۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۷۳۶۰۱
معاون وزیر علوم:
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از صعود رتبه علمی ایران طی ۲ دهه اخیر از جایگاه ۵۴ به ۱۵ خبر داد و گفت: ایران در پایگاه استنادی راهنمای مجلات دسترسی آزاد (دوآج) از نظر تعداد مجله رتبه هفتم است و زبان فارسی نیز رتبه یازدهم را دارد.

به گزارش پایداری ملی و به نقل از ایرنا، پیمان صالحی امروز (سه‌شنبه) در نشست پدافند غیرعامل در محل وزارت علوم اظهار داشت: در حوزه پدافند غیرعامل اقدامات پیشینی و اقدامات پسینی داریم که اگر در اقدامات پشینی موفق باشیم اقدامات پسینی لازم نیست و مبنای اقدامات پسینی، پژوهش و فناوری است.

وی با مرور دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری گفت: با مرور این دستاوردها می خواهیم بدانیم چطور از این دستاوردها در حوزه پدافند غیرعامل می توان استفاده کرد.

صالحی در مورد رتبه و تعداد اسناد علمی ایران در پایگاه استنادی اسکوپوس توضیح داد: رتبه علمی ایران در دو دهه گذشته از رتبه ۵۴ به رتبه ۱۵ در این پایگاه رسیده است و رتبه استنادی ما با رتبه علمی متناسب است؛ یعنی تولیدات علمی ما دیده شده و به آنها ارجاع می‌شود. همچنین بالای ۳۵ درصد مشارکت های علمی جهانی داریم که باوجود تحریم ها به انزوای علمی نرفته ایم.

وی درباره حوزه تحقیقات پژوهشگران ایرانی در سال ۲۰۲۲ گفت: به ترتیب پزشکی، مهندسی، علوم مواد، شیمی و ژنتیک برخی از حوزه های مهم و پرشمار در تحقیقات پژوهشگران ایرانی بوده اند. بحث بعدی در اقدامات پیشینی، گسترش زبان فارسی در حوزه تحقیقات علمی است که دستور مقام معظم رهبری هم هست.


درخشش مجلات ایران در عرصه بین الملل
دبیرکل شورای عالی عتف در مورد مجلات علمی ایران نیز گفت: امروز ۱۴۹۰ عنوان مجله در وزارت علوم تایید شده که باید در عرصه های بین المللی نیز دیده شود تا به گفته مقام معظم رهبری تا سال ۱۴۵۰ هر کس خواست علم یاد بگیرد، ضرورت داشته باشد زبان فارسی را بداند.

وی با تاکید بر اهمیت دو پایگاه استنادی اسکوپوس و وب او ساینس ( WOS) افزود: تمام محاسبات علمی دنیا روی این دو نمایه انجام می شود. همچنین کشور ایران در راهنمای مجلات دسترسی آزاد یا دوآج (DOAJ) از نظر مجله هفتم و از نظر زبان (زبان فارسی) رتبه یازدهم است، البته در سال ۲۰۲۳ ارتقا داشته ایم،ولی هنوز آمارهای رسمی در دسترس نیست. همچنین در ۲۵ سال حدود ۱۰۱ عنوان مجله و از ابتدای دولت سیزدهم ۴۱ مجله در این پایگاه نمایه شد که ۱۲ عنوان مجلات، به زبان فارسی است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی درخصوص زیرساخت های علم و فناوری گفت: در منطقه هیچ کشوری این زیرساخت ها را ندارد و در دنیا هم کمترین کشوری شبکه مویرگی شامل پارک های علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری را دارد.

وی با تاکید بر ارتباط نظام مسائل کشور با پدافند غیرعامل گفت: توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه با راه های مختلفی در حال انجام است، فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در صنعت که مقام معظم رهبری هم از آن تقدیر کردند. بر اساس آمار سال ۱۴۰۱ حدود ۶۹۱ عضو هیات علمی از فرصت مطالعاتی در صنعت استقبال کردند، می توانیم برای رشته های علوم انسانی فرصت مطالعاتی مرتبط با پدافند غیرعامل تعریف کنیم.

صالحی درباره آمار طرح های ارتباط با جامعه و صنعت در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: حدود ۱۰ هزار و ۸۳۵ طرح به ارزش مالی ۴ هزار و ۷۰۴ میلیارد تومان انجام شده است.

دبیر کل شورای عالی عتف درخصوص دوره های مهارت افزایی برای دانشجویان اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱، ۳۲۸ هزار و ۶۰۶ دانشجو در این دوره ها شرکت کردند، اگر سازمان پدافند غیرعامل آمادگی داشته باشد، دانشجوها می توانند در بعضی حوزه های پدافند غیرعامل کلاس مهارت افزایی بگذرانند.

وی با تاکید بر نیاز به تحقیقات و تجهیزات پیشرفته در حوزه های پدافند غیرعامل اظهار داشت: شبکه شاعا (شبکه آزمایشگاه های علمی کشور) شامل۱۰ هزار و ۵۰۰ آزمایشگاه و ۷۷ هزار تجهیز همچنین امکانات شورای عالی عتف می تواند در اختیار پدافند غیرعامل قرار گیرد. این شورا با ریاست رییس جمهوری تشکیل می شود و رییس پدافند غیرعامل نیز عضو این شورا است که از ابتدای دولت سیزدهم دو جلسه برگزار شده است.

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: شبکه ملی آزمایشگاهی کشور هم علاوه‌ بر شاعا که اخیرا تصویب شده است و می توان از آن برای توسعه فناوری های مورد نیاز در پدافند غیرعامل استفاده کرد.

وی درباره مواد قانونی تامین بودجه های پژوهش عنوان کرد: قانون بند د تبصره ۹ قانون بودجه ۱۴۰۲ می گوید ۶۰ درصد بودجه پژوهشی شرکت های دولتی و بانک ها و موسسات انتفاعی به حساب صندوق شورای عالی عتف واریز شود که این بودجه امسال ۶۰۰ میلیارد تومان است. همچنین بودجه یک درصد موضوع ماده ۵ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنطیم بخشی از مقررات مالی دولت وجود دارد که این بودجه امسال بیش از هزار میلیارد تومان است. طرح هایی امکان استفاده از این بودجه را دارند که در سامانه سمات ملی ( سامانه مدیریت اطلاعات تحقیقات کشور) ثبت شوند، از این بودجه نیز می توان برای پدافند غیرعامل استفاده کرد، ولی این طرح ها در سمات خیلی پررنگ نیست.

معاون وزیر علوم درباره دوره های پسادکتری نیز گفت: چهار نوع دوره پسادکتری تعریف کردیم و با موافقت مقام رهبری دوره پسادکتری قابل احتساب به جای خدمت وظیفه عمومی است و از همه این ظرفیت ها برای توسعه پدافند غیرعامل می توان استفاده کرد.

وی با تاکید بر اهمیت علم کوانتوم گفت: مسایل امنیتی و اطلاعاتی زیادی در کوانتوم، وجود دارد که اگر عقب بیفتیم قابل جبران نیست و اولین آسیب در حوزه های امنیتی این امر در حوزه های امنیتی خواهد بود. وزارت علوم در این زمینه حمایت می کند، ولی با همکاری پدافند غیرعامل کارهای بهتری می توانیم انجام دهیم.

سالن شهدای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امروز میزبان نشست پدافند غیرعامل وزارت علوم با حضور محمد سلیمانی قائم مقام وزیر علوم و رییس مرکز هیات امنا و هیات‌های ممیزه و شماری از روسای دانشگاه‌های سراسر کشور و سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر