۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۷۳۸۸۳
مشکلات کمبود آب تبریز در این کلانشهر امسال منجر به انجام پنج اقدام دایمی، اصلی و ارزشمند زیرساختی شد که آب پایدار را برای حدود ۶ سال آینده مردم تضمین کرد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، خشک شدن آب پشت سد سهند در تابستان امسال در مقطع کوتاهی منجر به ایجاد بحران آب در کیفیت و همین طور کمیت آب کلانشهر تبریز شد به طوری که در برخی از روزها و هفته‌ها برخی نقاط تبریز با قطعی یا کاهش فشار آب روبرو شد.

تابستان امسال کاهش بارندگی‌ها و افزایش مصرف آب در آذربایجان شرقی به خصوص کلانشهر تبریز منجر به بروز مشکلات غیر قابل پیش بینی شد که با تدبیر مسئولان استانی به خصوص استاندار آذربایجان شرقی، اداره کل آب و فاضلاب و برخی دیگر از متولیان استانی موجب شد تا بر مشکلات فنی حاصل از تامین آب تبریز که برخلاف سیستم و رویه سابق انجام می شد، فایق شوند.

خشک شدن آب سد نهند از یک طرف و ضرورت برعکس کردن سیستم انتقال آب به شبکه از سوی دیگر منجر به ایرادات فنی و گاهی ترکیدگی لوله‌ها در سطح شهر تبریز شد که قطعی آب را به دنبال داشت البته این ایرادات فنی با تلاش شبانه روزی در حداقل زمان ممکن رفع شد.

تامین ۱۷ درصد آب جمعیت تبریز از سد نهند و خشک شدن این سد همانطور که اشاره شد مشکلات مقطعی و فنی در شهر پیش آورد که برای رفع خلاء این کمبود آب و اتصال مناطقی که دچار مشکل شده بودند به خط آبرسانی زرینه رود، سیستم آبرسانی تبریز تغییر یافت به طوری که تغییر و برعکس کردن مسیر آبرسانی در لوله‌ها گاهی در برخی از مناطق بیش از توان لوله‌های آبرسانی بود به طوری که موجب ترکیدگی آنها، قطع شدن یا کاهش فشار آب در سطح شهر شد.

از اوایل اردیبهشت امسال اقدامات جدی و اصلی برای تامین آب کلانشهر تبریز آغاز شده بود و تامین بخشی از آب توسط ۳۰ حلقه چاه در دستور کار قرار گرفت و در کنار آنها پنج اقدام زیرساختی و اساسی برای پایداری آب تبریز از زرینه رود انجام شد.

پنج اقدام زیرساختی که بحران آب تبریز را رفع کرد

مدیر کل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی روز سه شنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: متصل شدن شبکه آبرسانی تبریز به زرینه رود و اتصال چاه‌های منطقه هِربی و سعید آباد به شمال و شمال شرق تبریز، آب این شهر را تضمین کرد که ۲ اقدام از پنج اقدام زیرساختی و اصلی برای رفع مشکل کم آبی این کلانشهر است.

محمد خانی ادامه داد: با اتصال خطوط لوله شمال تبریز به خطوط لوله جنوب شهر و تکمیل رینگ داخلی شهر از طریق پمپاژ، آب وارد مدار توزیع شد و به این ترتیب آب زرینه رود و چاه های شرق تبریز به مناطق مرتفع کلانشهر تبریز وصل شد.

وی با بیان اینکه اجرای این عملیات در شرایط بحرانی و در کمتر از سه ماه تکمیل شد، اظهار کرد: اهالی مناطق شمالی تبریز از آب سبک و گوارای این خط انتقال بهره مند شدند و در عمل تهدید ایجاد شده برای تبریز به فرصت تبدیل شد.

خانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تاسیسات آب شرب در مناطق شمالی تبریز از بالا به پایین و اقطار بزرگ به کوچک تنظیم و نصب شده بود، پمپاژ آب از جنوب به شمال، نیازمند برعکس کردن این تاسیسات و تغییر رژیم جریان بندی آب بود و جریان هیدرولیکی این شهرک ها به ناچار به هم خورد و برای به تعادل رساندن شبکه آبرسانی نیازمند تغییر مسیر آبرسانی بود.

منابع استحصالی جدید منجر به افزایش یکهزار لیتری آب تبریز شد

محمد خانی افزود: اقدامات انجام شده موقتی نیست بلکه دائمی و زیرساختی انجام شده است به طوری که منابع استحصالی جدید تبریز منجر به افزایش یکهزار لیتر بر ثانیه آب شهر شده است و این موضوعات از دیگر اقدامات زیرساختی انجام شده است که پنج اقدام یاد شده را تکمیل می کند.

وی خاطرنشان کرد: مشکلات آب تبریز را تا حدود ۶ سال آینده برطرف کردیم و آب پایدار این شهر تضمین شده است به شرطی که انتقال آب ارس به تبریز تا حدود پنج سال آینده به تبریز محقق شود.

روزانه ۴۵۰ نمونه برداری از آب تبریز انجام می‌شود

خانی تاکید کرد: اکنون روزانه ۴۵۰ نمونه برداری از آب تبریز انجام می‌شود، البته شبکه بهداشت شهرستان تبریز نیز به طور جداگانه و مستقل نمونه برداری از آب تبریز را انجام می‌دهد.

وی یادآور شد: مجهزترین آزمایشگاه مرجع شمال غرب کشور در آذربایجان شرقی مستقر است و نمونه برداری مشترک آب این کلانشهر با شبکه بهداشت در این آزمایشگاه انجام و سالم بودن و کیفیت مناسب آب در آزمایشگاه یاد شده تشخیص و توسط شبکه بهداشت شهرستان تایید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه هفته گذشته مدیرعامل پدافند غیرعامل استان نیز کیفیت آب تبریز را مورد تایید قرار داد.

وی همچنین با اشاره به کمبود فشار یا قطع احتمالی آب در ساعات بامداد، گفت: با کاهش مصرف آب در شب امکان پمپاژ وجود ندارد و برخی مواقع با قطعی یا کمی فشار مواجه هستیم البته این مشکل از ساعت پنج صبح تا وسط شب در هیچ کجای تبریز وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل، دِبی آب برای دور متغیر در ایستگاه‌های پمپاژ تنظیم می شود و سیستم هوشمند شده است البته ایستگاه‌های مادر قابل هوشمندسازی نیست.

وی با بیان اینکه ۳۸۰ متر اختلاف بالاترین و پایین‌ترین نقطه تبریز است به طوری که این شهر حالت کاسه‌ای دارد، گفت: این مشکل را نیز بر اساس موقعیت جغرافیایی و نوع شبکه آبرسانی منطقه مدیریت می‌کنیم و مشکلی از این حیث نیز باقی نمانده است.

وی همچنین با اشاره به رفع مشکل کیفیت آب تبریز نیز گفت: اکنون سختی آب کلانشهر تبریز بین ۷۰ تا ۱۸۰ بوده و کیفیت مناسبی را نشان می‌دهد البته سختی آب تا ۵۰۰ نیز به سلامت انسان صدمه ای وارد نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون که آب سد نهند قطع شده و کیفیت آب تبریز نیز بسیار ارتقا یافته است، با اتصال شبکه به زرینه رود و بهره‌برداری از چاه‌های با کیفیت، سختی آب تبریز نیز از کیفیت بسیار مناسبی در سطح کشور برخوردار شده است.

آبرسانی به ۲۳۳ روستای آذربایجان شرقی

مدیر کل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی همچنین از آغاز آبرسانی به ۲۳۳ روستای آذربایجان شرقی در ۲۱ شهرستان خبر داد و افزود: در مرحله دوم طرح جهاد آبرسانی این طرح محقق خواهد شد.

خانی ادامه داد: در مرحله اول این طرح نیز ۱۷۸ روستا زیر پوشش قرار گرفته بود که آبرسانی برخی از این روستاها در هفته بسیج به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: عملیات فاز دوم طرح جهاد آب رسانی در ۲۳۳ روستا ۳۷۲ کیلومتر خط انتقال را شامل می شود و امیدواریم تا قبل از رسیدن خرداد ماه که زمان اوج مصرف است این طرح ها به بهره برداری برسد.

پنج اقدام زیرساختی که بحران آب تبریز را رفع کرد

آغاز مرحله دوم یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومانی جهاد آب رسانی در آذربایجان شرقی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه مرحله دوم جهاد آب رسانی در آذربایجان شرقی با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان آغاز شد، گفت: هر جایی بسیج و فرهنگ بسیج وارد شده است کارها و پروژه ها به خوبی پیشرفته است.

محمد کلامی افزود: در حوزه آب رسانی در آذربایجان شرقی، حوزه روستایی استانداری، بسیج سازندگی سپاه عاشورا و شرکت آب و فاضلاب استان عملکرد خوب و موفقی داشته اند.

وی با تاکید به اینکه حوزه آب یکی از اولویت های مهم در آذربایجان شرقی است، گفت: حوزه آب و رفع تنش های آبی در استان از ابتدا یکی از اولویت های مهم استان و استاندار بوده است؛ چه در مورد تامین اعتبار و ساخت سد های استان و چه آب رسانی به روستاها که یکی از دغدغه های مهم استاندار از روز اول بوده و بر روی این مساله تاکید جدی دارند.

وی گفت: برای شروع مرحله دوم جهاد آب رسانی در استان مانعی برای تامین مالی وجود ندارد و امیدواریم طبق برنامه ریزی های لازم پیش برود.

به گزارش ایرنا، سد نهند در استان آذربایجان شرقی در فاصله ۴۳ کیلومتری شمال شهر تبریز، در نزدیکی روستای تازه کند قرار دارد و با هدف تأمین قسمتی از آب شهر تبریز بر روی رودخانه نهند که یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه آجی‌چای می‌باشد احداث شده است.

حجم کل مخزن سد نهند در تراز نرمال، ۲۴ میلیون متر مکعب و آب قابل تنظیم سالانه بالغ بر ۳۲ میلیون متر مکعب است.

شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در قالب یک میلیون و ۸۱۰ هزار مشترک، ۱۰۰ درصد جمعیت شهری در ۷۳ شهر استان را تحت پوشش شبکه آشامیدنی و بهداشتی قرار داده است.

مصرف سالانه آب در آذربایجان‌شرقی ۲.۸ میلیارد مترمکعب است.

پیش از اجرای طرح جایگزین نهند، آب شهرستان تبریز از چهار منبع خط آبرسانی زرینه رود ۵۵ درصد، خط آبرسانی نهند ۱۳ درصد، چاه‌ها (هروی، سعید آباد، قزلجه میدان) ۳۱ درصد و قنات ها یک درصد تأمین می‌شد.

مردم تبریز ۶ هزار لیتر در هر ثانیه آب مصرف می کنند.



 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر