۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۷۳۱۹۶
یک تحلیلگر سیاسی عراقی نسبت به سناریوی آمریکا برای استفاده از داعش با هدف به دست گرفتن کنترل منطقه هشدار داد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، المعلومه نوشت؛ «قاسم بلشان» تحلیلگر سیاسی عراق تاکید کرد که آمریکا دست به بازی خطرناکی در منطقه خاورمیانه می‌زند.

وی در ادامه افزود: آمریکا طی روز‌های قبل به شیوه‌های مختلف از جمله از زبان وزیر خارجه این کشور بر وجود عناصر داعش در عراق که ممکن است به مثابه بمب‌های ساعتی عمل کرده و اوضاع در این کشور را به سمت انفجار پیش ببرند، تاکید کرده است. این موضع گیری‌های آمریکا بیشتر شبیه هشدار بود و نشان می‌دهد که واشنگتن برای فراری دادن تروریست‌ها از زندان‌های سوریه تلاش می‌کند.

بلشان تصریح کرد: آمریکا از سال‌ها قبل بازی را آغاز کرده که با استفاده از ابزار دست خود به نام داعش پیش می‌رود. قبل از آن نیز با ابزار‌های تروریستی دیگر مانند القاعده این بازی را انجام می‌داد. دولت آمریکا درصدد آن است که منطقه را متشنج کرده و با سوء استفاده از توجه روسیه به نبرد اوکراین، کنترل منطقه را به دست بگیرد.

وی اضافه کرد: مقامات آمریکا چه در وزارت دفاع و چه در کنگره و کاخ سفید مواضع مختلفی دارند، اما هدف همه آن‌ها در نهایت محافظت از سلطه گری این کشور بر منطقه خاورمیانه است.

بلشان تاکید کرد: بازی خطرناک آمریکا با استفاده از داعش برای به دست گرفتن کنترل مناطق حیاتی و راه‌های استراتژیک به ویژه میان عراق، سوریه و لبنان همچنان ادامه دارد.

«عباس المالکی» نماینده پارلمان عراق و از سران ائتلاف «دولة القانون» روز گذشته از زوایای پنهان ارتباط معنادار فرار اخیر عناصر تروریستی داعش از یکی از زندان‌ها در حسکه سوریه با تحرکات مشکوک اخیر آمریکا در غرب عراق پرده برداشت.

عباس المالکی با اشاره به نفوذ سنتی واشنگتن در منطقه غرب آسیا و به ویژه در میان کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس گفت: آمریکا خود را کنشگر بلامنازع و محوری در منطقه خلیج فارس می‌داند و لذا اجازه پدیدار شدن هیچ گونه قدرت و رقیب خارجی در این منطقه را نخواهد داد.

عضو ائتلاف دولة القانون با اشاره به نقش واشنگتن در بحران آفرینی به ویژه طی سال‌های اخیر در عراق افزود: علت این بحران آفرینی‌های کاخ سفید به هراس آمریکایی‌ها از زمزمه نفوذ چین در عراق طی سال‌های گذشته برمی‌گردد و به همین منظور، با خلق سناریو‌های آشوب افکنی، دولت «عادل عبدالمهدی» را براندازی کرد.

المالکی تاکید کرد: اکنون نیز آمریکا با تکرار سناریو‌های سابق خود در بحران آفرینی و آشوب در مناطق مرزی همجوار خود با سوریه درصدد قطع خطوط تماس و امدادی میان کمربند مقاومت؛ یعنی، ایران، عراق، سوریه و لبنان است.

وی با اشاره به سناریوی مشکوک فرار گروهی عناصر تروریستی داعش از زندان «غویران» تحت کنترل شبه‌نظامیان قسد مورد حمایت آمریکا تاکید کرد که اگرچه انتشار این خبر به ترس و نگرانی مردم دامن زده است، اما بایستی منتظر توطئه‌های تروریستی جدیدی باشیم که آمریکا برای منطقه تدارک دیده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر