۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۷۳۶۷۲
سردار جلالی در همایش پدافند غیرعامل وزارت اقتصاد:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ستون فقرات جنگ ترکیبی را جنگ اقتصادی دانست و گفت: کاهش وابستگی اقتصاد ایران به دلار یک اقدام راهبردی دولت سیزدهم است.

به گزارش پایداری ملی، همایش نکوداشت پدافند غیرعامل با حضور سردار دکتر غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، دکتر سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و روئسا و دبیران کمیته های پدافند غیرعامل وزارت امور اقتصاد و دارایی و جمعی از مسئولان سازمان پدافند غیرعامل کشور در سالن همایش های سازمان بورس و اوراق بهادار برگزارشد.

سردار جلالی در این همایش با بیان اینکه دشمن در راهبرد جنگ ترکیبی، ستون فقرات جنگ را فشار اقتصادی قرار داده است، اظهار داشت: شاید برای اولین بار بود که آمریکا و دشمنان ایران ادبیات جنگی را در فضای اقتصاد، توسعه دادند و مفهومی به نام جنگ اقتصادی را با روش‌های مختلفی تعریف کردند، قرارگاه جنگ اقتصادی در وزارت خزانه‌داری آمریکا تشکیل شده است و استراتژی‌هایی مبتنی بر ایجاد تحریم و تنگناهای مالی و انواع جنگ در عرصه اقتصادی مثل جنگ ارزی، بانکی و پولی و مانند آن را علیه ما گشودند.

وی با بیان اینکه اطلاعات پولی مالی یکی از ابزارهایی است که در جنگ اقتصادی بکار گرفته می‌شود که باید نسبت به محافظت از این اطلاعات اهتمام جدی داشته باشیم، تصریح کرد: حملات سایبری به زیرساخت‌های پولی و مالی نیز یکی دیگر از جنبه های جنگ ترکیبی حوزه اقتصادی است.

ویژگی اهداف دشمن در تهدیدات نوین

به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، در تهدیدات نوین، دشمن بیشتر اهدافی را مورد حمله قرار می دهد که در زنجیره خدمت، مردم بیشترین وابستگی را به آن داشته باشند تا بیشترین پیامد را به دنبال داشته باشد. همچنین آسیب پذیری سایبری، عدم وجود برنامه بازگشت پذیری و عدم امکان پاسخ سریع به حادثه از جمله ویژگی های یک هدف جذاب در چنین تهدیداتی است.

سردار جلالی با بیان اینکه در همین رابطه، سازمان پدافند غیرعامل کشور، اقدام به تدوین الزامات تداوم کارکرد نموده است، توضیح داد: یعنی اگر چنانچه زیرساخت حیاتی مورد حمله سایبری قرار گرفته، خدمت‌رسانی به مردم از سوی آن زیرساخت نباید قطع شود.

وی در ادامه به تشریح و تبیین ویژگی‌های تهدیدات ترکیبی پرداخت و گفت: برای مقابله با تهدیدات حوزه پولی و مالی در ابتدا باید بتوانیم اهداف جنگ اقتصادی را بشناسیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، مسئله اشراف اطلاعاتی بر تبادلات و تراکنش‌های پولی مالی یکی از ابزار دشمن در جنگ اقتصادی است، تصریح کرد: ضمن اینکه بر لزوم انضباط بر مبادلات پولی و مالی تاکید داریم، معتقدیم که مسئله FATF یک مسئله سیاسی است نه یک مسئله فنی اقتصادی.

اهداف جنگ بیولوژیک در زمان صلح، اقتصادی است

سردار جلالی با بیان اینکه صد درصد اهداف جنگ بیولوژیک در زمان صلح، اقتصادی است، خاطرنشان کرد: حال ممکن است این موضوع با تسلط بر بازار دارو، غذا یا واکسن شکل بگیرد.

به گفته وی مدیریت دوگانه معیشت و سلامتی یکی از مواردی است که در پدافند اقتصادی باید به آن به طور جدی توجه داشت. در این زمینه تدوین و بکارگیری پروتکل های بهداشتی-اقتصادی می تواند به کمک بیاید که چنانچه درگیر جنگ زیستی و بیولوژیک شدیم، در بخش اقتصادی متحمل کمترین ضرر شویم.

وی پیوستن ایران به پیمان های اقتصادی شانگهای و بریکس را از جمله اقدامات خوب دولت در زمینه بکارگیری ظرفیت های اقتصادی کشور و دلار زدایی در مقابله با جنگ اقتصادی دانست.

نیازمند یک برنامه جامع دفاع اقتصادی هستیم

سردار جلالی با بیان اینکه نیازمند یک برنامه جامع دفاع اقتصادی هستیم، توضیح داد: این برنامه باید به ما در تشکیل یک قرارگاه آفند اقتصادی کمک کند. انتظار این است که وزارت اقتصاد، ستاد دفاع اقتصادی کشور باشد تا این قرارگاه را به فرماندهی رئیس جمهور شکل بدهد.

به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، نیازمند سامانه فرماندهی و کنترل دفاع اقتصادی هستیم به شکلی که همه فعالیت ها و اقدامات خودمان را در قالب داشبوردهای تخصصی به صورت روزانه رصد کنیم. همچنین اقدامات تخصصی دشمن را در این زمینه رصد شود.

وی با بیان اینکه هماهنگی، همسویی و هم افزایی مولفه های اقتصادی از جمله موارد تاثیرگذار در دفاع اقتصادی است، تصریح کرد: دلارزدایی از اقتصاد کشور، حاکمیت یک نظام پیوسته رسانه ای، حمایت از تولید و مقابله با جریانات ضد تولید از جمله مولفه هایی است که باید به آن توجه داشت.

سردار جلالی توجه به حوزه آب، برق، گاز، سوخت و ارتباطات امن و پایداری را از جمله مواردی زیربنایی دانست که باید در برنامه هفتم توسعه برای مدیریت آن اقدامات لازم صورت گیرد.

صیانت از زنجیره غذایی مزرعه تا سفره مردم، حمایت از اقلام اساسی غذایی در داخل کشور، صیانت از نظام پولی و بانکی کشور، صیانت از اعتبار بازار سرمایه از جمله موارد مورد تاکیدی بود که سردار جلالی به آن اشاره کرد.

تدوین سیاست‌های مناسب اقتصادی با رویکرد پدافند غیرعامل

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز در همایش گفت: ما در اقتصاد ایران بیش از سایر کشور‌ها نیازمند مدیریت بحران‌ها و مراقبت در برابر آسیب‌ها هستیم.

به گفته وزیر اقتصاد و دارایی، در هر اقتصادی جنگ روانی برای تامین کالا‌های اساسی، رفتاری را ایجاد می‌کند که پیش از یک مدت زمانی، آن کالا با مشکل و آسیب مواجه می‌شود. ما باید تمرکز بیشتری را برای این متغیر‌ها و آسیب‌ها داشته باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: از برخی سمت ها، نرخ ارز را برای سال آینده تخمین زده و بازار ارز را به هم می‌زنند. اگر در دوران قدیم به مسائل بانک و مسائلی مانند سوئیفت نگاه پدافندی صورت می‌گرفت، اختلال در کشور کمتر می‌شد.

او تاکید کرد: نگاه دولت سیزدهم، پیش دستانه است و با پدافند غیرعامل در نگرش‌ها جای گرفته است. سنجیدن مسیر‌ها و آسیب‌ها از جمله این موارد است. امروزه ذات اقتصاد از مخاطرات بسیار تاثیر می‌پذیرد.

وزیر اقتصاد و دارایی بیان کرد: ما در اقتصاد ایران بسیار مضاعف محتاج هستیم که در بحث پدافند غیر عامل گام برداریم، اساسا دستگاه‌های بسیاری در نقاطی از دنیا بودجه می‌گیرند تا اقداماتی انجام دهند که بخش‌هایی از اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار دهند.

او اظهار کرد: این موضوع دارای وجه‌های مختلفی از جمله عینی و معنوی است در همین راستا باید خود را مقاوم کنیم و گرنه آسیب پذیری ما جدی خواهد بود.

خاندوزی توضیح داد: طی یکسال گذشته اقدامات مناسبی صورت گرفته تا مانع از ایجاد اختلال در فضای اقتصادی کشور شویم.

او گفت: در کمتر موضوعی بود که دچار اختلال سیستمی شویم، تاکید رهبری را در حوزه مصون سازی در برابر مخاطرات را در دستور کار قرار دادیم.

خاندوزی اظهار کرد: علی رغم دستاورد‌هایی که طی یک دهه گذشته در بحث پدافند غیر عامل داشتیم، اما نتوانستیم آن طور که باید موفق باشیم، زیرا بار‌ها در رسانه‌ها شاهد بودیم که با شایعع سازی، دچار مخاطرات در حوزه عینی شده اند.

او گفت:خوشبختانه اقداماتی که در حوزه اقتصاد طی شش ماهه نخست صورت گرفت نگذاشتیم فضای بازار ارز و اقتصاد ملتهب شود.

خاندوزی یادآور شد: بسیاری از مشکلاتی که از سال ۹۷ با آن مواجه شدیم ناشی از نداشتن پدافند غیر عامل بود و اگر این اقدامات صورت می‌گرفت تمرکز دشمن را برهم می‌ریختیم. خوشبختانه این مسئله با تاکیدات آقای رئیسی مبنی بر پیشگیری و رفع چالش‌ها در حال بر طرف شده است.

وزیر اقتصاد و دارایی بیان کرد: باید مبتنی بر نگاه پدافند غیر عامل قدمی جلوتر بگذاریم تا در صورت مواجه شدن با مخاطرات بتوانیم روز واقع مسئله را برطرف کنیم و سریع به مسیر اصلی بازگردیم.

وی افزود: تا پایان امسال باید برنامه‌هایی توسط دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت اقتصاد تدوین می‌شود تا دستگاه‌ها بدانند در صورت بروز مشکلات چه اقداماتی را انجام دهند و با شوک مواجه نشوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر