۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۷۳۵۰۰
رئیس شبکه ملی شتابنگاری زلزله خبر داد
رئیس شبکه ملی شتابنگاری زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه نیاز به راه‌اندازی ۴۰۰ ایستگاه پاسخ سریع در ۱۸ شهر پر جمعیت و لرزه‌خیز ایران است، گفت: تاکنون برای ۱۸ کلانشهر لرزه‌خیز ایستگاه‌های پاسخ سریع راه‌اندازی شده است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، دکتر محمد شاهوار در نشست تخصصی هشدار سریع زلزله شهر تهران چالش‌ها و راهکارها با اشاره به تعداد ایستگاه‌های شتابنگاری فعال در کشور با بیان اینکه تعداد این ایستگاه‌ها بعد از زلزله ۷.۳ سرپل ذهاب سال ۹۲ افزایش یافت، گفت: با استفاده از داده‌های جدید شتابنگاری، نقشه‌های پهنه‌بندی خطر زمینلرزه و طیف ویرایش پنجم آیین‌نامه استاندارد زلزله کشور ۲۸۰۰ به‌روز رسانی شد.

شاهوار خاطر نشان کرد: علاوه بر این‌ها زلزله‌ بزرگی که در کشور افغانستان رخ داد، تنها رکورد ثبت شده در ایران مربوط به ایستگاه شرق ایران در تایباد است که بیشترین شتاب را از این زلزله به ثبت رسانده است.

رئیس شبکه ملی شتابنگاری زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: چالش‌هایی در توسعه شبکه ملی شتابنگاری وجود دارد که از آن جمله می‌توان به نیاز به راه‌اندازی ۴۰۰ ایستگاه پاسخ سریع در ۱۸ شهر پر جمعیت و لرزه خیز ایران به استناد بند ض ۳ ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران در الزام به راه‌اندازی ایستگاه‌های پاسخ سریع زلزله در کلانشهرها اشاره کرد.

وی تاکید کرد: برای این منظور اقدام به راه‌اندازی شبکه پاسخ سریع در ۱۸ کلانشهر تهران، تبریز، مشهد، کرج، شیراز، اهواز، کرمانشاه، کرمان، بندرعباس، قزوین، ارومیه، رشت، زاهدان،‌ اردبیل، قم، همدان،‌ اصفهان و اراک شده است.

شاهوار، نبود ایستگاه‌های شتابنگاری در برخی شهرها و روستاهای پرجمعیت (۵۰۰ نقطه)، فراهم کردن زیر ساخت ارتباطی پایدار در مواقع زلزله‌های مخرب و ارتقای زیر ساخت ایستگاه‌های موجود برای تاب‌آوری در زمینلرزه‌های بزرگ را از دیگر چالش‌های شبکه ملی شتابنگاری زلزله نام برد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر