۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۷۳۳۳۲
طبق بیانیه ناسا؛
ناسا تایید کرد موج‌های عظیم گرما در آمریکای شمالی، اروپا، آسیا و دیگر نقاط جهان سبب شده تابستان امسال گرمترین تابستان تاریخ از سال ۱۸۸۰ میلادی باشد.

به گزارش پایداری به نقل از خبرگزاری مهر، اسپیس نوشت؛ گرمای بی سابقه ۲۰۲۳ میلادی در نتیجه گرمایش جهانی ناشی از فعالیت‌های انسانی است که وضعیت‌های تکرار شونده آب و هوایی مانند پدیده ال نینو نیز روی آن تاثیر گذاشته اند.

طبق بیانیه این سازمان در ماه آگوست هوا ۱.۲ درجه سانتیگراد گرمتر از متوسط تابستان بود و جمعیت بی سابقه ۵۷ میلیون نفری در جنوب و جنوب غربی آمریکا شاهد شدیدترین موج گرما بودند.

آخرین گزارش نشان می‌دهد، دمای هوا در ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست در کل ۰.۲۳ درجه سانتیگراد گرمتر از تابستان‌های گذشته بوده است.

همچنین محققان ناسا در یک کنفرانس دیگر درباره اضطرار تغییرات آب و هوایی سیاره در ماه گذشته اعلام کردند جولای ۲۰۲۳ میلادی گرمترین ماه تاریخ از زمان ثبت دمای هوای زمین بوده است.

گرمای ماه جولای به طور مستقیم به آتش سوزی‌های زیست محیطی مرگبار در کانادا و هاوایی و همچنین بارش شدید و جاری شدن سیلاب در کشور‌های منطقه مدیترانه ازجمله یونان و ایتالیا منجر شد.

محققان یکی از دلایل گرمای بی سابقه در سال جاری میلادی را پدیده ال نینو می‌دانند که هر ۲ تا ۷ سال یکبار و زمانی رخ می‌دهد که باد‌های بالای اقیانوس آرام که معمولاً به سمت غرب در امتداد استوا از آمریکای جنوبی به سمت آسیا می‌وزند، روال عادی خود را تغییر می‌دهند و به سمت شرق حرکت می‌کنند. ساحل غربی ایالات متحده در نتیجه، کانادا و ایالات متحده شاهد شرایط بسیار گرمتر از حد معمول هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر