۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۸
کد خبر: ۷۳۳۷۶
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید و با انتشار این مقاله هفتمین مقاله مربوط به واکسن برکت منتشر شد.

چاپ مقالات مرتبط با تحقیقات واکسن یکی از مهمترین مراحل علمی تولید یک محصول جدید محسوب می‌شود.

پژوهشگران حوزه‌های مختلف برای این که نتایج تحقیقات خود را به اطلاع سایر محققان برسانند گزارشی از نحوه انجام تحقیق و یافته‌های آن را به صورت مقاله‌ی، علمی به نشریات علمی پژوهشی ارسال می‌کنند.

در این نشریات مقالات مورد داوری افراد متخصص قرار می‌گیرد و در صورت تأیید داوران و کمیته‌ی علمی مجله منتشر می‌شود.

این مقاله کارایی (Effectiveness) ایمنی (Safety) و یافته‌های ایمنی زایی (Immunogenicity) واکسن را در مطالعه‌ی کارآزمایی بالینی فاز ۳ در مقایسه با دارو نما بررسی می‌کند. این مطالعه در شش شهر بوشهر، اصفهان، کرج، مشهد، شیراز و تهران انجام گرفت.

این مطالعه در شش شهر بوشهر، اصفهان، کرج، مشهد، شیراز و تهران انجام گرفت و بر اساس این مقاله اولین تزریق واکسن در ٢٦ اردیبهشت ۱٤۰۰ و آخرین تزریق آن در ۲۴ تیر ۱٤۰۰ انجام گرفت.

جامعه آماری این مطالعه را ۲۰ هزار نفر در بازه سنی ۱۸ تا ۷۵ سال تشکیل داده است که به طور کلی ۶۶/٧ درصد واکسن و ٣٣ / ٣ درصد دارونما دریافت کرده اند.

نتایج این مطالعه نشان داد که واکسن کوو ایران برکت می‌تواند ٧٠.۵ درصد از موارد شدید کرونا و ٨٣.١ درصد از بستری‌های ICU ناشی از این بیماری را کاهش دهد.

لازم به ذکر است در طول این مطالعه هیچ مورد مرگ و عارضه‌ی جانبی جدی گزارش نشده است و اثرات واکسن بویژه در زمانی مورد مطالعه قرار گرفت که کشنده‌ترین سویه کرونا یعنی سویه دلتا شیوع داشته است.

گفتنی است؛ انتشار مقاله در The BMJ یک دستاورد بسیار قابل توجه است چراکه از معتبرترین و قدیمی‌ترین نشریات معتبر در حوزه پزشکی به شمار می‌رود.

ضریب تأثیر این مجله ١٠۵.٧ است که نشان دهنده نفوذ جهانی آن است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر