۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۷۳۶۷۵
رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه پدافند غیرعامل به مثابه واکسیناسیون جامعه است، گفت: بین مولفه های امنیت ملی و پدافند غیرعامل، رابطه ای مستقیم برقرار است.

به گزارش پایداری ملی و به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بابک نگاهداری در آیین گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل، ضمن تبریک این هفته اظهار کرد: پدافند غیرعامل ساده‌ترین، کم هزینه‌ترین و صلح آمیزترین روش دفاع است که کاهش آسیب پذیری و ارتقای پایداری ملی را به ارمغان می‌آورد. 

 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بین مولفه‌های امنیت ملی و پدافند غیرعامل، رابطه‌ای مستقیم برقرار است، گفت: بهره گیری از دافع غیرعامل از هزینه‌های گزاف دفاع عامل جلوگیری می‌کند. 

 

وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل به مثابه واکسیناسیون جامعه است، افزود: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، این نوع پدافند، شبیه مصونیت سازی بدن انسان است؛ در واقع می‌توان از آن به مصون سازی قلمروی ملی جمهوری اسلامی ایران یاد کرد. 

 

نقش پدافند غیرعامل مقابله با جنگ باورهاست

نگاهداری تأکید کرد: دشمن ناامید در عرصه نظامی و دفاعی به‌دنبال چرخش ذهن مردم و جنگ باورهاست یا قصد دارد با تهدیدهای فناوری در حوزه‌های رایانه‌ای، زیستی، شیمایی و الکترومغناطیسی، حملات غیرنظامی علیه کشورمان انجام دهد. 

 

وی با بیان اینکه مفهوم تهدیدات و آسیب‌ها در طول زمان دچار تطور و تغییر شده، گفت: این مفهوم اکنون به معانی مانند مفهوم نوین تاب‌آوری، جنگ اقتصادی، فناوری‌های جدید هوش‌مصنوعی، جنگ اطلاعاتی، فرماندهی، کنترل، ارتباطات، کامپیوتر و... اشاره می‌کند. 

 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه‌داد: یکی از مهم‌ترین ملزومات مدیریت پیش دستانه در تهدیدهای فراروی امنیت ملی و نیز توسعه بازدارندگی همه‌جانبه، بهره گیری از ظرفیت‌های پدافند غیرعامل است و باید برای هوشمندی در پیش دستی برنامه ریزی کنیم. 

 

وی بر لزوم تقویت انسجام ساختاری و برنامه‌ای دولت و ستاد کل نیروهای مسلح در حوزه‌های مرتبط با دفاع غیرنظامی تأکید کرد و گفت: باید به‌دنبال تقویت توان نظارتی مجلس برای تحقق اسناد بالادستی و قوانین در حوزه پدافند غیرعامل باشیم. 

 

اهمیت آموزش عموم مردم در پدافند غیرعامل

نگاهداری با بیان اینکه آموزش عموم مردم توسط دستگاه‌های اجرایی برای پیشگیری و کاهش مخاطرات از ملزومات توسعه پدافند غیرعامل است، گفت: رعایت اصول پدافند غیرعامل در تصویب قانون جامع تقسیمات کشوری و آمایش سرزمینی و همچنین سازماندهی سیاسی فضا در مباحث شهری از دیگر ملزومات توسعه این نوع پدافند است. 

 

وی با اشاره به مکان یابی مناسب و درست مراکز حیاتی و مهم کشور برای انجام صحیح پدافند غیرعامل، گفت: همچنین نیاز است وزارت امور خارجه در خصوص برقراری همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی برای پیشگیری برخی تهدیدات از قبیل تهدیدات زیستی، رادیولوژیکی و شیمیایی رایزنی کند. 

 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه پدافند غیرعامل برای رفع خلأ‌های مرزی و ارتقای امنیت ملی ضروری است، گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم برای توسعه پدافند غیرعامل باید اقدامات بیشتری داشته‌باشد. 

 

وی با بیان اینکه در شهریور امسال طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل و در تابعیت ستاد کل نیروهای مسلح به تصویب رسیده است، گفت: در برنامه هفتم توسعه ذیل ماده ۱۰۳ احکامی برای توسعه پدافند غیرعامل وضع شده‌است. /

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر