۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۷۳۶۹۰
سردار جلالی در کنفرانس علمی مراقبت و کنترل مهاجمین زیستی مطرح کرد
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: ادبیات نظری در زمینه پدافند زیستی دام و عناصر مهاجم نیازمند تقویت است.

به گزارش پایداری ملی، کنفرانس علمی مراقبت و کنترل مهاجمین زیستی با حضور سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و جمعی از متخصصان، کارشناسان و مدیران دستگاه‌های مرتبط و شهرداری‌های کشور در سازمان پدافند غیرعامل کشور به همت قرارگاه پدافند زیستی برگزار شد.

سردار جلالی در این کنفرانس در ابتدا به تبیین و تشریح تعاریف تهدیدات و پدافند زیستی پرداخت و اظهار داشت: ظهور کرونا، تعاریف و تعابیر جنگ و سلاح زیستی را تغییر داد. این تعاریف در سند پدافند زیستی دقیق‌تر شد. امروز اقدامات زیستی و فناوری زیستی و بکارگیری آن‌ها علیه کشور‌ها به شکلی که پیامد‌های امنیتی، اقتصادی و همه گیری ملی داشته باشد را به عنوان شرط لازم و که بررسی و تدقیق سلاح زیستی و منشا تهدیدات و حملات و تجزیه و تحلیل اطلاعاتی را نیز شامل می‌شود، جنگ زیستی می‌دانیم.

به گفته سردار جلالی، هدف از تدوین سند راهبردی پدافند زیستی در حوزه سلامت، ایجاد درک واحد و مناسب از مفهوم پدافند زیستی در ذهن مسئولین و متخصصان این حوزه و ایجاد چشم‌انداز، رسالت، اهداف و راهبرد‌های مشترک به منظور اقدام هدفمند، هماهنگ، همسو و هوشمند همه دستگاه‌های ذیربط است.

وی در ادامه گزارشی از اقدامات سازمان پدافند غیرعامل کشور از ابتدای ظهور آن پرداخت و گفت: یکی از الزامات برای تشخیص ویروس، برخورداری از آزمایشگاه‌های تشخیصی سطح ۳ بود که ما تا قبل از کرونا از آن بی بهره بودیم. این بخشی از زیرساخت‌های پدافند زیستی بود که برای آن فکر و عملیاتی شد به طوری که امروز نمونه تمام ایرانی آزمایشگاه سطح ۳ به دست جوانان توانمند کشور ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

تبیین خلاء‌های سند پدافند زیستی در حوزه دام و عناصر مهاجم

وی با بیان اینکه با تلاش سازمان پدافند غیرعامل کشور، سند پدافند زیستی در حوزه انسان، تدوین، تصویب و ابلاغ شد، خاطرنشان کرد: اما در حوزه دام و عناصر مهاجم زیستی، چارچوب و زیرساخت‌های تشخیصی و الگوی‌ها مقابله‌ای هنوز با خلاء‌هایی مواجه است. به ویژه آنکه برخی از بیماری‌ها و تهدیدات زیستی، بین انسان و دام مشترک است.

سردار جلالی خاطرنشان کرد: در زمینه پدافند زیستی در حوزه دام و عناصر مهاجم زیستی نیازمند تقویت ادبیات نظری شامل تعریف سلاح زیستی، مدل و الگوی انتقال، پیامد و اثرگذاری آن بر انسان، محیط زیست، زیرساخت‌ها و ابزار‌های تشخیصی و عامدانه یا طبیعی بودن تهاجم هستیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: پس از تقویت ادبیات نظری باید به سراغ تدوین راهبرد‌های مقابله برویم. یعنی هم راهبرد پزشکی- بهداشتی مشخص شود و هم راهبرد‌های عمومی. یعنی تکالیف هم برای دستگاه بهداشتی و نظام بهداشت و درمان مشخص باشد و هم وظایف دستگاه‌های پشتیبانی از نظام بهداشت و درمان.

به گفته سردار جلالی، اقداماتی نیز در زمینه الگو‌های فرماندهی باید انجام شود که بواسطه آن مشخص باشد که فرماندهی مقابله با تهدیدان زیستی باید محلی، منطقه‌ای یا ملی باشد.

در ادامه این نشست متخصصان و کارشناسان به ایراد سخنرانی و اظهار نظر پیرامون جنبه‌های مختلف موضوع پدافند زیستی در حوزه دام و عناصر مهاجم زیستی پرداختند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر