۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۷۳۷۱۲
رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت:
رییس سازمان اورژانس کشور و رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران کشوری است که ۳۰ حادثه از ۵۰ حادثه طبیعی شایع در دنیا، در آن اتفاق می‌افتد و حدود ۱۰ حادثه طبیعی مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی، رعد و برق، طوفان، گرد و غبار و تغییرات اقلیمی، تکرارشونده هستند.

به گزارش پایداری ملی و به نقل از ایرنا، جعفر میعادفر در یک برنامه تلویزیونی با گرامیداشت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل، با بیان اینکه امنیت و سلامت در کنار یکدیگر تعریف می‌شوند، اظهار داشت: اگر امنیت یا سلامت مختل شوند، عرصه برای زندگی تنگ می‌شود. در حوزه سلامت اصطلاحی تحت عنوان «CBRNE» داریم که C یا حوادث شیمیایی، رو به افزایش است و هر روزه شاهد حملات سایبری در کشورهای مختلف هستیم که عملکرد یک سازمان و زندگی مردم را مختل می‌کنند.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه پدافند غیرعامل همانند مصونیت برای بدن است، گفت: واکسیناسیون را برای مصونیت بدن از بیماری‌ها انجام می‌دهیم و وظیفه پدافند نیز همین است.

۷۰۰ مرکز تحقیقاتی در حوزه سلامت با رویکرد مساله‌محور، فعالیت دارند

رییس سازمان اورژانس کشور از کرونا به عنوان یک حادثه بیولوژیک یاد کرد و افزود: کرونا کل دنیا را تحت تاثیر قرار داد و هنوز هم منشاء این ویروس در حال بررسی است. باید تاب‌آوری نظام سلامت را افزایش دهیم و بتوانیم در حوادث، شاهد استمرار و تداوم خدمات بهداشتی و درمانی باشیم.

میعادفر با اشاره به نقش دانشگاهی و علمی وزارت بهداشت در حوزه پدافند غیرعامل، خاطرنشان کرد: ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی و بیش از ۷۰۰ مرکز تحقیقاتی در حوزه سلامت با رویکرد مساله محور، فعالیت دارند. در حال حاضر شاهد جنگ هیبریدی و ترکیبی هستیم که دشمنان با همه توان خود وارد شده و قصد ضربه زدن به ایران و ایرانی را دارند.

وی با بیان اینکه هدف ما در پدافند، مقابله با تهدیدات است نه حمله، یادآور شد: با پدافند غیرعامل خودمان را در مقابله با حملات دشمنان، مقاوم می کنیم که توانایی و تاب‌آوری را افزایش دهیم. در کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت برنامه‌های آموزشی زیادی وجود دارد؛ امسال چندین برنامه آموزشی و تخصصی در حوزه شیمایی و زیستی داشتیم که در این برنامه‌ها، معلم و مدرس تربیت می‌کنیم که در سراسر کشور، این آموزش‌ها را به افراد ارائه کنند.

رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت تاکید کرد: در بحث آینده‌پژوهی، بخشی از تهدیدات عمومی و بخشی دیگر هم ممکن است مردم اطلاع نداشته باشند اما بر اساس آسیب‌ها و تهدیداتی که در کشور رصد می‌کنیم، قرارگاه‌هایی را با هماهنگی سازمان پدافند غیرعامل تشکیل می‌دهیم. آخرین قرارگاه زیستی که تشکیل شد در استان‌های جنوبی کشور و در زمینه پشه آئدس بود.

 

۱۰ حادثه طبیعی در ایران تکرار شونده است

 

سالمندی جمعیت به عنوان یکی از مهمترین تهدیدات کشور

میعادفر از سالمندی جمعیت به عنوان یکی از مهمترین تهدیدات کشور یاد کرد و گفت: وظایفی در زمینه سیاست‌های جمعیتی به کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت ارائه شده که افت نرخ باروری، موضوعات شیمایی و تغییرات ژنوم چه تهدیداتی برای کشور به همراه دارد.

وی با اشاره به بررسی سلامت غذا در دبیرخانه کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت با همکاری سازمان غذا و دارو، گفت: در سلامت غذا موضوعاتی همچون تراریخته ها و سموم به دقت بررسی می‌شود که ممکن است مردم اطلاع چندانی از اقدامات این کمیته نداشته باشند.

رییس سازمان اورژانس کشور اضافه کرد: مهم است که مردم چه نقشی را در پدافند غیرعامل ایفا کنند. باید مردم را آگاه و توانمند کنیم و دانش باید تبدیل به تغییر رفتار شود؛ ممکن است اطلاعات زیادی در مورد یک موضوع داشته باشیم اما شاهد تغییر رفتار در آن موضوع نیستیم بنابراین انتظار می‌رود مردم اطلاعاتی که دریافت می‌کنند را راستی‌آزمایی کنند و غرق در فضای مجازی نشوند.

وی ادامه داد: جنگ شناختی در ذهن مردم، اثرات نامناسبی ایجاد می‌کند و انتظار است که اطلاعات و اخبار از چندین زاویه بررسی و راستی‌آزمایی شود. ما هم وظیفه داریم دانش مردم را در حوزه پدافند غیرعامل و مقابله با تهدیدات ارتقا دهیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر