۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۷۳۶۴۰
پدافند غیرعامل مجموعه اقداماتی است که به جنگ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان مانع وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات، تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی شد میزان خسارات و تلفات احتمالی را به حداقل ممکن رساند.

به گزارش  پایداری ملی و به نقل از ایرنا، پدافند غیر عامل یک رویکرد استراتژیک است که به منظور مقابله با تهدیدات امنیتی و حفاظت از منافع ملی در نظر گرفته می‌شود. در این رویکرد، تمرکز بر کاهش آسیب‌پذیری و افزایش ایمنی سازمان‌ها، اماکن و جامعه قرار می‌گیرد.

اقدامات پدافند غیرعامل برای حفظ امنیت و کاهش اثرات تهدیدات مختلف و به شکل هدفمند و سیستماتیک انجام می شود و شامل ساختارهای مقاومتی، ایجاد سامانه‌های هشداردهنده، مدیریت ریسک، آموزش و آگاهی‌بخشی و همکاری و هماهنگی است.

امسال از سوی ستاد کل نیروهای مسلح از سوم تا دهم آبانماه جاری به عنوان هفته نکوداشت پدافند غیرعامل با شعار ‘ایران پایدار، به وسعت ایمان، به بلندای امید - پدافند غیر عامل دفاع همه جانبه در برابر جنگ ترکیبی’ تعیین شده است.

در این هفته تلاش می شود که مفاهیم و بنیادهای پدافند غیرعامل و آگاهی مدیران و مسئولان و مردم نسبت به موضوع پدافند غیرعامل توسعه یابد و فرهنگ پدافند غیر عامل نهادینه شود.

لزوم هوشیاری در مقابل شیوه های پیچیده تهاجم دشمن

مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری فارس گفت: امروز باید در مقابل شیوه‌های پیچیده تهاجم دشمنان هوشیار و جدی باشیم و به طور کاملا علمی، دقیق، به روز و همه جانبه با هر گونه نفوذ مقابله کنیم.

محمد جباریان افزود: وظیفه ما در جنگ روایت‌ها این است که ابتدا دشمن را به خوبی بشناسیم و در حوزه دشمن‌شناسی همواره به روز باشیم تا بتوانیم با بالا بودن آگاهی و بصیرت خود روایت‌های درست را از نادرست تشخیص دهیم و از این جنگ ترکیبی سربلند بیرون بیاییم.

وی ادامه داد: امروز رسانه ها با توجه به پیشرفت علم و فناوری، جایگاه خود را در گردش اطلاعات در بین مردم پیدا کرده‌اند.

او اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی دشمن در رسانه‌های معاند و به خصوص در فضای مجازی و برخی از رسانه‌های اجتماعی در جنگ روایت‌ها، وارونه‌سازی، تحریف حقایق، نمایش مبهم و مخدوش آینده و بر عکس جلوه دادن واقعیت‌هایی است که در حال حاضر وجود دارد.

مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری فارس گفت: اگر ما نتوانیم حقایق مربوط به جامعه خود را به درستی روایت کنیم دشمن در کمین نشسته تا آن را به هر شکلی که می خواهد روایت و بازخوانی کند.

جباریان افزود: اگر جنگ روایت‌ها را دست کم بگیریم اذهان و قلوب مردم با روایت‌های ساخته شده توسط دشمن تسخیر می‌شود و اگر این اتفاق روی دهد مردم نسبت به حکومت بی‌اعتماد، ناامید و ناراضی خواهند شد.

او ادامه داد: در جنگ روایت‌ها، کسی پیروز میدان است که نخستین روایت را در زمان مناسب و با جذابیتی هنرمندانه و زیبا به افکار عمومی منتقل کند.

مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری فارس گفت: با برنامه ریزی های انجام شده، در این هفته شاهد برگزاری ۴۰۰ برنامه در استان خواهیم بود.

جباریان افزود: در این هفته ضمن دعوت از استادان مجرب کشوری و استانی، همایش‌ها و سمینارهایی را در حوزه‌های زیستی، شیمیایی، سایبری و علوم شناختی پدافند غیرعامل به شکل حضوری و وبینار برگزار خواهیم کرد.

وی گفت: همچنین می کوشیم با برگزاری رزمایش‌های متعدد، میزان آمادگی دستگاه‌های زیرساختی را مورد بررسی قرار دهیم و نقاط آسیب‌پذیر آنها را برطرف کنیم.

او اظهار کرد: امیدواریم با برگزاری این برنامه ها بتوانیم رویکرد مسئولان و مردم را نسبت به حوزه‌های مختلف پدافند غیرعامل تغییر دهیم و به رسالت خود در فرهنگ‌سازی و نهادینه‌کردن اصول و الزامات پدافند غیرعامل عمل کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر