان شاغل در مخازن به هنگام فعال سازی بی خطر است. افزون بر آن، اثرات آلودگی و تخریبی بر روی منابع برجای نمی‌گذارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر