۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۷۳۴۳۸
یکی از برنامه های بین المللی توسعه صنعت ماهواره در کشور مذاکره با کشور روسیه و مهیا کردن الزامات فنی برای نمونه های بعدی ماهواره خیام است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از مهر، یکی از برنامه‌های حوزه فضایی کشور در سال جاری در زمینه بومی سازی صنعت ماهواره تکمیل پروژه‌های ماهواره ظفر ۲، ماهواره پارس ۱، ماهواره ناهید ۲، ماهواره ناوک ۱، ریز ماهواره‌های تحقیقاتی و انعقاد قرارداد طراحی و ساخت ماهواره‌های «پارس ۲» و «ناهید ۳» و آغاز طراحی و ساخت ماهواره پارس ۳ و ماهواره سار ۳۰ متری است.

براساس اعلام سازمان فضایی ایران همچنین طراحی و ساخت ۱۰ ریز ماهواره با پیلود IOT تحت عنوان «منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی» به بخش خصوصی سپرده شده است و عقد قرارداد برای خرید تصاویر ماهواره‌های بومی با دقت ۶ متر و ۴ متر را در دستور کار قرار دارد.

برنامه‌های بین‌المللی فضایی ایران

در بخش بین‌الملل نیز می‌توان به مذاکرات با کشور روسیه و مهیاسازی الزامات فنی برای نمونه‌های بعدی ماهواره «خیام»، مذاکره با طرف خارجی برای طراحی و ساخت ماهواره سنجشی (انتقال دانش) و ماهواره مینی ژئو (انتقال دانش) و تأمین ماهواره مخابراتی (ppp) اشاره کرد.

بخش دیگری از برنامه‌های صنعت فضایی کشور مربوط به توسعه صنعت پرتاب و مدار گذاری است. در این بخش نیز در ۲ حوزه بومی و بین‌المللی گام‌هایی برداشته شده است.

برنامه فضایی در بخش بومی‌سازی صنعت فضا

در بخش بومی صنعت پرتاب، ایجاد یک LSP با استفاده ظرفیت بخش خصوصی، قرارداد سریر B و پرتاب مطابق قراردادهای منعقده ماهواره‌برهای سیمرغ، سیمرغ بهینه، ذوالجناح، قاصد (۲ فروند)، قائم (یک فروند)، پرتاب زیر مداری کپسول زیستی جز برنامه‌های اصلی فضایی کشور است.

همچنین در حوزه بین‌الملل صنعت پرتاب و مدار گذاری، برنامه قرارداد هزار کیلوگرمی با طرف خارجی در دستور کار است.

برنامه‌های حوزه فضایی کشور در بخش توسعه کاربردها و خدمات فضایی شامل اجرای تفاهم‌نامه با سازمان نقشه‌برداری به منظور تولید و به‌روز رسانی نقشه‌های پوششی کشور، اجرای تفاهم‌نامه با وزارت جهاد کشاورزی در پایش گندم، جو، برنج، گوجه، عدس، پیاز و پنبه و اجرای تفاهم‌نامه با سازمان فناوری اطلاعات برای استفاده از تصاویر ماهواره «خیام» در پنجره واحد زمین و توسعه سایر کاربردها و سامانه‌های ارزش افزوده می‌شود.

همچنین توسعه علوم و اکتشافات فضایی بخش دیگر برنامه‌های سازمان فضایی است که در بخش بین‌المللی برنامه‌های اکتشافات فضایی (ماه) و در بخش بومی تکمیل و پرتاب کپسول زیستی و آغاز طراحی و ساخت کپسول با قابلت GNC در دست پیگیری است.

تکمیل پد پرتاب و سوله مونتاژ پایگاه پرتاب فضایی ملی

سازمان فضایی ایران در بخش توسعه زیر ساخت‌های کشور، سامانه رصد فضایی، توسعه آزمایشگاه‌های تست و تجمیع ماهواره کلاس ۵۰۰ کیلوگرم، توسعه فیزیکی آزمایشگاه تأمین تجهیزات تست و آزمایش، ایستگاه‌های زمینی سلماس و چناران را در دستور کار دارد و همچنین در پایگاه پرتاب، تکمیل پد پرتاب و سوله مونتاژ پایگاه پرتاب فضایی ملی، پیشرفت فیزیکی فاز اول و آغاز عملیات عمرانی فاز دوم این پایگاه را در دست اقدام دارد.

از سوی دیگر هر ساله از ۴ تا ۱۰ اکتبر به نام هفته جهانی فضا نامگذاری شده است و امسال نیز برنامه‌های متعددی در هفته جهانی فضا برگزار می‌شود و بدین ترتیب از ۱۲ تا ۱۸ مهر ماه اسامی مختلفی برای روزهای هفته جهانی فضا در نظر گرفته شده است و برنامه‌ها متعددی در دانشگاه‌های مختلف برگزار می‌شود.

چهارشنبه ۱۲ مهر با عنوان «فضا و کارآفرینی» و روز پنجشنبه ۱۳ مهرماه با عنوان «فناوری فضایی، صنعت پیشران»، روز جمعه ۱۴ مهر، با عنوان «فضا و توسعه زیست بوم‌های کارآفرینی»، روز شنبه ۱۵ مهر ماه نیز عنوان «فضا و کارآفرینی برای نسل آینده» و روز یکشنبه ۱۶ مهرماه را با عنوان «فضا، اقتصاد آینده» و روز دوشنبه ۱۷ مهر را با عنوان «سرریز فناوری فضایی و کارآفرینی» و عنوان «فضا و فرصت‌های کارآفرینی» را برای سه شنبه ۱۸ مهرماه نامگذاری شده است که به این منظور نشست‌ها و کنفرانس‌های علمی نجومی، کارگاه علمی کودک، نوجوان و بزرگسالان، نمایشگاه دستی ساز و مسابقات کشوری و برنامه‌ای تحت عنوان شب‌های ۳۶۰ درجه با رصد و اکران آسمان نما، سمینار بررسی فرصت‌های پژوهشی مشترک در دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های مختلف برگزار می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر