۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۷۳۵۸۵
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در نشست خبری خبر داد
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: سال گذشته موفق شدیم که با همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی ده حمله سایبری اساسی به زیرساخت‌های حیاتی کشور را قبل از انجام، کشف و با عملیات پیشگیرانه، آن‌ها را خنثی کنیم.

به گزارش پایداری ملی، سردار دکتر غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته پدافند غیرعامل برگزار شد، اظهار داشت: هفته پدافند غیرعامل از سوم آبان تا دهم آبان در سطح کشور برگزار می‌شود که برای این روز‌ها عناوین و محور فعالیت‌هایی متناسب با شعار هفته که «ایران پایدار، به وسعت ایمان، به بلندای امید» است، تعیین شده است.

سردار جلالی با اشاره به تحولات اخیر در فلسطین اشغالی، گفت: امسال برای اولین بار بعد از ۷۵ سال که از اشغال فلسطین می‌گذرد، رژیم صهیونیستی جنگی جدید با لایه‌ای جدید از عملیات رسانه‌ای را شروع کرده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور یادآور شد: اسرائیل با پشتیبانی غربی‌ها تلاش می‌کرد تا رعب و وحشت میان مردم ایجاد کند و بدین شکل برای خود بازدارندگی نظامی ایجاد کرده بود و شاید هم ارتش کشور‌های عربی به واسطه شکست‌هایی که مقابل صهیونیست‌ها داشتند از رویارویی با آن‌ها طفره می‌رفتند.

وی‌ ادامه داد: رژیم صهیونیستی با کمک سازمان‌های جاسوسی غربی همچون سیا به زعم خود بازدارندگی اطلاعاتی ایجاد کرده بود و ادعا می‌کرد که هر توطئه‌ای را در نطفه خفه می‌کند و این کار را با استراتژی تهاجمی و پیش‌دستانه انجام می‌داد.

تحقیر رژیم صهیونیستی به دست جبهه مقاومت

سردار جلالی افزود: اما بعد از گسترش تفکر مقاومت که از ایران نشأت گرفت، حزب‌الله لبنان توانست تحقیر ارتش‌های عربی را به ارتش صهیونیستی تحمیل و صهیونیست‌ها را تحقیر کند؛ لذا بدین جهت امروز قدرت بازدارندگی ایجاد کرده و با توسعه این تفکر به حماس، این جنبش هم رشد کرد؛ بدین ترتیب استراتژی آفندی صهیونیست‌ها شکست خورد و بزرگترین تلفات اسرائیل در ۷۵ سال اخیر به آن‌ها تحمیل شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور عنوان کرد: اسرائیل در جنگ ۳۳‌روزه هم چون قادر به پیشروی و دستیابی به اهداف خود نبود، چاره‌ای جز بمباران مناطق مسکونی نداشت و اکنون نیز همین روش را در پیش گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: دستیابی به پیروزی در شرایط موجود نیاز به صبر زیاد دارد؛ همچنان‌که در جنگ ‌۳۳روزه هم اسرائیل در نهایت به خواسته‌های حزب‌الله تن داد و امیدواریم درخصوص غزه نیز این موضوع رخ دهد.

شناسایی و دفع ۱۰ حمله سایبری اساسی

سردار جلالی سپس با اعلام خبری در حوزه پدافند غیرعامل گفت: سال گذشته موفق شدیم که با همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی ۱۰ حمله سایبری اساسی به زیرساخت‌های حیاتی کشور را قبل از انجام کشف و با عملیات پیشگیرانه، آن‌ها را خنثی کنیم؛ یکی از این حملات، حمله به شبکه برق کشور بود که توانستیم حمله را خنثی کنیم؛ این الگویی شد که در حوزه‌های دیگر هم که چنانچه گزارش‌هایی ناشی از احتمال حمله وجود داشت، بتوانیم با برنامه‌ریزی، قبل از انجام حمله، آن را خنثی کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: تلاش علمی گسترده‌ای را با همکاری دانشگاه‌های امام‌ حسین (ع) و مالک‌اشتر داشتیم به نحوی که در بازه زمانی چهارساله توانستیم نظام حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی کشور را در قالب یک الگوی عملیاتی احصا و سپس به عنوان برنامه ملی حفاظت‌ها تدوین کنیم.

وی درباره برنامه‌های این سازمان به مناسبت هفته پدافند غیرعامل بیان کرد: حدود پنج هزار برنامه در سطح ملی، شهرستانی و استانی از قبیل برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و رزمایشی برای هفته پدافند غیرعامل پیش‌بینی شده است؛ لذا تلاش داریم که در قالب برنامه‌های مختلف تجربیات و آموزش‌های لازم در حوزه‌های گوناگون از جمله زیستی، شیمیایی، هسته‌ای، رسانه‌ای و... را به جوامع هدف منتقل کنیم تا سطح تاب‌آوری در برابر این تهدیدات را ارتقا دهیم.

خنثی‌سازی حملات سایبری با آنتی‌ویروس‌های بومی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اضافه کرد: این سازمان در حوزه سایبری و تهدیدات سایبری به دستاورد‌های خوبی رسیده است؛ به نحوی که در سال گذشته توانستیم حمله‌های سایبری را با آنتی‌ویروس‌های داخلی خنثی کنیم. اکنون برای ۳۱ استان طرح جامع پدافند غیرعامل تدوین و به ۳۰ استان هم ابلاغ شده که در این میان، تنها استان تهران باقی مانده است.

وی از برپایی نمایشگاه صنعتی در حوزه پدافند غیرعامل خبر داد و افزود: محصولاتی که در کشور در این حوزه طراحی و ساخته شده، کاملاً بومی هستند؛ مثلاً در حوزه آزمایشگاه‌های سطح سه که می‌تواند ویروس‌ها را شناسایی و به داخل آن‌ها نفوذ کند تا بعد بتواند برای آن واکسن بسازد، از تجهیزات بومی استفاده می‌کنیم.

سردار جلالی تصویب قانون تشکیل شورای عالی پدافند غیرعامل در مجلس شورای اسلامی را اقدامی بسیار خوب دانست و با بیان اینکه این قانون شهریور امسال بعد از پنج سال به تصویب رسید، گفت: این شورای هفت نفره به ریاست رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح مطابق قانون، عالی‌ترین مرجع تصمیمات درباره پدافند غیرعامل است؛ یعنی تمام تصمیمات آن همانند شورای عالی کشور خواهد بود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: با تصویب این قانون، تکلیف مسئولیت پدافند غیرعامل در دستگاه‌های مختلف مشخص شد؛ بدین‌صورت که مسئول هر دستگاه مسئول پدافند غیرعامل تعیین شد و در استان‌ها هم‌ استاندار این مسئولیت را دارد.

راه اندازی مرکز عملیات دفاع سایبری

وی عنوان کرد: در حوزه سایبری، احساس ما این بود که تهدیدات اصلی کشور ما در این حوزه است؛ بر این اساس با آموزش سازمان‌ها تلاش کردیم تا بخشی از تهدیدات را غیرفعال کنیم؛ همچنین با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی و همچنین وزارت دفاع سامانه‌های مختلف کنترل صنعتی بومی و بیش از ۳۰۰ محصول تولید کردیم؛ به نحوی که تاکنون ۸۰ درصد عملیات‌های سایبری صورت‌گرفته علیه زیرساخت‌ها با همین تجهیزات بومی دفع شده است؛ لذا تشکیل مرکز ملی عملیات دفاع سایبری می‌تواند گام بزرگی در مقابله با تهدیدات سایبری باشد.

سردار جلالی ساخت بزرگترین مرکز درمان بیماران شیمیایی در منطقه را یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده دانست و افزود: در استان‌ها ساختار‌های هسته‌ای درست کردیم و به واسطه آن آموزش‌های عمومی، تخصصی و آماده‌سازی زیرساخت‌ها و اقداماتی که در این حوزه لازم است، ارائه می‌شود؛ همچنین بیمارستان‌های مختلفی را هم تجهیز کردیم تا بتوانند به نیاز‌های مختلف ما در این حوزه پاسخ دهند؛ علاوه بر این در حوزه هسته‌ای نیز تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای را تولید و در شهر‌های هسته‌ای مانند اصفهان، کاشان و بوشهر مستقر کردیم.

آماده‌سازی طرح دفاعی اورژانس هسته‌ای

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: در درگیری‌های اخیر میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، ما نگران آسیب دیدن نیروگاه هسته‌ای ارمنستان بودیم که در ۶۰ کیلومتری مرز ما قرار داشت؛ به همین دلیل «قرارگاه شهید باکری» در تبریز ایجاد و طرح دفاعی لازم اورژانس هسته‌ای و تجهیزات لازم نیز پیش‌بینی و در سه استان شمال غربی کشور مستقر شد و با برگزاری رزمایش‌های متنوع سطح آمادگی در دستگاه‌ها را ارتقا دادیم.

وی بیان کرد: علی‌رغم بالا بردن استاندارد‌های مورد نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید حتماً ما در زمینه پدافند هسته‌ای بتوانیم اقدامات لازم را انجام بدهیم که اگر به هر دلیلی مشکلی اتفاق افتاد، بتوانیم مدیریت مطلوبی در کنترل حادثه داشته باشیم؛ بر این اساس، چنانچه حادثه‌ای رخ دهد، مصدومان به بیمارستان مرجع منتقل می‌شوند که در مرکز پزشکی نوین بیمارستان شهید چمران در تهران با هماهنگی وزارت بهداشت تجهیزات بسیار خوبی برای درمان پیش‌بینی و آماده شده و در استان‌های هسته‌ای مانند اراک، اصفهان، تهران و بوشهر اورژانس درمان هسته‌ای تأسیس شده است؛ به‌عنوان مثال چنانچه در نیروگاه هسته‌ای بوشهر حادثه‌ای رخ دهد، بیمارستان خلیج فارس بوشهر باید بتواند به مصدومان رسیدگی کند.

سردار جلالی به وقوع حادثه تروریستی در حرم شاهچراغ هم اشاره و خاطرنشان کرد: بعد از حادثه تروریستی حرم شاهچراغ، طرح پدافند غیرعامل برای جلوگیری از تهدیدات و افزایش امنیت برای پنج مکان مقدس شامل حرم مطهر امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (س)، حرم شاهچراغ، حرم امام خمینی (ره) و مسجد جمکران تدوین شد تا در کنار سایر دستگاه‌های مسئول بتوانیم تهدیدات را کاهش و امنیت را ارتقا دهیم.

ساخت بزرگترین آزمایشگاه زیستی منطقه

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه بزرگترین آزمایشگاه زیستی منطقه با عنوان «شهید فخری‌زاده» ساخته شده است، افزود: همچنین کمیته ملی مهاجمین زیستی مانند پشه‌های مهاجر تشکیل و نظام‌نامه ملی آن تدوین شده است.

وی اظهار داشت: برگزاری رزمایش‌های متنوع از دیگر برنامه‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور است و مانور‌ها و رزمایش‌های مختلفی تا پایان سال انجام می‌شود.

سردار جلالی درباره حمله به زیرساخت‌های خدماتی کشور هم گفت: موضوع حمله به زیرساخت‌ها و میزان آسیب‌پذیری سامانه‌هایی که زنجیره خدمت‌شان به مردم می‌رسد، مثل سامانه سوخت، شهرداری و صدا و سیما در برابر حملات احصاء شد که باید ابزار‌های آن‌ها به‌روزرسانی شود تا بتوان آسیب‌پذیری‌ها را برطرف کرد؛ بر این اساس مسئولان دستگاه‌ها، ادمین‌ها و متخصصان مربوطه دعوت شدند و آموزش‌های لازم را به آن‌ها ارائه دادیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور عنوان کرد: بیش از ۸۰ درصد از حملاتی که به‌صورت سالیانه به زیرساخت‌های کشور صورت می‌گیرد، حملات سایبری است؛ به همین جهت برای اینکه خدمت‌رسانی در چنین شرایطی قطع نشود، دستورالعمل عملیات کارکرد تهیه شده است.

وی افزود: حملات سایبری علیه کشور با استفاده از هوش مصنوعی صورت می‌گیرد؛ لذا تمام محصولات دفاعی کشور را مسلح به هوش مصنوعی می‌کنیم تا بتوانند در چنین مواقعی از خود دفاع کنند.

سردار جلالی اضافه کرد: البته تحقق این امر، نیازمند نقشه راه است؛ به همین منظور جلساتی با تولیدکننده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان داشتیم که این کار را انجام دهند؛ لذا امیدوار هستیم که اوایل سال آینده محصولات‌مان بتوانند مسلح به هوش مصنوعی شوند تا مخاطره تهدیدات به صفر برسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر