۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۷۳۲۷۰
رئیس کمیته مرکز داده و مدیریت محتوای شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات با تشریح آخرین وضعیت توسعه مراکز داده در کشور گفت: ظرفیت این مراکز تا ۱۴۰۶ به ۱۰ هزار رک افزایش می‌یابد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، احسان آریانیان رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات فناوری اطلاعات در خصوص آخرین وضعیت مراکز داده در کشور گفت: در طرح کلان معماری شبکه ملی اطلاعات که مرکز ملی فضای مجازی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تکلیف کرده راه اندازی و ایجاد حداقل سه قطب مرکز داده در سه استان مقرر شده که ما انجام این کار را در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیر هستیم. در حال حاضر در مشهد، اصفهان و منطقه ویژه پیام قطب مراکز داده نهایی شده است.

وی افزود: در حال حاضر در منطقه ویژه پیام ۲۰۰ رک آماده شده و سرویس می‌دهد و برنامه شأن این است که تا پایان سال مراکز داده را به ۱۰۰۰ رک برسانند و توسعه دهند.

آریانیان در ادامه با بیان اینکه در هر کدام از قطب‌های مراکز داده حداقل تا سال آینده، زیر ساخت‌های ۱۰۰۰ رک آماده ارائه سرویس خواهند بود گفت: آب، برق، گاز و زیرساخت‌هایی که نیاز است یک مرکز داده داشته باشد را دولت آماده می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نمی‌توان آمار دقیقی از مراکز داده در کشور داد افزود: آمار رسمی مطمئن وجود ندارد برای اینکه ایجاد یک مرکز داده هیچ محدودیتی نداشته و ندارد و هر کس می‌تواند برای خودش مرکز داده ایجاد کند.

رئیس کمیته مرکز داده و مدیریت محتوای شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات در ادامه در خصوص برنامه‌های وزارت ارتباطات برای نظم دهی به مراکز داده و حوزه خدمات ابری در کشور گفت: ما در کمیته مرکز داده یک مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات را آماده کردیم که قرار است به تصویب برسد، این مصوبه ارائه خدمات را در کشور در حوزه خدمات ابری و مرکز داده نظم و سامان می‌دهد. براین اساس تمامی فراهم کنندگان مراکز داده و خدمات ابری خودشان را معرفی می‌کنند و در واقع شناسنامه دار می‌شوند. در نهایت می‌توان متوجه شد که چقدر در کشور مرکز داده داریم.

آریانیان در ادامه به تخمین تعداد مراکز داده در کشور در پژوهشگاه ارتباطات اشاره و عنوان کرد: ما در پژوهشگاه تخمین زدیم حدود ۴ هزار رک در کشور داریم که تا سال ۱۴۰۶ تصمیم داریم با توجه به نیاز‌هایی که در کشور وجود دارد و نیاز‌های فناوری‌های جدید به ۱۰ هزار رک افزایش دهیم.

وی به شناسنامه دار شدن این مراکز اشاره کرد و گفت: مراکز داده بخش خصوصی و دولتی باید در نظام ممیزی و رتبه بندی مرکز داده شرکت کنند، سازمان فناوری اطلاعات این کار را شروع کرده و فراخوان این موضوع را هم از ۲ سال پیش داده بود ارزیابی و رتبه بندی و شناسنامه دار کردن بخش خصوصی را بر اساس استاندارد بین المللی را انجام می‌دهد که حدود ۱۲ شرکت در بخش خصوصی این کار برایشان انجام شده و در حال حاضر رتبه بندی و شناسنامه دار هستند.

آریانیان گفت: شناسنامه دار شدن مراکز دولتی نیز چند ماه پیش شروع شده و به همین منظور همایشی برگزار شد تا این موضوع برای بخش دولتی هم تبیین شود و آن‌ها هم بر اساس بند و تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱، مرکز داده شأن را رتبه بندی کنند.

وی در پایان گفت: زیرساخت اطلاعاتی مراکز داده‌ای که توسعه داده می‌شوند در حال توسعه است و زیر ساخت ارتباطی موضوعی دیگری است که اگر بخواهیم مراکز داده را بهم وصل کنیم باید از زیر ساخت ارتباطی استفاده کرد. در نتیجه می‌تواند گفت زیر ساخت اطلاعاتی و ارتباطی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و کل زیر ساخت کشور را می‌سازند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر