۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۷۳۸۵۰
سردار جلالی:
رییس سازمان پدافند غیرعامل گفت: امسال رویکرد اضافه کردن هوش مصنوعی به تمام تجهیزات و سامانه‌های بومی دفاعِ سایبری کشور در اولویت قرار گرفت که بخشی از آن‌ها تجهیز شد و بخش عمده‌ای نیز تا پایان سال هوشمندسازی می‌شود.

به گزارش پایداری ملی، سردار غلامرضا جلالی روز دوشنبه در حاشیه چهارمین کنفرانس ملی پدافند سایبری که در دانشگاه آزاد اسلامی مراغه در حال برگزاری است، اظهار داشت: به واسطه هوشمندسازی این سامانه‌ها، حفره‌های امنیتی و جای پا‌های نفوذ مهاجمان احصا شده و راه‌حل‌های پیشنهادی برای اصلاح آسیب‌پذیری‌های زیرساختی تشخیص داده می‌شود.

وی با بیان اینکه برگزاری کنفرانس‌های علمی قابلیت‌های بسیار خوبی به دفاع سایبری کشور اضافه می‌کند، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی مراغه نیز تلاش خوبی برای بررسی علمی تهدید‌ها و راهبرد‌های مقابله با تهدید‌های سایبری پیش‌بینی کرده و مقالات خوبی به دبیرخانه چهارمین کنفرانس ملی پدافند سایبری ارسال شده است.

به گفته وی در ۳۵ درصد از حمله‌های سایبری سال گذشته به زیرساخت‌های کشورمان از هوش مصنوعی استفاده شد و هوش مصنوعی قابلیت‌های زیادی به مهاجمان داده است.

سردار جلالی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا مبنی بر کاربرد لایه‌های دفاع سایبری، افزود: دفاع سایبری لایه به لایه است و بسته به هر سیستم، بین هفت تا ۱۱ لایه برای آن پیش‌بینی می‌شود.

وی لایه‌های فیزیکی، سیستم عامل، اپلیکیشن و نیروی انسانی را به عنوان بخشی از این لایه‌ها یادآوری کرد و افزود: همه این لایه‌ها باید به صورت هماهنگ و هم‌افزا در مسیر تولید امنیت سایبری به کار گرفته شود و از این شیوه به عنوان دفاع عمیق یاد می‌شود.

سردار جلالی اضافه کرد: زیست‌بوم سایبری کشور باید به صورت هماهنگ حرکت کند و اساسی‌ترین مولفه در این زیست‌بوم، نیروی انسانی است، زیرا دانش سایبری بر پایه نیروی انسانی استوار است و بر همین اساس تولید دانش و توانمندسازی مدیران در حوزه دانش و تربیت شرکت‌های مهندسی مشاور و پیمانکار در حوزه امنیت و دفاع، صف پدافند سایبری محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها به لحاظ رصد فناوری‌های نو و شناخت راهبرد‌های دشمن و ایجاد و تولید دانش پدافندی می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند و از آنجایی که تهدید و فناوری ذاتا علمی و فناورانه است، بر همین اساس دانش سایبری نیز به دانشگاه متکی است و رویه‌های سنتی در این زمینه کاربردی ندارد.

به گفته رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور امسال حمله‌های بزرگ در فضای سایبری به صورت نسبی کنترل شده و این در حالی است که ایران بیشترین تهدید را در سطح دنیا دارد.

سردار جلالی با بیان اینکه رییس‌جمهور قبلی آمریکا بعد از سرنگونی پهباد آن کشور ما را به حمله سایبری تهدید کرده بود، اضافه کرد: از نظر دانش رشد بسیار خوبی داریم و محصولات ما هم جایگاه بسیار ارزشمندی پیدا کرده و امنیت کشور را در حد مطلوب تامین کرده است.

چهارمین کنفرانس ملی پدافند سایبری به همت سازمان پدافند غیرعامل کشور و مرکز تحقیقات حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه برگزار شد و سازمان‌های پدافندی استان، پلیس فتا و سایر ارگان‌های ذیربط و مراکز دانشگاهی در برگزاری آن مشارکت کردند.

«حقوق بین‌المللی و توسعه فناوری»، «حقوق بین‌المللی سایبری»، «قلمرو سایبری در حقوق بین‌الملل»، «حاکمیت و فضای مجازی»، «حقوق مسئولیت بین‌الملل در فضای سایبری» و «مخاصمات مسلحانه سایبری» از جمله محور‌های این کنفرانس است.

«حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلاف‌های سایبری»، «تابعان و ذی‌نفعان حقوق بین‌الملل سایبری»، «حکمرانی سایبری» و «رهیافت اسلامی اصول حقوق بین‌الملل در فضای سایبر» نیز از دیگر محور‌های این کنفرانس ملی به شمار می‌رود.

همچنین از سایر محور‌های چهارمین کنفرانس ملی پدافند سایبری می‌توان به «کنشگری جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی»، «تهدید‌های نوسایبری»، «جرایم سایبری نو»، «قواعد و مقررات بین‌المللی و ملی راجع به پدافند سایبری»، «نقش و جایگاه سازمان و نهاد‌های بین‌المللی در امر پدافند سایبر» و «روند فعالیت ارگان سازمان ملل متحد در توسعه هنجارها، قواعد، و اصول حقوق بین‌المللی سایبری» اشاره کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر