۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۷۳۸۴۱
سردار جلالی:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: مصوبه‌های شورای پدافند غیرعامل بر اساس قانون برای همه دستگاه‌های کشوری، لشکری، دولتی و غیردولتی الزامی شد.

به گزارش پایداری ملی، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور امروز در نشست هماهنگی رزمایش ترکیبی پدافند غیرعامل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) با اشاره به تصویب تشکیل شورای دائمی پدافند غیرعامل در کشور گفت: شهریور ماه امسال منظور برطرف کردن ضعف‌ها در بخش حقوقی و قانونی تشکیل شورای دائمی پدافند غیرعامل به پیشنهاد سازمان پدافندغیرعامل در مجلس تصویب و توسط رئیس جمهور ابلاغ شد و مصوبه‌های این شورا بر اساس قانون برای همه دستگاه‌های کشوری، لشکری، دولتی و غیردولتی الزامی شد.

او ادامه داد: شورای دائمی هفت نفره پدافند غیرعامل به عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیر در زمینه پدافند غیرعامل کشور تصویب و اجرایی شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: اجرایی نکردن مصوبه‌ها و شیوه‌نامه‌های تدوین شده شورای دائمی پدافند غیرعامل در این قانون برای اولین بار جرم انگاری شده و با دستگاه‌هایی که نسبت به اجرای اصول پدافند غیرعامل کوتاهی کنند برخورد قانونی پیش‌بینی شده است.

سردار جلالی با بیان اینکه مصوبه نظام آمادگی و رزمایش دستگاه‌های اجرایی تدوین شده است، ادامه داد:دستگاه‌های مختلف برای افزایش سطح آمادگی و رفع اشکالات مکلف به برگزاری مستمر پدافندغیرعامل شده‌اند که این مانور‌های به صورت دوره‌ای و مستمر باید برگزار شود.

او با اشاره به اینکه شیوه‌نامه اقدامات تخصصی برای حفاظت از زیرساخت کشور تدوین شده است، گفت: زیرساخت‌های کشور به حیاتی، حساس، مهم و قابل حفاظت دسته‌بندی شده و برای هر سطح اقدام‌هایی در ۱۲ مولفه اساسی پیش بینی شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور  بندر امام خمینی (ره) را از جمله زیرساخت‌های حیاتی کشور دانست و ادامه داد: با توجه به نقش مهم بندر امام در تأمین کالا‌های اساسی مورد نیاز کشور و ویژگی‌های خاص این بندر، مصون سازی آن در برابر تهدیدات احتمالی بسیار اساسی و مهم است.

سردار جلالی با بیان اینکه تهدیدات بنادر حیاتی کشور باید به صورت سه ماهه تدوین، ارزیابی و به روزرسانی شود،  افزود: سطح آمادگی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) به عنوان یکی از زیرساخت‌های حیاتی کشور باید همانند آمادگی ارتش در شب عملیات باشد و این یعنی آمادگی کامل در همه بخش‌ها است.

او  ارتقای آمادگی را از جمله اهداف اساسی برگزاری رزمایشی‌های پدافند غیرعامل عنوان کرد و گفت: آمادگی روحی، تیمی و گروهی، تجهیزاتی و مدیریتی از جمله اهداف این رزمایش است و عملکرد تیم‌های مختلف توسط گروه داوری ارزیابی می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه  پدافندغیرعامل کاری هماهنگ و جمعی است،  افزود: کشف نقاط ضعف، ایجاد هماهنگی، اصلاح الگو‌های قدیمی و به روز رسانی الگو‌ها و طرح‌های جدید پدافندی، اجرای دقیق شیوه نامه مانور و آزمون تجهیزات و آموزش‌ها از جمله دیگر اهداف برگزاری مانور‌های پدافند غیرعامل است.

سردار جلالی گفت: آمادگی و اجرای طرح‌های مقابله و پاسخ اضطراری و جامع و همچنین تمرین گام‌های عملیاتی در بروز حوادث و تهدید از جمله موارد مهمی است که در این مانور‌ها مورد تاکید است.

او ادامه داد: تهدید پایه شامل تهدیداتی که در محیط ماموریت اثر می‌گذارد و باید سناریو‌های مختلف در برابر این تهدید‌ها پیش‌بینی و متناسب با آن اقدام‌های پیشگیرانه انجام شود.

بندر امام خمینی (ره) در جنوب خوزستان یکی از بنادر استراتژیک کشور در امر صادرات و واردات کالا‌های اساسی است. پارسال حدود ۴۳ میلیون تن انواع کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) تخلیه و بارگیری شده که ۱۵ میلیون تن آن کالای اساسی بود. این منطقه ویژه تامین کننده ۷۰ درصد کالای اساسی وارداتی کشور است.

این رزمایش در اسکله سه، پایانه نفتی، ترمینال کالای خطرناک مجتمع بندری امام خمینی (ره) با موضوع اطفاء حریق شناور، امداد و نجات در دریا، رفع آلودگی دریایی، اطفاء حریق مخزن نفتی، مقابله بانشت ماده شیمیایی، تخلیه اضطراری و تداوم کارکرد‌ها برگزار شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر