۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۷۳۳۲۹
عضو هیأت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام وضعیت جایگاه خط و زبان فارسی و سایت‌های زبان فارسی گفت: کاهش سهم زبان فارسی در وب حرف و تفسیر اشتباهی است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر،  دکتر محمد هادی بکایی عضو هیأت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیر گروه سامانه‌های پردازش وب و رایازبان در خصوص دوره جدید گزارش W ۳ techs و منظور از سقوط زبان فارسی در ۲ سال گذشته و کاهش سهم زبان فارسی در وب گفت: مبنای خبر منتشر شده گزارش سایت W ۳ techs است که وظیفه آن بررسی سایت‌های پربازدید دنیا و ارائه آمار و ارقام در خصوص نوع تکنولوژی مورد استفاده، زبان برنامه‌نویسی و زبان اصلی محتوای سایت می‌باشد. بر این اساس با مراجعه به سایت W ۳ techs و گزارش اعلامی در خصوص اینکه چند درصد از زبان‌های دنیا فارسی است به این نتیجه رسیده که امسال ۱.۶ درصد از سایت‌های پربازدید دنیا زبانشان فارسی است. این مطلب متفاوت از این است که بگوییم سهم خط و زبان فارسی در وب کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: برای آمار درست باید بگوییم که تعداد سایت‌های ایرانی که در جمع یک میلیون سایت پربازید دنیا بودند کاهش پیدا کرده است یعنی اگر ما درسال ۲۰۲۰ در جمع یک میلیون سایت پربازدید تعداد ۳۵ هزار سایت داشتیم الان این تعداد به ۱۶ هزار سایت کاهش پیدا کرده است.

بکایی در ادامه با اشاره به اینکه سقوط زبان فارسی در وب حرف اشتباهی است، تصریح کرد: اگر تفاوت بین این دو تفسیر را درست درک کنیم متوجه می‌شویم مشکل اصلی ما مشکل کسب و کاری است. نه تنها نتوانستیم تعداد کسب و کار‌ها و شرکت‌هایی که پتانسیل تولید سایت‌های پربازدید را دارند، زیاد کنیم بلکه این تعداد از ۳۵ هزار سایت به ۱۶ هزار سایت کاهش پیدا کرده است. در نتیجه بحث ما خط و زبان فارسی نیست بلکه موضوع کسب و کار و کاهش تعداد سایت‌های پربازدید ایرانی است که نیاز است علت این موضوع بیشتر بررسی شود.

وی در خصوص جایگاه زبان فارسی در محتوا‌های منتشر شده در فضای وب و اینکه چند درصد از این محتوا‌ها به زبان فارسی است، گفت: برای این آمار می‌توان به سایت commoncrawl مراجعه کرد که وظیفه آن دریافت محتوا‌های منتشرشده در فضای وب و آنالیز آن‌ها است. آمار این سایت می‌گوید سهم زبان فارسی از محتوای منتشر شده در فضای وب تنها ۰.۶ درصد است و تقریباً رتبه این زبان در بین زبان‌های مختلف رتبه ۱۸ است. البته زبان فارسی در این رتبه افتی نداشته و حدود سه سال است که در این سهم نه پیشرفت و نه پسرفتی داشته‌ایم. هر چند در رتبه نسبت به سال ۲۰۲۰ در حدود ۴ رتبه بهبود نیز داشته‌ایم.

بکایی در پایان گفت: به طور کلی طبق خبر و آمار منتشر شده می‌توان گفت که آمار درست است، ولی سقوط زبان فارسی در دو سال گذشته و کاهش سهم زبان فارسی در وب حرف و تفسیر اشتباهی است. درست این است که باید گفت سهم کسب و کار‌های اینترنتی یا وب‌سایت‌های اینترنتی پر بازدید در زبان فارسی کاهش پیدا کرده است و برای این موضوع که از درجه اهمیت بالایی نیز برخوردار است باید چاره‌ای اندیشید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر