۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۷۳۸۸۴
شهردار بیرجند مطرح کرد:
شهر بیرجند در بخش‌های مختلف زیرساختی مانند حمل و نقل، آتش نشانی و پدافند غیرعامل از گذشته ضعف‌هایی داشت که به گفته شهردار، سه برابر شدن بودجه شهرداری و اجرای ۴۰ پروژه شاخص در ۲۰ ماه گذشته منجر به تقویت زیرساخت‌ها و افزایش ضریب ایمنی مرکز استان شده است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، کاهش آسیب پذیری کاربری‌های شهری برای به حداقل رساندن میزان خسارات با بهره‌گیری از رویکردهای جدید مدیریت بحران از قبیل پدافند غیرعامل که می‌تواند در ایجاد محیط ایمن در شهرها موثر واقع شود از مهمترین اهدافی است که برنامه‌ریزان و مدیران شهری درصدد اجرای آن در شهرها هستند.

ایمنی شهرها از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم مورد تاکید قرار گرفت و معاون اول رئیس جمهور بهمن سال ۱۴۰۰ در این باره گفت: توجه به مسائل مرتبط با ایمنی شهرها مورد تاکید است و شهرداران کشور باید دقت کافی را در هزینه‌کرد منابع لحاظ کنند.

بیرجند هم به عنوان یکی از شهرهای دارای قدمت زیاد و مرکز استان خراسان جنوبی در جوار مرزهای شرقی کشور از حیث ایمنی حایز اهمیت است از همین رو خبرنگار ایرنا به بررسی این موضوع در گفت و گو با شهردار بیرجند پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

شهردار بیرجند گفت: مهمترین رویکرد مدیریت شهری در دوره جدید توسعه متوازن بوده و اعتقاد داریم این رویکرد مهم باید در بخش‌های روبنایی و زیربنایی محقق شود.

مهدی بهترین ساخت پل، پارک و پارکینگ، احداث آسفالت و ابنیه را از جمله پروژه‌های روبنایی در شهر عنوان کرد که تاکنون به افزایش ضریب ایمنی شهر نیز کمک کرده اما گفت: در حوزه‌های زیربنایی همچون آتش نشانی، حمل و نقل عمومی، سرمایه‌گذاری و امور شهری هم ضعف‌هایی داشتیم که تلاش شده با تمرکز اعتبارات رفع شود.

وی بیان کرد: ۴۰ پروژه شاخص در ۲۰ ماه گذشته برای شهر بیرجند اجرایی شده که حاصل سه برابر شدن بودجه شهرداری و اختصاص بیشترین سهم این بودجه به حوزه عمرانی است.

 

درآمد از شهر فروشی کم شد

شهردار بیرجند یادآور شد: بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۰ حدود ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال بود اما اکنون به هفت هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته که رشد سه برابری داشته است.

وی گفت: منابع احصای بودجه از شهر فروشی و کمیسیون ماده ۱۰۰ که منبع درآمد قابل توجهی در سنوات قبلی بود نیز بسیار کم شده لذا اتکای فعلی بودجه شهرداری به عوارض ناشی از کمیسیون ماده ۱۰۰ و شهر فروشی ناچیز است زیرا این مسئله با اهداف مدیریت شهری که عدالت محوری و فساد ستیزی بوده تناقض دارد.

بهترین افزود: از همین رو قانونی در ساخت و سازها اجرا کرده‌ایم که جلوی بسیاری از تخلفات گرفته شده و خوشبختانه در حال انجام است.

وی با اشاره به اقدامات زیربنایی انجام شده برای افزایش ضریب ایمنی شهر گفت: نسبت به ۲ سال قبل شهر ایمن تری داریم و الان به عنوان یک شهروند و شهردار شب‌ها راحت تر نسبت به گذشته می‌خوابم چون ایمنی ما از حد بسیار ضعیف ارتقا پیدا کرده اگرچه با نقطه مطلوب فاصله داریم.


شهردار مرکز استان ادامه داد: در سه سال گذشته بیش از ۳۰ نیروی آتش نشان بازنشسته شده‌اند که متاسفانه جایگزین صورت نگرفته لذا با بحران نیرو در آتش نشانی رو به رو هستیم این در حالی است که آتش نشانی یک بخش زیربنایی در شهر بوده و جای سوال دارد که چرا اکنون به بحران نیرو مبتلا شده و آیا این مقوله برای شوراهای شهر، نهادهای ناظر و شهرداران قبلی مهم نبوده است؟

وی گفت: ناوگان آتش نشانی هم به صورت قطره چکانی جایگزین شده اما با کمک‌های دولت سیزدهم و شهرداری در ۲ سال گذشته ۴۵۰ میلیارد ریال برای نوسازی ناوگان و خرید تجهیزات آتش نشانی بیرجند هزینه شده که افزایش توان نیروهای آتش نشان در عملیات‌های امدادی را به همراه داشته است.

بهترین با بیان اینکه بسیاری از اتوبوس‌هایی که به بخش خصوصی واگذار شده بود از چرخه خدمت رسانی خارج شدند و جایگزین نداشتند افزود: در بخش اتوبوسرانی هم حدود ۴۰ راننده بازنشسته شدند و ۵۰ اتوبوس اکنون زمین گیر است حتی اتوبوس‌های فعلی وضعیت خوبی ندارند.

وی گریزی به موضوع آرامستان بیرجند زد و گفت: ظرفیت آرامستان فعلی تقریبا تکمیل شده و اجازه گسترش نمی‌دهد لذا اگر حادثه غیرمترقبه‌ای همچون سیل، زلزله یا بیماری همه گیری مثل کرونا رخ دهد که مرگ و میر وسیع داشته باشیم با چالش مواجه خواهیم بود و جای سوال است که چرا سنوات قبل مسایل مربوط به زیرساختی در حوزه آرامستان به سرانجام نرسیده است؟

شهردار بیرجند افزود: این موارد نشان می‌دهد زیرساخت‌های شهری آسیب دیده است و باید به شدت، با قوت و با فوریت آن را جبران کنیم که وضعیت ایمنی شهر دچار اختلال نشود.

وی با بیان اینکه در کنار افزایش بودجه بیشتر سهم به پروژه‌های عمرانی اختصاص یافته، گفت: طبق قانون ۶۰ درصد بودجه شهرداری مربوط به هزینه‌های جاری و ۴۰ درصد برای پروژه‌های عمرانی است در حالی که اکنون ۵۴ درصد سهم بودجه در حوزه عمران هزینه می‌شود.

بهترین عنوان کرد: در توزیع اعتبارات هم تلاش شده که براساس توسعه متوازن ۶۰ درصد پروژه‌ها برای شمال شهر که منطقه کمتر برخوردار است و ۴۰ درصد در جنوب شهر باشد از همین رو در ۶ ماه نخست امسال ۶ پارک ساخته‌ایم که پنج مورد آن در شمال شهر و مناطق محروم بوده است.

وی افزود: در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری توانستیم از طریق رایزنی با وزارت کشور سهمیه اتوبوس‌های یارانه‌ای را از پنچ به ۱۵ دستگاه افزایش دهیم آن هم با شرایطی که شهرداری یک پنجم هزینه خرید این اتوبوس‌ها را پرداخت کرده و مابقی هدیه دولت سیزدهم به مردم بیرجند بوده که حداقل در ۱۰ سال گذشته سابقه نداشته است.

افزایش ضریب ایمنی شهر بیرجند با اجرای ۴۰ پروژه شاخص

شهردار بیرجند نوسازی ناوگان تاکسیرانی را از دیگر اقدامات انجام شده برای تسهیل رفت و آمد شهروندان عنوان کرد و گفت: به طور کلی در ۲ سال گذشته هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال در بخش ترافیک شهر بیرجند هزینه شده است.

وی با بیان اینکه به‌روز رسانی طرح جامع ترافیک شهر نیز با هزینه‌کرد ۲۰ میلیارد ریال انجام شده است افزود: ساخت سه تقاطع غیرهمسطح در اولویت قرار گرفته که در حال حاضر مطالعات فاز اول و دوم برای تقاطع پاسداران و صیاد شیرازی آماده است اما به خاطر ضرورت اجرای چنین پروژه‌ای در ورودی مهرشهر تغییر اولویت داده‌ایم.

بهترین با اشاره به اینکه برخی کارها در جهت ایمنی شهر انجام می‌شود که کمتر به چشم شهروندان می‌آید گفت: جداره سازی دیوارهای ساحلی برای هدایت روان‌آب‌ها در رودخانه شاهرود، عباس آباد و قلعه باغ انجام شده که میلیاردها ریال هزینه داشته تا ایمنی شهر افزایش یابد اما دور از چشم مردم است.

وی گفت: برای احداث دیوار ساحلی شاهرود ۳۶ میلیارد ریال و دیوار ساحلی پل شهید فایده ۹۱۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده لذا اکنون نگران نیستیم که با اندک بارندگی خانه‌های اطراف این رودخانه در معرض خطر باشد.

مشارکت ۵۶۰ شهروند در طرح دوام خاوران

شهردار بیرجند همچنین گفت: اولین بار طرح دوام خاوران برای شهر بیرجند اجرایی شده به این صورت که شهر را به ۵۶ محله تقسیم کرده‌ایم و از هر محله ۱۰ نفر آماده به کار آموزش دیده‌اند لذا ۵۶۰ نفر نیروهای آماده در مواقع بحران به کمک مردم می‌آیند که این آمار ۶ برابر نیروهای فعلی شهرداری است.

وی با بیان اینکه ارزیابی خطر در بافت‌های فرسوده شهر بیرجند برای ۳۰۰ هکتار انجام می‌شود عنوان کرد: با تجهیز خودرویی به ارتباطات ماهواره‌ای در مواقع بحران می‌توانیم ۵۰ درصد سطح زمین را پوشش دهیم.

بهترین افزود: مرکز استان با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت تاکنون فاقد سایت اسکان اضطراری بوده لذا جایی که زمان وقوع حادثه مردم به آنجا پناه ببرند نداشتیم و اکنون مجوز ۱۰ هکتار زمین را از دولت گرفته‌ایم که حصار کشی و امکانات برای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت پیش بینی شده است.

وی گفت: بیرجند جزو معدود شهرهایی است که طرح جامع پدافند غیرعامل آن تصویب شده و از این نظر شهرداری بیرجند در سطح کشور برتر شد.

شهردار بیرجند افزود: از همین رو برای تک تک مناطق بیرجند، پدافند غیرعامل بررسی و طرح مواجهه با خطرات در قالب سه کتابچه ۳۰۰ صفحه‌ای تدوین شده است.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان و ۳۱ شهر دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر