۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۷۳۲۰۴
چین تابستان امسال شاهد افزایش دمای شدید و سیل‌های ویرانگر بوده است و دانشمندان می‌گویند سیل این بار در نقاطی اتفاق افتاده که وقوع این نوع رویداد‌های طبیعی در آن سابقه نداشته و هشدار می‌دهند که باید در انتظار حوادثی حتی بدتر و شدیدتر بود.

به گزارش پایذاری ملی به نقل از ایسنا، بی‌بی‌سی نوشت؛ «ژانگ جونهوا»، ۳۸ ساله در حالی که در کنار یک قطعه شالیزار ایستاده که حالا کاملا خراب شده، می‌گوید: هرگز در عمرم در این جا سیل ندیده بودم. اصلا انتظارش را نداشتیم.

او می‌گوید که خانواده و دوستانش سلامت هستند، چون خیلی زود به اهالی روستا هشدار داده شد به نواحی مرتفع بروند، اما آن‌ها هفته‌ها و ماه‌های سختی در پیش دارند.

به علاوه ویرانی در استان «هیلونگ جیانگ» در شمال شرق چین، تاثیر زیادی بر عرضه مواد غذایی در سراسر این کشور داشته است. در ماه جاری (اوت) ۴۰ درصد از محصول برنجی معروف به نام «ووچانگ» در این ناحیه نابود شده که به وضوح ناشی از حجم و سرعت سیل است. جا‌هایی که باید سرسبز باشند حالا بی‌جان و بی‌رنگ و رو هستند.

یک کشاورز دیگر به نام «ژائو لیجوان» در حالی که لبخندی به صورت دارد، می‌گوید: زمین‌هایی که محصولات‌مان را در آن‌ها کاشتیم همه زیر آب رفته است. امسال دیگر امکان کشت نداریم.

این زن ۵۶ ساله اضافه می‌کند: ضایعات امسال حساب ندارد. ما اینجا ده‌ها هزار جریب زمین برنج داریم. وقتی سیل را دیدم گریه کردم. همه چیز را تلف کرد و من می‌ترسم توفند برگردد.

حداقل ۸۱ نفر در سیل‌های اخیر کشته شده‌اند از جمله کسانی که سعی داشتند دیگران را نجات دهند. اما رنج اقتصادی ناشی از آن خیلی از این منطقه فراتر می‌‍رود به خصوص در کشوری که در پی سه سال مقررات سفت و سخت همه‌گیری کووید در تلاش است به شرایط عادی برگردد.

در کمتر از یک دهه، شمار سیل‌های ثبت شده در این کشور ۱۰ برابر شده است.

در تابستان ۲۰۱۱ میلادی، ماهانه شش تا هشت سیل در چین ثبت می‌شد. ماه ژوئیه سال قبل بیش از ۱۳۰ مورد و در ماه اوت هم ۸۲ مورد سیل فهرست شد.

به گفته دکتر «ژائو لی» از گروه «صلح سبز شرق آسیا»، افزایش موارد ثبت شده سیل در چین تا حدودی به این دلیل است که این کشور در حال ایجاد سامانه‌هایی برای نظارت و ثبت داده‌های مربوط به سیل است.

اما او می‌گوید که گرم‌تر شدن زمین به وضوح یک عامل بزرگ است.

او گفت: دمای بالاتر، میزان تبخیر را افزایش می‌دهد که به انباشت رطوبت بیشتری در اتمسفر منجر می‌شود. این رطوبت بالا در اتمسفر می‌تواند به بارندگی شدیدتر و توفان‌های فراوان‌تر و شدیدتر از جمله توفند‌ها و چرخند‌ها منجر شود.

مطالعه دو سال پیش از سوی گروه «صلح سبز» با استفاده از داده‌های هیات اقلیمی سازمان ملل دریافت که موج‌های گرما و بارندگی شدید عملا فصل تابستان را در قرن جاری در استان‌های اطراف «پکن» و «شانگهای» به اندازه یک ماه طولانی‌تر خواهد کرد.

مقام‌های سازمان هواشناسی دولت چین گزارش داده‌اند که دمای بسیار بالا و بارندگی بسیار شدید بدون شک از اواسط دهه ۱۹۹۰ تاکنون افزایش یافته است.

دکتر ژائو لی در عین حال هشدار می‌دهد که انسان به طور معمول برای فاجعه‌های بالقوه‌ای که می‌تواند قریب الوقوع باشد، آمادگی ندارد.

او می‌گوید: ما زمینی‌ها آماده رویداد‌های شدید آب و هوایی نیستیم و تجربه‌های اخیری که از نظر جاری شدن سیل داشته‌ایم موید این موضوع است.

با این حال مقام‌ها در چین سعی کردند که با استفاده از سیستمی از سدها، مسیر آب را طوری تغییر دهند که آثار سیل کم شود.

اقلیم‌شناسان اولین کسانی هستند که اذعان می‌کنند نمی‌توان رویداد‌های شدید آب و هوایی را جدا از باقی حوادث بررسی کرد.

در ماه ژوئن، دما در شمال چین طاقت‌فرسا بود و برای چند هفته از ۴۰ درجه سانتیگراد فراتر رفت و بعد بارانی که باید در یک ماه ببارد، ظرف ۲۴ ساعت بارید.

پروفسور «کاسکِید توهولسکی»، جغرافیدان در دانشگاه ایالتی «مونتانا» می‌گوید: این رویداد‌های آب و هوایی بدون تغییر اقلیم هم اتفاق می‌افتد. مکانیسم‌هایی که عامل رویداد‌های انفرادی یا مرکب مثل موج گرما و سیل‌های تابستان جاری در چین است، پیچیده‌اند، اما تغییر اقلیم بر فراوانی و شدت این رویداد‌ها اضافه کرده است.

او می‌افزاید که رویداد‌های شدید ناشی از تغییر اقلیم برای چین یک مشکل عظیم است، چون این کشور جمعیتی متراکم دارد و از اقتصاد‌های عمده جهان است.

رویداد‌های شدید بار دیگر باعث توجه به آثار گرمایش بر چین شده و این سوال جدی را پدیده آورده که آیا تدابیر موجود برای مقابله با تغییر اقلیم برای مهار نیروی ویرانگر این نوع رویداد‌های بالقوه فاجعه‌بار کافی هست یا خیر.

اما این یک مشکل جهانی است و هیچ کشوری به تنهایی قادر به حل آن نخواهد بود.

دمای زمین از زمان شروع عصر صنعتی تاکنون ۱.۱ درجه گرمتر شده و اگر کشور‌ها به شدت از تصاعد گاز‌های گلخانه‌ای کم نکنند، روند گرمایش ادامه خواهد یافت.

دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای که عمدتا خود ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی است، توالی موج‌های گرما را بیشتر، شدید و کشنده‌تر می‌کند. این دانشمندان سال‌هاست که می‌گویند دولت‌ها باید برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای اقدامات جدی انجام دهند.

هشت سال گذشته داغ‌ترین سال‌های ثبت شده در تاریخ کره زمین بوده است. همچنین طبق گفته کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی و اداره هواشناسی انگلیس، یکی از پنج سال آینده نیز تقریبا به طور قطع گرم‌ترین سالی بوده که تاکنون ثبت شده است و در همین حال دوره بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ میلادی گرم‌ترین دوره ثبت‌شده خواهد بود.

به گفته یکی از مقامات ارشد برنامه تغییرات آب و هوایی اتحادیه اروپا، تابستان امسال به احتمال زیاد گرم‌ترین تابستانی است که جهان تا به حال به خود دیده است.

این وضعیت، هشداری جدی برای کره زمین است که در حدود دو ماه گذشته در بسیاری از مناطق، دما‌های بالا و بی‌سابقه را تجربه کرده است.

«سامانتا برگس»، معاون مدیر خدمات تغییر اقلیم «کوپرنیک» اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای به خبرگزاری آناتولی گفت: پس از ثبت دما‌های بالا در ماه‌های ژوئن و ژوئیه به احتمال زیاد این تابستان، گرم‌ترین تابستان در تاریخ هواشناسیِ جهان خواهد بود.

انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به دلیل فعالیت‌های مختلف انسانی از جمله احتراق سوخت‌های فسیلی، جنگل‌زدایی، استفاده از کود‌های شیمیایی در کشاورزی و ... در حال افزایش است.

در همین حال، داده‌های کوپرنیک نشان می‌دهد که میانگین سالانه جهانی غلظت دی اکسید کربن و متان در جو در حال افزایش است.

«آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این باره اظهار کرد: دوران گرمایش جهانی به پایان رسیده است. عصر جوشش جهانی فرا رسیده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر