۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۷۳۳۳۹
رئیس مرکز تحقیقات ام اس دانشگاه علوم پزشکی تهران:
رئیس مرکز تحقیقات ام اس دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر اهمیت واکسیناسیون بیماران ام اس علیه ویروس آنفلوانزا تاکید کرد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، محمدعلی صحرائیان، با بیان اینکه بیماران ام اس بر اساس مصرف داروهای کاهش دهنده توان سیستم ایمنی بدن به دو دسته تقسیم می‌شوند، گفت: توصیه می‌شود تمامی بیماران مبتلا به ام اس، حتماً واکسن آنفلوانزا تزریق کنند.

وی افزود: پاییز آغاز شیوع بیماری‌های فصلی به خصوص آنفلوانزا است و آن دسته از بیماران که از داروهای کاهش دهنده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند باید دقت بیشتری در بهداشت فردی داشته باشند و از بیماران سرماخورده یا دارای علائم و مبتلایان فاصله بگیرند؛ حتماً از ماسک استفاده کنند و رعایت فاصله اجتماعی نیز توصیه می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: برای همه بیماران مبتلا به ام اس، چه آنان که دارو مصرف می‌کنند و چه دارو استفاده نمی‌کنند توصیه این است که شهریور و مهر ماه واکسن آنفولانزا تزریق کنند.

عضو هیأت مدیره انجمن بیماران ام اس ایران افزود: استفاده از واکسن آنفلوانزا به خصوص در افرادی که سابقه سرماخوردگی‌های مکرر در سال‌های گذشته داشتند و یا بیمارانی که از داروی تضعیف کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند، توصیه جدی می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص واکسن ایرانی نوترکیب آنفلوانزا، تصریح کرد: وقتی یک دارو یا واکسن مورد تأیید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو قرار گرفت، این یعنی قابلیت استفاده داشته و مجوز مصرف دارد.

صحرائیان گفت: من با واکسن ایرانی آشنایی دارم و سال گذشته نیز از همین واکسن تولید داخل استفاده کردم.

وی افزود: اگر فردی دچار بیماری‌های ویروسی و سرماخوردگی شد حتماً استراحت کافی داشته باشد و از پزشک معالج خود با توجه به شدت بیماری مشورت بگیرد و بیماران در مورد توصیه‌های اجتماعی رعایت لازم را داشته باشند.

این فوق تخصصی ام اس گفت: اگر یک بیمار مبتلا به ام اس به بیماری ویروسی و آنفلوانزا نیز مبتلا شد، مهم‌ترین نکته گرم نگهداشتن بدن و استفاده از نوشیدنی‌های گرم در طول بیماری است.

وی در خصوص توصیه‌های تغذیه‌ای به بیماران ام اس، افزود: نکته مهم این است که عزیزان غذای پرچرب کمتر مصرف کنند و بیشتر از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنند، همچنین تا حد ممکن از استرس و اضطراب اجتناب داشته باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر