۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۷۳۸۹۹
سردار جلالی در یادواره شهدای مهندسین استان اصفهان
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: امروز به لحاظ دانش فنی و مهندسی در حوزه پدافند غیرعامل به خودکفایی کامل رسیده‌ایم و قادریم هر طرح دفاعی زیرزمینی را که کشور به آن نیازمند باشد در داخل طراحی کرده و بسازیم.

به گزارش پایداری ملی، سردار غلامرضا جلالی پیش از ظهر امروز در یادواره شهدای مهندسین استان اصفهان که با حضور مقامات کشوری و لشکری و خانواده معظم شهدا در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، به ویژه شهدای غژه اظهار کرد: جنایت غزه و مظلومیت شهدای غزه، خط بطلانی بر تمام ژست‌های مدعی حقوق بشری کشور‌های غربی بود. به عبارتی غرب قمار سنگینی روی حمایت از رژیم صهیونیستی کرد و آبرو و اعتبار سیاسی و فرهنگی خود را باخت.
به گفته وی افکار عمومی دنیا امروز در برابر حقایق جدی ایستاده است. این حادثه پرده ریا، فریب و عوام فریبی غریبی‌ها که همواره تلاش می‌کردند به نوعی با فریب افکار عمومی جهان هویت خبیث و ددمنشانه خود را پنهان کند، درید.

وی در ادامه ایثارگری‌ها و خدمات مختلف جامعه مهندسین در دوران دفاع مقدس را برشمرد و گفت: جامعه مهندسین چه در ساخت استحکامات دفاعی و چه در حوزه رزمی و نظامی خدمات بسیاری رو انجام داده اند. یعنی آنجا که لازم بود پل و جاده می‌ساختند و آنجا که نیاز به استحکاماتی برای کند کردن حرکت دشمن بود با ایجاد میادین مین انجام وظیفه میکردند.

وی با بیان اینکه روحیه مهندسان در دوران دفاع مقدس، معجون و ترکیبی از تخصص، ایثار، رشادت، شجاعت و ابتکار بود، افزود: روایت این ویژگی‌ها و انتقال آن به نسل جوان، رسالتی است که بر دوش ماست که باید به طور جدی به آن پرداخته شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: در مقطعی از جنگ تحمیلی پس از توقف تهاجمات اولیه رژیم بعث و آغاز تهاجم نیرو‌های ایران، برای انجام اقدامات در حوزه فنی مهندسی، ساختاری تحت همین عنوان ایجاد شد که ما در آن شاهد یک ظرفیت عظیم مهندسی بودیم که غیرممکن‌ها را ممکن کرد.

شاهکار مهندسین دفاعی در دوران دفاع مقدس

سردار جلالی با بیان اینکه در بسیاری از جا‌ها که کار‌ها به بن بست میخورد این مهندسین بودند که با ابتکار خود بن بست‌ها را باز می‌کردند، گفت: ایجاد گذرگاه با ساخت پل، راه عبور دریایی، عبور از سرزمین‌های باتلاقی و رساندن جاده به جزایر همه از جمله شاهکار مهندسین دفاعی در دوران دفاع مقدس است.

وی با بیان اینکه دانش، ابتکار، شجاعت و جرات در تصمیم گیری بود که از مهندسین به عنوان پشتیبانی، نیرویی راهبردی در جنگ برای تحقق غیرممکن‌ها پدید آورد، خاطرنشان کرد: این‌ها موضوعاتی درس آموز است که باید به نسل جوان و آینده ساز منتقل شود.

سردار جلالی با بیان اینکه مهندسی بعد از جنگ هم تداوم فعالیت داشت، گفت: گروهی از مهندسین جوان به کهنه‌کاران جنگ اضافه شدند که ظرفیت عظیمی را ایجاد کرد که نقش اساسی در سازندگی ایران پس از جنگ ایفا کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه مهندسی ما که پیش از انقلاب وابسته به نیرو‌های خارجی بود، امروز خود مجری طرح‌های پیچ و عظیمی است، خاطرنشان کرد: امروز ما از یک دانش مهندسی عمیق و دقیق بومی برخورداریم به طوری که بیش از ٩٧ درصد ظرفیت‌های مهندسی در داخل کشور قابلیت برنامه ریزی است.

سردار جلالی با بیان اینکه ما تقریبا نیاز به شرکت‌های خارجی در حوزه مهندسی طراحی و ساخت نداریم، گفت: این خودکفایی حاصل انتقال ظرفیت و تجارب دفاع مقدس به نسل جدید است.

وی با بیان اینکه ما در حوزه پدافند غیرعامل به ویژه در در حوزه دفاعی پیشرفت‌های بزرگی داشته ایم، خاطرنشان کرد: ساخت شهرک‌های موشکی جلوه‌هایی از این دانش مهندسی بومی است که به دست مهندسان جوان ما ایجاد شده که بخش بزرگی از توان بازدارندگی ما حاصل آن تلاش هاست.

قادریم هر طرح دفاعی زیرزمینی را در داخل طراحی کرده و بسازیم

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از مهندسی به عنوان یک موجود زنده یاد کرد که هر روز شاهد توسعه و تحول است و فعالیت در یک عرصه جدید است که باید تحولات آن را رصد و با آن حرکت کرد.

وی با بیان اینکه امروز به لحاظ دانش فنی و مهندسی در حوزه پدافند غیرعامل به خودکفایی کامل رسیده‌ایم، تصریح کرد: ما در حال حاضر قادریم هر طرح دفاعی زیرزمینی را که کشور به آن نیازمند باشد در داخل طراحی کرده و بسازیم. این پیشرفت حاصل رشد علمی همراه با تعهد به انقلاب اسلامی و انگیزه جوانی است.

سردار جلالی با بیان اینکه امروز ما در حوزه تهدیدات علیه کشور شاهد یک تحول هستیم، تصریح کرد: با طیفی از تهدیدات مواجه شدیم که همه طیف مهندسان را برای دفاع از کشور فرامی خواند. به عبارتی امروز دفاع از کشور یک دفاع فنی-مهندسی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به ظهور هوشمندی در علم مهندسی خاطرنشان کرد: با وجود خدماتی که در این حوزه در دسترس قرار گرفته است باید به مخاطرات آن نیز توجه داشت. از همین رو امروز نسل مهندسان جوان ما باید الگو‌های پدافند غیرعامل در حوزه هوشمندسازی را ارائه کند و باید به این برسیم که چگونه ضمن بهره مندی از خدمات هوش مصنوعی از تهدیدات آن ایمن باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر