۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۷۳۴۳۵
رئیس سازمان فضایی ایران، ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲ در حوزه فضایی را پررونق خواند و گفت: تا پایان امسال اولین کپسول زیستی به فضا پرتاب می‌شود.

به گزارش پایداری ملی به نقل از فارس، حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران در نشست خبری که صبح امروز چهارشنبه 12 مهرماه به مناسبت آغاز هفته فضایی، در این سازمان برگزار شد، با اشاره به این موضوع که پس از تصویب برنامه ۱۰ ساله فضایی در دی ماه سال گذشته، برنامه‌های فضایی سال ۱۴۰۲ را با سرعت بیشتری پیش برده‌ایم، گفت: در ۶ ماه نخست امسال برنامه ساخت چند ماهواره میکرو و مینی ماهواره ابلاغ و روند طراحی آن آغاز شده است.

سالاریه درخصوص ساخت سایر ماهواره‌های سنجشی گفت: ساخت ماهواره‌های پارس۲ و پارس۳ با مجموعه صاایران و پژوهشگاه فضایی آغاز شده است؛ در همین راستا فاز ساخت ماهواره پارس۲ آغاز شده و پارس۳ نیز در مرحله طراحی مقدماتی است.

رئیس سازمان فضایی ایران افزود: ماهواره ناهید ۲ یک پروژه دیگر در حوزه خدمات ارتباطاتی در ارتفاع پایین است که نمونه کیفی آن رونمایی شده و نمونه پروازی آن تا پایان سال ۱۴۰۲ یا ابتدای سال ۱۴۰۳ به صف پرتاب اضافه خواهد شد. همچنین، ساخت ماهواره ناهید۳ که پیشرفته‌تر از دو نمونه دیگر است، نیز ابلاغ شده و در دستور کار قرار دارد.

سالاریه با بیان اینکه برای نخستین بار ساخت ماهواره سنجشی در کلاس راداری آغاز شده است، اظهار کرد: ماهواره‌های راداری سنجشی این مزیت را دارند که در هر شکل از شرایط آب‌وهوایی از سطح زمین داده‌های سنجشی جمع‌آوری کنند؛ در حقیقت گرد و غبار و هوای ابری تاثیر در عملکرد آن نخواهد داشت و این مزیت ویژه‌ای نسبت به سایر ماهواره‌ها همچون خیام دارد.

رئیس سازمان فضایی کشور در خصوص مدار لئو هم ادامه داد: مدار لئو برای ماهواره‌های ارتفاع پایین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و برای تثبیت این مدار لئو اقداماتی صورت گرفته و پرتاب‌های متعددی را در نیمه دوم سال در این حوزه خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲ در حوزه فضایی پررونق خواهد بود، تاکید کرد: با توجه به تحقیق و توسعه‌ای که در ۲سال گذشته صورت گرفته در ماه‌های پیش رو و تا پایان سال پرتاب‌های آزمایشی مداری و زیر مداری متعدد خواهیم داشت.

سالاریه با بیان اینکه یکی از رویکردهای بسیار جدی ما فعال‌سازی زیست بوم فضایی کشور در بخش خصوصی است، گفت: صنعت فضایی در جهان به سرعت در حال گسترش است و اگر بخش خصوصی به این حوزه وارد نشود از سایرین عقب می‌مانیم و ادامه مسیر برای ما میسر نخواهد بود، با همین رویکرد دو قرارداد خوب منعقد شده که قرارداد خرید تضمینی تصاویر ماهواره‌ای ماهواره کوثر یک مورد از این قرارداده است..

 

وی در ادامه به مناقصات در حال طراحی از طریق بخش خصوصی نیز گفت: در تلاشیم تا از طریق این مناقصات منظومه‌ای از ماهواره‌های‌ سنجشی را خواهیم داشت که شامل ماهواره نور3 و ماهواره کوثر می‌شود.

 

رییس سازمان فضایی ایران ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که از سال گذشته در برنامه سازمان فضایی قرار دارد منظومه ارتباطی باریک باند با هدف اینترنت اشیاء بود که کار طراحی مأموریت آن با انجام یک مناقصه انجام و در شهریورماه قرارداد امضا، ابلاغ و آغاز شد؛ امیدواریم یک منظومه ارتباطی داشته باشیم که از باریک باند آغاز شده و در ماه‌های آتی تکمیل خواهد شد و اسم پروژه‌ نیز مزین به نام «شهید سلیمانی» شده است.

 

سالاریه با بیان اینکه کنسرسیومی از بخش خصوصی و مجموعه «صاایران» برای ایجاد زیرساخت‌های پایگاه بین‌المللی فضایی در منطقه چابهار برای اجرای پرتاب‌های فضایی ایجاد شده است، گفت: این پایگاه قابلیت پرتاب در شیب‌های مختلف مداری را دارد و قرارداد فاز نخست این پروژه از سال گذشته منعقد شده است؛ بخش‌های خوبی از این پروژه که طراحی و ساخت سوله مونتاژ، ساختمان‌های اداری و پد پرتاب است، در حال پیشرفت بوده و پیش‌بینی می‌شود که از اواسط سال آینده این پایگاه قابلیت ارائه خدمات را داشته باشد.

 

وی افزود: برای دستیابی به منظومه‌های فضایی به ویژه برای پرتاب و مدارگذاری ماهواره‌های سنجشی نیازمند این هستیم که به مدار خورشید آهنگ دست پیدا کنیم و این کار از طریق پایگاه پرتاب ملی میسر خواهد شد که نشان از اهمیت این پایگاه دارد. همچنین، ایجاد آزمایشگاه کلاس ۵۰۰ کیلوگرم تا یک تن را در دستور کار داریم. طراحی فضای آزمایشگاهی آن آغاز است و امیدواریم در سال آینده فضای این آزمایشگاه به اتمام برسد.

 

سالاریه ادامه داد: موضوع بعدی تکمیل زنجیره مراکز کنترل و هدایت ماهواره است که دو مرکز مهم در شمال غربی و شمال شرقی (چناران و سلماس) است که یک وقفه در آن رخ داده بود، حالا پس از این وقفه قرارداد طراحی آن به اتمام رسیده و کار احداث آغاز شده و انشاءالله در سال آینده بهره‌برداری از این دو ایستگاه را خواهیم داشت.

 

پرتاب کپسول زیستی پس از وقفه 10 ساله

رییس سازمان فضایی ایران با اعلام این خبر که شاهد نخستین پرتاب کپسول زیستی در سال 1402 خواهیم بود، گفت: آخرین پرتاب کپسول زیستی در اوایل دهه 90 صورت گرفت و پس از آن به دلیل مسائل فنی و مالی متوقف شد، خوشبختانه امسال با پیگیری‌های صورت گرفته در حوزه زیست فضا مسیر ادامه دارد و در قراردادی که در ۶ ماهه نخست امسال امضا شده توسعه کپسول زیستی در دستور کار قرار گرفت، این کپسول قابلیت هدایت و کنترل دارد، همچنین، قابلیت‌های بیشتری برای موجود زنده‌ای که در درون کپسول قرار می‌گیرد ایجاد خواهد شد.

وی افزود: در توسعه این کپسول‌های زیستی به دنبال شرایطی هستیم که بتواند انسان را به فضا ببرد البته باید همه جوانب از حفظ جان محموله زیستی در برابر تشعشعات تا امکان اسکان انسان در آن مرود بررسی قرارگیرد.

منظومه‌ای از ماهواره‌های میکرو و مینی به فضا خواهند رفت

سالاریه با بیان اینکه کشور ایران در ساخت ماهواره‌های سنجشی میکرو و مینی ماهواره توانمد است، گفت: این ماهواره‌ها در کلاس ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم هستند و دانش فنی ساخت آن‌ها در سال‌های قبل کسب شده است؛ توسعه این ماهواره‌ها با دقت‌های بالاتر در دستور کار قرار دارد و منظومه ماهواره‌های مینی و میکرو می‌توانند نیازهای سنجشی کشور را مرتفع کند.

 

وی همچنین افزود: در پرتابگرهای فوق سبک مانند پرتابگر کلاس قاصد به تثبیت قابل قبولی رسیده‌ایم و به تدریج ماهواره‌های بیشتری در کلاس میکرو و ریزماهواره‌ها از طریق این پرتابگرها در مدار قرار می گیرند، البته نیاز داریم برای پرتاب ماهواره‌های سنگین‌تر، بتوانیم پرتابگرهای کلاس سیمرغ، ذوالجناح و قائم را توسعه داده و مراحل تثبیت آنها را داشته باشیم.

 

توسعه فناوری‌های ناوبری فضایی با ماهواره «پژوهش1»

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به این موضوع که ماهواره‌های پژوهش پروژه‌ای است که با ظرفیت بخش خصوصی شروع کرده‌ایم، ادامه داد: کار مناقصه ماهواره «پژوهش ۱» در فاز طراحی و ساخت ماهواره‌های تحقیقاتی در حال انجام و هدف این پروژه توسعه فناوری‌های ناوبری فضایی است.

 

وی با بیان اینکه شرکت‌های زیادی در این حوزه فعال هستند و مناقصه اجرای این طرح در روزهای آینده به پایان می‌رسد، افزود: تمرکز در پروژه‌های ماهواره‌های پژوهش ۱، ۲ و غیره بر تحقیق و توسعه است و علاقه‌مند هستیم بخش خصوصی در این حوزه وارد شوند و سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی از آن حمایت خواهند کرد.

 

سالاریه در پایان با اشاره به این موضوع که در این مسیر به زودی برگزاری رویدادهای رقابتی مساله محور حوزه فضایی را خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: این رویدادها با همکاری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برگزار می‌شود، از سوی دیگر تفاهم نامه‌های خوبی با بخش‌های دولتی منعقد شده و به زودی به بخش خصوصی نیز خدمات ارائه خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر