۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۷۳۷۸۸
گردهمایی پدافند غیرعامل شناختی به‌مناسبت هفته گرامیداشت پدافند غیرعامل باحضور مسئول کمیته علمی جنگ نرم و علوم شناختی دانشگاه امام صادق (ع)، مدیرکل پدافند غیرعامل خراسان رضوی، رئیس سازمان بسیج کارکنان سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی، بسیج تمامی ادارات دستگاه‌های اجرایی، رابطین حراست، رابطین بسیج و پدافند غیرعامل ادارات بهزیستی تمامی شهرستان‌ها، مسئولین مراکز شبه خانواده، دانشجویان تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی در سالن همایش‌های موسسه خیریه توانبخشی دختران بی‌سرپرست و کم‌توان ذهنی همدم فتح‌المبین برگزار گردید.

به گزارش پایداری ملی و به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، گردهمایی پدافند غیرعامل شناختی به‌مناسبت هفته گرامیداشت پدافند غیرعامل باحضور مسئول کمیته علمی جنگ نرم و علوم شناختی دانشگاه امام صادق (ع)، مدیرکل پدافند غیرعامل خراسان رضوی، رئیس سازمان بسیج کارکنان سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی، بسیج تمامی ادارات دستگاه‌های اجرایی، رابطین حراست، رابطین بسیج و پدافند غیرعامل ادارات بهزیستی تمامی شهرستان‌ها، مسئولین مراکز شبه خانواده، دانشجویان تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی در سالن همایش‌های موسسه خیریه توانبخشی دختران بی‌سرپرست و کم‌توان ذهنی همدم فتح‌المبین برگزار گردید. در حاشیه این گردهمایی، نمایشگاه کتاب با همکاری اندیشکده سٌعداء برپا گردید.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در این گردهمایی، گفت: علوم شناختی، اذهان را به سیطره خود در می‌آورد. در پدافند غیرعامل علاوه بر دستگاه‌های اجرایی و مسوولان، آحاد مردم نیز دخیل هستند و باید نقش‌آفرینی کنند و همه باید با شناخت و در نظر گرفتن اصول پدافند غیرعامل شناختی و ترویج آن در راستای مصون‌سازی خانواده، فرزندان و اجتماع گام بردارند.

دکتر مسعود فیروزی با اشاره به شعار نکوداشت هفته پدافند غیرعامل، ایران پایدار به وسعت ایمان به بلندای امید، گفت: پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفاً با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است. بحران در ساده‌ترین تعریف آن به‌معنای خارج شدن یک سیستم از تعادل است. انحراف از تعادل می‌تواند در شرایط روحی فرد، شرایط اعتقادی یک خانواده، شکاف بین‌نسلی و... اتفاق بیفتد. هرجا که سیستم از وضعیت تعادل خارج شود، بحران اتفاق می‌افتد و پدافند غیرعامل یکی از کم‌خرج‌ترین روش‌ها برای پیشگیری از بحران و مدیریت در راستای حفظ تعادل یک سیستم است. بسیاری از اتفاقات می‌‎تواند مراکز را با چالش‌های جدی مواجه سازد درحالیکه می‌توان با یک توجه جزئی در حوزه پدافند غیرعامل به راحتی از بروز هر اتفاقی جلوگیری گرد. پدافند غیرعامل کم‌هزینه‌ترین اقدام دفاعی در برابر تهدیدات است.

وی درخصوص برخی از اقدامات انجام گرفته توسط بهزیستی در حوزه پدافند غیرعامل، گفت: بهزیستی خراسان رضوی در هشت سال گذشته علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی اصول و مبانی پدافند غیرعامل جهت معرفی و شناساندن اهمیت حوزه‌های مختلف و بومی‌سازی واژه پدافند با شئونات گوناگون کاری در بهزیستی، در حیطه‌های پدافند غیرعامل سایبری با امن سازی دیتا سنتر و افزایش پروتکل‌های ایمنی در سامانه‌ها و زیرساخت‌ها، در پدافند غیرعامل زیستی با اندیشیدن و برنامه‌ریزی در خصوص آب، غذا و سلامت مددجویان و آموزش همکاران فعالیت‌هایی را انجام داده است. مانورها و رزمایش‌های دور میزی، عملیاتی و فول اسکیل در سنوات گذشته با سناریوهای مختلف و مرتبط جهت حساس‌سازی و افزایش آمادگی هر سال در مراکز و سطح استان انجام و تکرار می‌‎شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، افزود: در حوزه پدافند کالبدی با نگاه ویژه به زیر ساخت‌ها به ویژه شریان‌های برق، گاز و آب ساختمان‌های حائز اهمیت اقدامات زیادی چون خرید دیزل ژنراتور و موتور برق، راه اندازی نیروگاه خورشیدی، استقرار منابع سوخت جایگزین در مراکز بزرگ و منابع ذخیره آب، تجهیز ساختمان‌ها به سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق انجام و در حال تکمیل و پیگیری است. درحال‌حاضر نیز به فراخور اوضاع سیاسی، امنیتی جهان و منطقه برآن شدیم تا با معرفی مضامین جنگ‌های ترکیبی و جنگ نرم در حوزه پدافند مردم محور به مفهوم پدافند غیرعامل شناختی و لزوم آشنایی با ادبیات جنگ‌های شناختی پرداخته شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر