۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶
کد خبر: ۷۳۷۲۱
همزمان با هفته نکوداشت پدافند غیرعامل، برنامه‌ریزی، مطالعات و بررسی تخصصی کمبودها در این حوزه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی فارس در حال انجام است که صدور شناسه ایمنی و برگزاری رزمایش از مهمترین اقدامات انجام شده برای تحقق آن بشمار می‌رود.

به گزارش پایداری ملی و به نقل از ایرنا، با توجه به اینکه شهرک‌های صنعتی جزو تأسیسات حساس و زیربنایی کشور به شمار می‌روند و سرمایه‌گذاری‌های کلانی در آنها صورت گرفته است، باید تمهیدات اساسی برای محافظت و نگهداری از این سرمایه‌های ملی اتخاذ شود.

سازماندهی پدافند غیرعامل در شهرک‌های صنعتی فارس؛ از صدور شناسه ایمنی تا برگزاری رزمایش

بدون تردید کم‌توجهی در برخی مسائل در بخش صنعت می‌تواند منجر به یک بحران بزرگ شود، لذا انجام اقدامات پیشگیرانه در این بخش از اهمیت بسیاری برخوردار است و اثرات بسیار مطلوبی به دنبال دارد.

بر همین اساس شرکت شهرک‌های صنعتی فارس به منظور محافظت از این سرمایه‌های ملی، برنامه‌های متنوعی را در شهرک‌های صنعتی اجرایی می‌کند تا واحدهای تولیدی در برابر وقوع انواع تهدیدات و خطرات طبیعی و غیرطبیعی، کمترین خسارت ممکن را داشته باشند.

این در حالیست که این برنامه‌ها در هفته نکوداشت پدافند غیرعامل که از سوم آبان آغاز و تا دهم این ماه ادامه دارد همچنان پابرجاست و برگزاری رزمایش‌هایی با هدف آمادگی عملیاتی در زیرساخت‌های حیاتی از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس بر لزوم اجرای پدافند غیرعامل در شهرک‌های صنعتی استان تأکید کرد و گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان مطالعات و بررسی تخصصی کمبودها در حوزه پدافند غیر عامل انجام خواهد شد.

سید مصطفی هاشمی با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی جزو تأسیسات حساس و زیربنایی کشوری به شمار می‌روند و الزامات پدافند غیرعامل باید در آن‌ها مورد توجه قرار گیرد گفت: تلاش برای حفظ امنیت این شهرک‌ها ضروری بوده و نحوه اجرای پدافند غیرعامل در این شهرک‌ها نیز حائز اهمیت است.

سازماندهی پدافند غیرعامل در شهرک‌های صنعتی فارس؛ از صدور شناسه ایمنی تا برگزاری رزمایش

پیش‌بینی و رعایت موارد لازم در رابطه با ساخت‌وسازها در شهرک‌ها

وی یادآور شد: با پیش‌بینی و رعایت موارد لازم در رابطه با ساخت‌وسازها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در اجرای سیاست‌ها و روش‌های پدافند غیرعامل تلاش ویژه‌ای انجام شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با بیان اینکه اصل پیشگیری و انجام اقدامات پیشگیرانه به منظور مقابله با حوادث و تهدیدات در اولویت برنامه‌های کمیته پدافند غیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس قراردارد گفت: در این زمینه افزون بر الزامات قانونی نظیر حفظ حریم واحدهای صنعتی و ایجاد و تجهیز ایستگاه‌های آتش‌نشانی ،احداث نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک و احداث درمانگاه و جانمایی واحدهای صنعتی در زون‌های مختلف برخی اقدامات پیشگیرانه نظیر بازرسی ایمنی واحدهای صنعی و تهیه شناسنامه ایمنی نیز بصورت مستمر انجام می‌شود.

شناسایی واحدهای تولیدی ریسک‌پذیر

هاشمی با اشاره به اینکه شناسایی واحدهای تولیدی ریسک‌پذیر به‌صورت متناوب در دستور کار است و اطلاعات مربوطه به‌صورت منظم به‌روزرسانی می‌شود اضافه کرد:تاکنون با انجام طرح ویژه ممیزی ایمنی و بهداشت (HSE)درشهرک‌ها و نواحی صنعتی استان برای بیش از ۲هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی شناسنامه ایمنی صادر شده و کار ممیزی برای صدور شناسه ایمنی سایر واحدهای صنعتی نیز در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با اعلام اینکه طراحی و مکان‌یابی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید را نیز با در نظر گرفتن الزامات پدافند غیرعامل انجام می‌دهیم، گفت: سطح‌بندی شهرک‌ها و نواحی صنعتی برای مقابله با تهدیدات احتمالی در دستور کار است.

سازماندهی پدافند غیرعامل در شهرک‌های صنعتی فارس؛ از صدور شناسه ایمنی تا برگزاری رزمایش

هاشمی اضافه کرد: زیرساخت‌های ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را مورد بازنگری قرار داده و به همین منظور برنامه‌هایی تدوین کرده‌ایم که در دست اقدام است.

۲نوع نگرش پدافندی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با بیان اینکه ۲نوع نگرش پدافندی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی وجود دارد، افزود: یک نگرش به واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی و نگرش دیگر به مجموعه زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی برمی‌گردد.

هاشمی یادآور شد: سطح‌بندی‌ شهرک‌ها و نواحی صنعتی شامل پست‌های برق، مخابرات، شبکه‌های آب، گاز، ایستگاه آتش نشانی و TBS را در دستور کار داریم و مصون سازی زیرساخت‌های حیاتی شامل محوطه چاه‌های آب، دریچه‌های مخازن، دیوارها و هدایت آب‌های سطحی نیز انجام شده است.

برگزاری رزمایش‌هایی با هدف آمادگی عملیاتی در زیرساخت‌های حیاتی

وی با اشاره به اینکه رزمایش در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با مشارکت و هماهنگی اداره کل پدافند غیرعامل استان انجام شده است، اضافه کرد: این رزمایش‌ها با هدف دستیابی به آمادگی عملیاتی در زیرساخت‌های حیاتی برگزار شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با بیان اینکه این شرکت در سطح سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به عنوان یکی از دستگاه‌های برتر کشور انتخاب شده است، تدوین طرح‌های پژوهشی و برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های تخصصی برای بررسی مسائل نوین پدافندی در حوزه صنعت را از دیگر اقدامات این سازمان در حوزه پدافند غیرعامل عنوان کرد.

سازماندهی پدافند غیرعامل در شهرک‌های صنعتی فارس؛ از صدور شناسه ایمنی تا برگزاری رزمایش

سازمان پدافند غیرعامل مأموریت خاص و مهمی دارد که می‌تواند نقش بسزایی در ایجاد آرامش و برقراری امنیت همه جانبه در صنعت کشور ایفا کند و بدون شک با شناسایی آسیب‌ها و رفع تهدیدات احتمالی در حوزه پدافند غیرعامل، به راحتی می‌توان ضمن کاهش نقاط ضعف و افزایش بازدارندگی، از مجموعه‌های تولیدی در برابر حوادث مختلف حفظ و صیانت کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر