۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۷۳۷۵۱
سردار ساسانی در آیین نکوداشت پدافند غیرعامل در صنعت نفت عنوان کرد
جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: در قانون جدید تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور، ماموریت‌های جدیدی برای سازمان پدافند غیرعامل کشور، پیش بینی شده که حصول اطمینان از آمادگی دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات، از جمله این ماموریت‌هاست.

به گزارش پایداری ملی، دومین آیین نکوداشت پدافند غیرعامل در صنعت نفت با حضور سردار محسن ساسانی، جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور، علی‌اصغر حق‌بین؛ مدیرکل پدافند غیرعامل مدیریت بحران وزارت نفت، مجید چگینی، معاون وزیر نفت در امور گاز، عبدالرحمن کشوری" معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور و تنی چند از مدیران ارشد بخش صنعت نفت و گاز کشور به میزبانی شرکت ملی گاز ایران برگزار شد.

سردار ساسانی در این مراسم با بیان اینکه ما در پدافندغیرعامل با یک مثلث عملیاتی در محیطمان سر و کار داریم، اظهار داشت: این مثلث عبارتند از عنصر تهدید، آسیب پذیری و عنصر پیامد که پیامد‌ها معمولا از اندرکنش دو عنصر اول شکل می‌گیرند و به وجود می‌آیند؛ یعنی اثر تهدید و نقاط آسیب.

وی ادامه داد: وقتی در یک مجموعه‌ای بیشترین مراکز حائز اهمیت و بیشترین اثرگذاری وجود دارد حتما و قطعا بیشترین عنصر تهدید بر آن اعمال خواهد شد.

سردار ساسانی با بیان اینکه در سال ۸۲ که با فرمان مقام معظم رهبری کمیته دائمی پدافند غیرعامل شکل گرفت بعد هم به تدریج ساختار سازمان پدافندغیرعامل شکل گرفت ما توانمندی‌هایی که امروز داشتیم را نداشتیم و بیشترین آسیب پذیری روبرو بودیم، تصریح کرد:، ولی با عبور از این شرایط دیگر اهمیت پدافند غیرعامل بر کسی پوشیده نیست و گفتمان پدافند غیرعامل در دستگاه‌ها شکل گرفته است.

جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه بیشترین دستگاه حیاتی کشور در صنعت نفت و گاز وجود دارد، تصریح کرد: شاخصی در پدافند غیرعامل داریم بنام جذابیت هدف، که مولفه‌های گسترده‌ای دارد. یکی از مولفه‌ها، گستردگی خدمات به مردم و کشور است. نمونه آن را در حمله سایبری به سامانه مدیریت توزیع سوخت کشور شاهد بودیم.

به گفته سردار ساسانی، نحوه توزیع سامانه‌های انرژی کشور، چگونگی توسعه آن و طراحی الگو‌های مناسب برای پیاده سازی مراکز زیرساختی مثل نیروگاه ها، پالایشگاه‌ها با مقیاس بزرگ، سوالاتی است که پدافند غیرعامل برای آن پاسخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه باید روی این الگوی توسعه در سطح راهبردی مطالعه شود، خاطرنشان کرد: یکی از مفاهیمی که در سطح راهبردی در حوزه پدافندغیرعامل مطرح است، الگوسازی برای پیشرفت کشور و توسعه زیرساختهاست.

جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در استقرار نظام‌های پدافند غیرعامل در زیرساختها، توجه به کارایی و اثربخشی است، تصریح کرد: این اقدامات باید در سطح عملیاتی به کاهش آسیب پذیری منجر شود.

به گفته سردار ساسانی، آنچه که در سازمان پدافند غیرعامل به آن توجه شده است، ایجاد یک ساختار برای مدیریت مجموعه‌هایی است که به صورت متعدد مراکز حیاتی، حساس و مهم در آن تجمیع شده است.

سردار ساسانی با اشاره به تصویب و ابلاغ قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور، اظهار داشت: در این قانون، ماموریت‌های جدیدی برای سازمان پدافند غیرعامل کشور، پیش بینی شده است. یکی از این موارد، حصول اطمینان از آمادگی دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات و مدیریت مقابله با تهدیدات نوین است که باید با آینده پژوهی ضمن رصد تهدیدات، تجیهزات و الزامات لازم برای مقابله با این تهدیدات را راهبری کنیم.

وی ادامه داد: در قانون جدید، دستگاه‌ها مکلف به تامین منابع لازم در بودجه‌های سالانه برای اجرای الزامات پدافند غیرعامل شده اند. این موضوع در قالب توافقنامه‌ای با سازمان باید عملیاتی شود و سازمان پدافند غیرعامل کشور به عنوان ناظر بر این توافقنامه باید هر سه ماه یک بار، گزارشی را از روند انجام اقدامات به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه کند. از دستگاه‌ها انتظار داریم که نسبت به ارائه این گزارشات نهایت همکاری را داشته باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر