۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۷۳۵۹۷
رئیس مرکز حراست وزارت علوم:
نشست ملی پدافند غیرعامل با حضور سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل و جمعی از روسای دانشگاه‌ها صبح امروز دوم آبان ماه برگزار شد.

به گزارش پایداری ملی و به نقل از ایلنا، "علی‌اکبر فامیل کریمی" مشاور وزیر و رئیس مرکز حراست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ابتدای این نشست اظهار کرد: پدافند غیرعامل مرجعی تصمیم‌ساز در همه عرصه‌ها حضور پیدا کرده است و بخشی از این وسعت حضور وابسته به وسعت عملکرد سردار جلالی است.

فامیل کریمی افزود: تشکیل کمیته‌های پدافند غیرعامل در دانشگاه‌ها یکی از اقدامات صورت گرفته است که احکام روسای کمیته‌ها به امضای وزیر علوم رسیده است.

رئیس مرکز حراست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید به تاثیرات حوزه های تهدیدات و آسیب‌هایی که می‌تواند موجب آسیب به آموزش عالی باشد و مدیریت آن به کمک پدافند غیرعامل گفت: نگاه‌ تمام نما به توسعه کشور در آموزش عالی از منظر پدافند غیرعامل باید لحاظ شود و رکن اصلی در اجرای پدافند غیرعامل اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها هستند.

فامیل کریمی گفت: همچنین جایگاه پدافند غیرعامل در آموزش عالی، علم محور و بنیاد محور است و حوزه‌های آینده نگری، مقاومت، تاب‌آوری در نظر است.

 رئیس مرکز حراست وزارت علوم بیان کرد: رزمایش خوبی با برخی دانشگاه‌ها در هک‌های سایبری انجام دادیم که از حدود ۱۰ تا ۱۲ حمله سایبری توانستیم بیش از ۹۰ درصد آن را مهار کنیم. در دانشگاه تبریز بک حمله سایبری آزمایشی انجام شد که توانستیم صفر تا صد آن را با موفقیت انجام دهیم.

مشاور وزیر علوم اظهار کرد: ۲۳ فعالیت‌ منطبق بر پدافند غیرعامل در کمیته‌های پدافند در دانشگاه‌ها احصا شده که ۹ فعالیت در پژوهشگاه‌ها، ۱۸ فعالیت در پارک‌های علم و فناوری، در روابط بین‌الملل ۶ فعالیت و ستاد وزارت علوم ۹ فعالیت احصا شد. در کل ۶۵ فعالیت منطبق با پدافند غیرعامل در آموزش عالی احصا شده است.

فامیل کریمی با تاکید به حمله سایبری آزمایشی به سایت دانشگاه‌ تبریز گفت: محک تیم‌های واکنش به رخداد، سامانه دانشگاه‌ و واکنش در هنگام قطعی کامل برق و.... انجام شد. ما به خوبی حمله سایبری به سایت وزارتخانه را مدیریت کردیم چراکه قبلا آمادگی داشتیم. شرکت‌های پشتیبان را نیز برای مواجهه با چنین رویدادهایی تخصص دارند.  ما در رزمایش حمله آزمایشی به سایت دانشگاه‌ تبریز کاملا برق را قطع کردیم تا نسخه شبیه‌سازی حمله به سایت دانشگاه تبریز را هم آزمایش کنیم و ظرف ۲ دقیقه شبیه‌سازی کامل انجام شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر