۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴
کد خبر: ۷۳۳۰۴
یک استاد زلزله شناسی در اردن قدرت زلزله ویرانگر مراکش را برابر با ۲۵ بمب هسته‌ای توصیف کرد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «عید الطرزی» استاد زلزله شناسی و حوادث طبیعی در دانشگاه الهاشمیه اردن تاکید کرد که قدرت زلزله ویرانگری که اخیرا مراکش را لرزاند برابر با ۲۵ بمب هسته‌ای است.

وی در ادامه افزود: این زلزله به قدرت ۷ ریشتر بسیار شدید بوده و تأسیسات و ساختمان‌هایی را که اصولی ساخته نشده ویران کرده است.

الطرزی در خصوص تأثیر این زلزله بر کشورهای اطراف گفت: بعید می دانم این زلزله قدرتمند بر گسل‌های فعال در مناطق اطراف به ویژه کشورهای شمال آفریقا و یا خاورمیانه تأثیر گذاشته باشد و یا اینکه عامل به وجود آمدن زلزله‌های ویرانگر مشابهی در این مناطق شود.

وی اضافه کرد: دانشمندان زمین شناسی وقوع زلزله‌هایی با این شدت و قدرت در منطقه مذکور یعنی مراکش را بعید می‌دانستند چرا که این منطقه از مرزهای گسل‌ها به ویژه گسل آفریقا و اوراسیا دور است اما با وقوع این زلزله بسیاری از نظریات در این زمینه تغییر خواهد کرد. دور بودن صدها کیلومتری مغرب از حد فاصل میان گسل‌ها باعث شده بود دانشمندان به این نتیجه برسند که وقوع یک زمین لرزه در این کشور با این قدرت تقریباً غیرممکن باشد.

از سوی دیگر صلیب سرخ جهانی اعلام کرد که ممکن است مراکش برای از بین بردن پیامدهای ناشی از وقوع این زمین لرزه به دریافت کمک‌های بین المللی طی چندین سال نیاز داشته باشد.

یونس السراج یکی از فعالان سیاسی در مراکش اعلام کرد که تعداد مفقودین زلزله این کشور به هزار و ۲۰۰ تن رسیده که البته این آمار غیررسمی به شمار می‌رود.

وزارت کشور مراکش بامداد امروز یک شنبه با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد که طبق جدیدترین آمار غیر نهایی قربانیان زمین لرزه شامگاه جمعه در مرکز این کشور، تاکنون دست‌کم دو هزار و ۱۲ نفر جان خود را از دست دادند و دو هزار و ۵۹ تن دیگر نیز زخمی شدند که جراحت هزار و ۴۰۴ تن از آنان خطرناک است.

گفتنی است مؤسسه ملی ژئوفیزیک مراکش، ساعت ۲۳:۱۱ شامگاه جمعه به وقت محلی اعلام کرد که یک زمین لرزه به بزرگی ۷ درجه در مقیاس ریشتر، در عمق هشت کیلومتری زمین روی داده که کانون آن منطقه الحوز بوده و چندین شهر از جمله رباط، پایتخت این کشور، کازابلانکا، مکناس، فاس، اگادیر و تارودانت را لرزاند.

به دنبال آن نیز، «محمد ششم»، پادشاه مراکش در جلسه‌ای با حضور مقامات بلندپایه در کاخ پادشاهی شهر رباط، سه روز عزای عمومی صادر کرد و طی این مدت نیز پرچم‌های بر فراز تمامی ساختمان‌های دولتی به حالت نیمه برافراشته درآیند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر