۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
کد خبر: ۷۳۸۳۱
سردار جلالی در نشست تخصصی زنان و پدافند غیرعامل مطرح کرد
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه با توجه به تهدیدات نوظهوری که توضیح داده شد می‌توان دریافت که نقش بانوان در مقابله با این تهدیدات از نقش مردان کلیدی‌تر است

به گزارش پایداری ملی،سومین نشست تخصصی زنان و پدافند غیرعامل با حضور سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه تهران، فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، مینا بیابانی رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور، جمعی از مسئولان سازمان پدافند غیرعامل کشور و بانوان برتر در حوزه‌های پدافند غیرعامل در سالن شهید آبشناسان برگزار شد.

سردار جلالی در این نشست با بیان اینکه نقش‌ها و ماموریت‌های بانوان در حوزه پدافند غیرعامل، اظهار داشت: با توجه به اینکه دفاع غیرعامل بخشی از منظومه دفاعی کشور در حفاظت از دارایی‌های اساسی و راهبردی، امینت و زیرساخت‌ها را شامل می‌شود به ویژه آنکه شاهد تغییر در ماهیت و پیچیده شدن تهدیدات هستیم.

وی با بیان اینکه سازمان پدافند غیرعامل کشور با توجه به نقش موثر زنان در جامعه، مطالعات خود را برای تعریف نقش‌های جدید برای زنان در حوزه پدافند غیرعامل آغاز کرد، اظهار داشت: زن در ساحت‌های مختلفی در اجتماع حضور دارد و نقش‌های راهبردی اساسی هم دارد که باید به آن توجه کرد.

سردار جلالی با بیان اینکه یک ارتباط اساسی بین زن، خانه و خانواده وجود دارد، تصریح کرد: چشم انداز و هدف غایی این است که خانواده‌هایی داشته باشیم بصیر، مقاوم، آماده، تاب‌آور، مصون و پایدار که در کنار خانه امن و پایدار، در برابر انواع تهدیدات آماده و تاب آور باشند.

اهمیت خانواده آماده و مصون

وی با اشاره به تعریف خانواده آماده و مصون، توضیح داد: این مفهوم به معنای بی‌اثرسازی تهدید بر خانواده است. در واقع یکی از نقش‌های پدافند غیرعامل همین براثر کردن پیامد‌های تهدید است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اهمیت خانواده امن، تصریح کرد: خانواده امن، محله امن و تاب آور را به دنبال دارد و محله امن و تاب آور نیز شهر مصون و در نتیجه جامعه و کشور پایدار را به دنبال خواهد داشت.

سردار جلالی نقش آفرینی بانوان در نهاد خانواده را از ابعاد مختلف از جمله بهداشت روانی، بهداشت محیط، بهداشت رفتاری و حرفه ای، خانه تولید محور، مدیریت مصرف حائز اهمیت دانست.

وی با تبیین تقسیم بندی تهدیدات، به توضیح تهدیدات نوظهور از جمله تهدیدات بیولوژیک که نمونه بارز آن کرونا بود پرداخت و ادامه داد: تهدیدات اقتصادی و تهدیدات شناختی نیز گونه‌ای دیگر از این تهدیدات نوظهور است که باید به آن توجه داشت. نکته اینجاست که وقتی چهره تهدید عوض می‌شود ما با تکالیف جدیدی مواجه می‌شویم.

نقش بانوان در مقابله با تهدیدات نوظهور از مردان کلیدی‌تر است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه با توجه به تهدیدات نوظهوری که توضیح داده شد می‌توان دریافت که نقش بانوان در مقابله با این تهدیدات از نقش مردان کلیدی‌تر است، خاطرنشان کرد: برای نمونه رعایت الگوی مصرف در خانه، توجه به تولید محوری خانواده، خانه‌ی بهداشت محور، رعایت الگوی تغذیه سالم و مواردی از این دست همه از جمله مواردی است که با توجه به نقش مدیریتی زنان در خانه باید آن‌ها را در نظر گرفت.

به گفته وی آموزه‌های دینی ما در حوزه سبک زندگی، الگو‌های رفتاری، رعایت بهداشت که به طور کلی می‌توان آن را جزو مقوله پدافند زیستی دانست، می‌تواند پشتوانه معنوی و فکری خانواده را تقویت کند و زنان به عنوان مدیر خانواده می‌تواند در این میان نقش آفرینی کنند.

آیت الله کاظم صدیقی: بانوان سنگردار بنیان خانواده هستند

آیت الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران نیز در این نشست با اشاره به نقش والای زن در آیات و روایت، بانوان را سنگردار بنیان خانواده دانست و تصریح کرد: زنان مومن و پاکدامن، عامل برکت، شکوفایی و تعالی جامعه هستند.

وی با اشاره به جمله "از دامن زن، مرد به معراج می‌رسد"، تصریح کرد: برای زنان همین بس که شخصیتی بزرگ مانند امام خمینی (ره) درباره آنان چنین تعبیربلندی دارد، این کلام از انسانی جامع و کامل صادر شده است.

آیت الله صدیقی با اشاره به ارزش‌گذاری اسلام به کرامت و اصالت زن‌بودن، تصریح کرد: ما باید در مورد مسئله زن نگاه جامع داشته باشیم، و این نگاه جامع در اسلام وجود دارد. مسئله ارزشگذاری به اصالت زن، زن بودن، برای زن یک ارزش والا و یک اصل است.

وی با اشاره به شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان الگوی کامل زن مسلمان خاطرنشان کرد: دختران و زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران از جایگاهی برخوردارند که در هیچ جای دنیا از این جایگاه برخوردار نیستند. جمهوری اسلامی ایران نقطه عطفی برای توجه به ظرفیت‌های بانوان و دختران کشور بوده است. ما اکنون شاهد حضور بانوان در عرصه‌های مختلف هستیم که ظرفیت بالایی برای تعالی جامعه در اختیار ما قرار داده است.

نماینده مردم قزوین در مجلس مطرح کرد: نقش کلیدی زنان در انتقال عناصر هویت ملی

فاطمه محمد بیگی، نماینده مردم قزوین در مجلس نیز در این نشست با اشاره به نقش زنان در عرصه حکمرانی و پدافند اجتماعی اظهار داشت: برای درک جایگاه زن در یک جامع باید به دیگاه رهبران هر جامعه به زنان توجه کرد. می‌بینیم که در نگاه رهبران جمهوری اسلامی ایران، زن از چه جایگاه والایی برخوردار است. این نشان از ارزشمندی مقام زن در جامعه ما دارد.

وی ادامه داد: از دیدگاه مقام معظم رهبری، نقش زن به عنوان مادری و مایه انتقال عناصر هویت ملی، کلیدی است. یعنی شخصیت یک ملت در درجه اول به وسیله مادران منتقل می‌شود.

محمد بیگی با بیان اینکه بازیابی هویت ملی در گرو بازیابی هویت زنان و دختران یک جامعه است، تصریح کرد: این زن‌ها هستند که وظیفه تربیت پسران به عنوان مردان آینده جامعه را برعهده دارند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه نقش زنان در پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیکی کشور بر هیچ کسی پوشیده نیست، خاطرنشان کرد: هنر ما این است که بتوانیم از این رشد پایه‌های دانشی برای تقویت رشد پایه‌های بینشی استفاده کنیم.

وی حضور فعال زنان در عرصه فعالیت‌های بسیج را اقدامی مبتنی بر پدافند غیرعامل دانست و خاطرنشان کرد: آموزش‌هایی که در دوره‌های مختلف بسیج آموزش داده می‌شود می‌تواند به افزایش سرمایه اجتماعی بانوان ما کمک کند.

محمد بیگی حضور زنان در خیریه‌ها و تشکل‌های مردم نهاد را جنبه دیگری از مشارکت‌های زنان در عرصه‌های اجتماعی دانست.

وی با اشاره به نقش زن به عنوان محور زیست عفیفانه، خاطرنشان کرد: مولفه‌های عفاف امروز در ساحت جامعه می‌تواند باعث ایجاد عزت و کرامت در جامعه شود که نقش زنان در این میان بی بدیل است.

شایان ذکر است در حاشیه این همایش از مادران و خانواده‌های شهدا و بانوان برتر در حوزه‌های پدافند غیرعامل تجلیل شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر