۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۷۳۷۰۷
مدیر کل دامپزشکی استان خوزستان از برگزاری رزمایش زیستی عملیات فوری مهار کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در هفته پدافند غیر عامل خبر داد.

به گزارش پایداری ملی و به نقل از ایرنا، ناصر عسکری‌فرد روز دوشنبه در حاشیه برگزاری این رزمایش در روستای بروایه تریچی در شهرستان اهواز اظهار کرد: این رزمایش با رعایت الزامات پدافند غیر عامل به منظور افزایش هماهنگی و ارتقای توان عملیاتی گروه‌های واکنش سریع اداره کل دامپزشکی، نیروی انتظامی، هلال احمر، اداره کل محیط زیست و سایر اعضای ستاد مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، در صورت بروز بیماری در طیور روستایی برگزار شد.

وی با اشاره به سناریوی این رزمایش افزود: در این رزمایش، گروه‌های واکنش سریع دامپزشکی استان ضمن اطلاع از بروز بیماری در یک واحد روستایی بعد از هماهنگی صورت گرفته با ستاد فرماندهی مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، نسبت به انجام نمونه برداری اولیه اقدام کردند که در کمترین زمان ممکن نمونه‌ها به آزمایشگاه مرجع دامپزشکی استان برای تعیین نوع بیماری ارسال شد.

مدیر کل دامپزشکی استان خوزستان ادامه داد: همزمان با آن و بدون اتلاف وقت، گروه‌های واکنش سریع دامپزشکی و نیروی انتظامی ضمن قرنطینه کامل روستا و محل رخداد بیماری، با همکاری سایر ارگان‌های مرتبط، اقدام به جمع‌آوری و دفن بهداشتی تلفات ناشی از بروز بیماری و ضدعفونی کامل کانون بیماری کردند.

وی افزود: در ادامه این رزمایش، با ورود عوامل اجرایی هلال احمر استان، فرد بیمار ناشی از رخداد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تحت درمان اولیه قرار گرفت و به مرکز درمانی منتقل شد.

با توجه به اینکه خوزستان از یک سو در ردیف استان‌های مهم در پرورش طیور صنعتی و بومی کشور است و از سوی دیگر از زیستگاه های متعدد پرندگان مهاجر برخوردار است که همواره در معرض مخاطرات زیستی از قبیل بروز و شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان قرار دارد.

پیش از این، مدیر کل دامپزشکی خوزستان اعلام کرد که در ۲ سال اخیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خوزستان مشاهده نشده و جز این استان در زمره استان‌های پاک به شمار می‌رود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر