۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۷۳۶۹۶
سرلشکر باقری در در دهمین همایش ملی پدافند غیرعامل مطرح کرد
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با تأکید بر اینکه آینده فلسطین کاملاً روشن است، گفت: از دلایل پایداری، مقاومت و پیروزی رزمندگان فلسطینی توجه به پدافند غیرعامل است.

به گزارش پایداری ملی، سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در دهمین همایش ملی پدافند غیرعامل که صبح امروز (دوشنبه) در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد با حضور سردار دکتر غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، دکتر پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر برگزار شد اشاره به حوادث اخیر غزه، اظهار داشت: ملت فلسطین تصمیم گرفته که به جای مرگ تدریجی و از بین رفتن عزیزانش قیام کند، بایستد و حق خود را بگیرد.

سرلشکر باقری با تأکید بر اینکه آینده فلسطین کاملاً روشن است، افزود: از دلایل پایداری، مقاومت و پیروزی رزمندگان فلسطینی توجه به پدافند غیرعامل است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: گزارش شده است که نیرو‌های مقاومت فلسطین بیش از ۴۰۰ کیلومتر تونل در غزه احداث کرده‌اند؛ تونل‌هایی که بعضاً موتورسیکلت و خودرو در آن‌ها رفت و آمد می‌کند.

وی گفت: حوادث گوناگون در جهان نشان می‌دهد که ملت‌ها برای بقا، سربلندی و پیشرفت خود نیازمند قوی شدن هستند و این امر برای کشور ما فوق‌العاده حائز اهمیت است.

سرلشکر باقری با اشاره به اهمیت موضوع پدافند غیرعامل عنوان کرد: هنگامی که پدافند غیرعامل اِعمال شده باشد، هزینه‌های دشمن فوق‌العاده افزایش می‌یابد؛ همچنین پدافند غیرعامل باعث کاهش آسیب‌پذیری و حفظ سرمایه‌های ملی می‌شود.

لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه پدافند غیرعامل
سرلشکر باقری با اشاره به فراگیر شدن پدافند غیرعامل، اظهار داشت: با فرهنگ‌سازی باید پدافند غیرعامل را به یک باور عمومی و مسأله‌ای بسیار حیاتی و اساسی تبدیل کرد؛ چون اگر چنین امری محقق نشود، ابلاغ دستور و صدور ابلاغیه‌ها کاری را به پیش نخواهد برد؛ البته فرهنگ‌سازی هم روش‌های گوناگونی دارد؛ لذا برای اینکه روز به روز فرهنگ پدافند غیرعامل توسعه پیدا کند باید از همه امکانات و ابزار جذاب استفاده کرد.

وی تأکید کرد: باید بر روی نسل آینده سرمایه‌گذاری کرد که در این رابطه بیشترین سرمایه‌گذاری باید در مدارس و دانشگاه‌های ما صورت بگیرد؛ چون در آینده، کشور را آن‌ها اداره خواهند کرد. فراگیری بایستی با اقدامات رسانه‌ای، دانش‌افزایی، تمرین، رزمایش، ایجاد کارگاه‌ها و جلسات مداوم توسعه پیدا کند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: البته این اقدامات نسبت به گذشته توسعه چشمگیری پیدا کرده و هفته پدافند غیرعامل هم فرصت مناسبی برای فرهنگ‌سازی درخصوص این موضوع است؛ اما هرچه در این زمینه کار شود، باز هم‌ کم است؛ به همین دلیل بایستی فعالیت‌های این حوزه توسعه پیدا کند.

سردار باقری اظهار داشت: پدافند غیرعامل امری رشدیابنده است که هرچه زمان می‌گذرد، موضوع آن پیچیده‌تر و موارد و مصادیق آن نیز متعددتر می‌شود.

وی‌ اضافه کرد: ویژگی‌های دیگری که باید به آن تاکید کنیم و در قانون هم به آن اشاره و تأکید شده، این است که مسئول اجرای پدافند غیرعامل در هر دستگاهی، رئیس آن دستگاه است؛ اگر سازمان پدافند غیرعاملی یا مدیری یا مشاور و مستشاری در این امر وجود دارد، این‌ها صرفاً آموزش‌دهنده، راهنما، مستشار و هدایتگر هستند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: قانون بسیار ارزشمندی در مجلس شورای اسلامی در زمینه پدافند غیرعامل تصویب و ابلاغ شد که راهگشا خواهد بود؛ زیرا هم تکلیف را مشخص، هم برای مستنکفین قاعده‌گذاری، هم تکلیف سازمان پدافند غیرعامل که باید هدایتگری کند را روشن و هم همه جوانبی که لازم بوده را مشخص و مابقی از جمله تصویب مجدد اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل را به نظر مقام معظم رهبری موکول کرده است که در مهلت شش ماهه تعیین‌شده در قانون، صورت خواهد گرفت.

موفقیت تجهیزات بومی در مقابله با تهدیدات نوین
سرلشکر باقری یادآور شد: در سال‌های اخیر نمونه‌هایی مانند دیسپاچینگ ملی گاز به‌عنوان کار بومی کم‌نظیر و بزرگ ملی به انجام رسید و شرکت‌های دانش‌بنیان فراوانی در تولید فناوری و تجهیزات لازم برای مقابله با تهدیدات نوین به صورت بومی کار کردند و وارد میدان شدند که در این رابطه توفیقات بسیار بزرگی را هم به دست آوردند.

وی افزود: در مسئله امن‌سازی سایبری دستگاه‌ها و زیرساختار‌های کشور کار‌های بزرگ و موفقیت‌های قابل توجهی به دست آمد و تمرین‌ها، رزمایش‌ها و کار‌های هنری مانند تولید فیلم و فصل‌نامه و نشریات گوناگون به انجام رسیده که قطعاً تأثیرگذار است؛ همچنین قطب‌های آموزشی، درمانی و پژوهشی در برابر حملات شیمیایی و مصدومان شیمیایی زیستی و هسته‌ای در کشور ایجاد شده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد: کشور ما باید دارای چنان مصونیتی شود که در کنار قدرت «دفاع عامل» و توان نیرو‌های مسلح سایر ابعاد کشور نیز به بازدارندگی کامل و مصونیت قابل اعتماد و پایدار در برابر تهدید‌ها و طمع‌های استکبار جهانی و بیگانگان و دشمنان برسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر