۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۷۳۳۸۱
رئیس اداره دامپزشکی شوش خبر داد
رئیس اداره دامپزشکی شوش از دفن بهداشتی۵۷۰ راس گوسفند تلف شده به دلیل مسمومیت با آب کشاورزی آلوده به اوره خبر داد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، محمدرضا مشکی‌زاده در تشریح این خبر اظهار کرد: بر اساس بازدید کارشناسان بهداشتی دامپزشکی شوش از بروز تلفات گسترده در گوسفندان دو دامدار در روستای فرحان کبر، پس از انجام معاینات بالینی و دریافت تاریخچه تلفات از دامداران، مشخص شد که تلفات ناشی از استفاده آب کشاورزی آلوده به اوره بوده است.

وی گفت: با توجه به اهمیت موضوع و هماهنگی بین بخشی با فرمانداری، جهادکشاورزی و اداره محیط زیست برای پیشگیری از آلودگی‌های ثانویه و انتشار بیماری‌های واگیردار دامی، نسبت به تهیه لودر برای دفن لاشه‌ها اقدام شد.

مشکی‌زاده افزود: پس از اعزام یک دستگاه لودر، معدوم‌سازی و دفن بهداشتی ۵۷۰ لاشه گوسفند مطابق با دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور و با نظارت کارشناسان اداره دامپزشکی شوش انجام شد.

وی بیان کرد: مسمومیت، نوعی بیماری حاد در اثر مصرف مقادیر بالای نیتروژن غیرپروتئینی همانند کود اوره است که در بیشتر مواقع با تلفات بسیار سریع و گسترده در نشخوارکنندگان همراه می‌شود.

رئیس اداره دامپزشکی شوش افزود: کود مغذی اوره به منظور تقویت و غنی‌سازی خاک در مزارع کشاورزی استفاده می‌شود و متاسفانه به دلیل سهل‌انگاری دامداران و دسترسی دام‌ها به این مواد، شاهد بروز تلفات وسیع در دام‌ها هستیم.

وی گفت: برای پیشگیری از بروز مسمومیت، دامداران باید ضمن مدیریت صحیح تغذیه دام‌ها، از آلوده نبودن منابع آبی و غذایی دام‌ها به کود‌های شیمیایی اطمینان حاصل کنند و به این طریق دسترسی دام‌ها به منابع شیمیایی به خصوص اوره محدود شود.

مشکی‌زاده با اشاره به اینکه علائم مسمومیت مانند درد شکم، ایجاد کف در دهان و بینی، لرزش عضلات، ضعف و مرگ می‌تواند در تنها چند دقیقه پس از مصرف کود اوره رخ دهد، افزود: برای کاهش موارد مرگ و میر، دامداران باید دام‌هایی که شرایط مناسب‌تری دارند را برای درمان سریع به مراکز درمانی دامپزشکی منتقل کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر