۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۷۳۵۹۶
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دانشگاه‌ها با تشکل‌های غیررسمی روبرو هستیم‌ که بیش از تشکل‌های رسمی و دارای مجوز در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند و باید برای این تدابیری اندیشید.

به گزارش پایداری ملی و به نقل از ایرنا، سالن شهدای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امروز (سه‌شنبه) میزبان نشست پدافند غیرعامل وزارت علوم با حضور محمد سلیمانی قائم مقام وزیر علوم و رییس مرکز هیات امنا و هیات‌های ممیزه و شماری از روسای دانشگاه‌های سراسر کشور و سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور بود.

سلیمانی در این نشست اظهار داشت: دانشگاه مقاوم‌سازی نیروی انسانی را انجام می‌دهد، یعنی اگر در دانشگاه ها انسان های آگاه، باسواد و توانمند برای دفاع از حیثیت خود و خانواده و کشور و حتی دنیا تربیت کنیم، کار پدافند غیرعامل را انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: امروز در دانشگاه با تشکل های غیررسمی روبرو هستیم که در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند و باید برای آن فکری کنیم، یعنی در شبکه های اجتماعی حزب و تشکل غیررسمی داریم که مجوز ندارد ولی از هر حزب رسمی و تشکل شناخته شده، بیشتر فعال است. اما چگونه دانشگاه را باید مقاوم سازی کنیم که به حاشیه نرود؟

قائم مقام وزیر علوم تصریح کرد: باید برای این موضوع فکر و برنامه ریزی شود. جهان هر روز با تحولات فناورانه وارد سطح جدیدی از زندگی و تعاملات و اجتماعی می شود باید این تحولات را بشناسیم و در ان حضور داشته باشیم.

سلیمانی یادآور شد: در مسائل مختلفی که به کشور آسیب می زند مانند رخدادهای غیرطبیعی، طبیعی یا عمدی یکی از عوامل مهم فریب است و فریب در همه سیستم های اجرایی دارای دو بخش تهاجم و دفاع است.

وی تاکید کرد: هر چه در یک صحنه واقعه و آسیب مثلا حادثه الکترونیکی گیرنده قوی تر باشد راحت تر می تواند دفع شر کند. انسان هم همین است اگر دانشجویان و استادان از نظر عقیدتی و فکری توانمند باشند، می توانند در مقابل هجمه های مختلفی که به فکر انسان در حوزه های انحرافی و تخریبی وارد شود و آن را سریع تر و راحت تر دفع کنند.

رییس مرکز هیات امنا و هیات‌های ممیزه وزارت علوم با بیان اینکه انسان نیازمند توانمند سازی خود است، ادامه داد: آموزش ما در دانشگاه ها باعث می شود دانشجو در ابعاد مختلف تخصصی و فکری و عقیدتی توانمند شود و همه آموزش ها در دنیا اینگونه است. در این بخش باید یک باب جدید و برنامه ریزی شده ای را باز کنیم و بتوانیم از نخبگان در مقابل تهاجم دشمن مقاوم کنیم، این ضرورت است.

سلیمانی یادآور شد: یکی از برنامه های اصلی کشورهای استکباری این است که کشورهای دیگر را از زمینه نخبگی عقب بیاندازند، اما ما با توانمندسازی ها در محیط های آموزشی می توانیم دفع شر و نیروی انسانی را در مقابل هجمه های موجود در دنیا که همیشه بوده است، مقاوم کنیم. کشورهای استکباری می خواهند انسان ها را به خدمت خود درآورند، اما اگر انسان آزاده توانمند باشد و بُعد آسیب ناپذیری در او رشد کرده باشد، جامعه خود را نجات می دهد.

وی با تاکید بر اینکه اثرگذاری دشمنان در حمله به یک کشور ابتدا روی زبان کشور اشغال شده است، گفت: اشغالگران ابتدا زبان کشور را تغییر می دهند و همین که این امر رخ داد اتفاقات دیگری می افتد. ولی برای ملت ایران این اتفاق نیفتاده است؛ زیرا زبان فارسی زبان قوی است و عناصر پدافند غیرعاملی خوب در آن تعبیه شده است و به همین دلیل استعمار هرگز در کشور ما به شکل کامل رخ نداده است.

وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات دلیل دیگر توانمندسازی نیروی انسانی را ترویج فرهنگ کشور برشمرد و افزود: این نیروی انسانی فرهنگ خود را ترویج دهد و این امر در حیطه کاری دانشگاه ها است. البته بخش سخت افزاری هم مهم است. ما باید از سرمایه های ملی خود در دانشگاه ها استفاده کنیم، باید حتما سیستم های الکترونیکی حفاظت شود و تدابیر لازم را در این زمینه انجام و ضعف ها را زودتر برطرف کنیم.

سلیمانی به اهمیت شبکه سازی در دفاع و پدافند غیرعامل اشاره کرد و اظهار داشت: اگر در هر زمینه ای شبکه ای را طوری طراحی کنیم که اگر یک جایی آسیب طبیعی و غیرطبیعی دید جاهای دیگه بتوانند کار کنند، بهتر است و این امر را باید در شبکه های دانشگاهی دنبال و اجرا کنیم تا خود را در برابر خطرهای طبیعی و دیگر مسائل قوی کنیم.

فریب نیروی انسانی توسط دشمن

سلیمانی با تاکید مجدد روی بخش نیروی انسانی این سوال را مطرح کرد که فریب چیست و یک رسانه چه می کند؟ و ادامه داد: یعنی وقتی می خواهیم یک سیستم الکترونیکی را فریب بدهیم، سیگنالی را درست می کنیم که گیرنده دقیقا منتظر آن است و ارسال می کنیم و بعد پارامترهای را تغییر می دهیم. در بخش نیروی انسانی هم همین است، اول دوستی هایی رخ می دهد و بعد فرد را به سمت اهداف خود می برند و باید مراقب این فریب باشیم.

وی یادآور شد: اگر با اراده قوی دانشمندان و نخبگان خود را در مقابل افکار غلط و انحرافی توانمند کنیم، آنها زیر چتر رهبری قرار بگیرند و کار خود را ادامه دهند، قطعا به قله های تمدنی می رسیم. مسیر و هدف مشخص است فقط باید توانمندی هایی را افزایش دهیم.

قائم مقام وزیر علوم با تاکید بر اهمیت حفاظت از اطلاعات تصریح کرد: مطالعات دانشجویی زیادی در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه‌ها انجام می شود که باید جمع آوری و از آن حفاظت شود. حتی می تواند منبع درآمدی برای کشور باشد و موجب ترویج زبان فارسی هم بشود. همچنین اثرگذاری روی جوامع جهانی هم می تواند داشته باشد.

سلیمانی خطاب به روسای دانشگاه های حاضر در این نشست گفت: بحث پدافند غیرعامل را باید جدی بگیریم. همه فعالیت های ماندگار سخت افزار و نرم افزاری یاید پیوست پدافند غیرعامل داشته باشد و بدانیم برای کاهش آسیب پذیری آن فعالیت چه باید کرد.

وی تاکید کرد: در برنامه های پنج ساله راهبردی یک سرفصل هم برای برنامه غیرعاملی در نظر بگیرید و به این موضوع توجه کنید.

قائم مقام وزیر علوم ادامه داد: اگر پدافند غیرعامل را در نظر داشته بودیم حتی ظاهر ساختمان های شهر تهران هم تغییر می کرد، همه دانشگاه ها در این زمینه تلاش کرده اند و باید بیشتر تلاش شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر