۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۷۳۰۶۰
محققان جهاد دانشگاهی با ساخت یک واکسن مهم، تلفات بچه‌ماهی‌ها را به کمتر از ۳۰ درصد رسانده‌اند. این دستاورد، نقش مهمی در افزایش امنیت غذایی ایفا می‌کند.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، امروز ۱۴ مردادماه، نشست خبری جهاد دانشگاهی تهران در آستانه ۴۳مین سالگرد تأسیس این نهاد با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست، جواد پورکریمی، رئیس جهاد دانشگاهی تهران به تشریح اقدامات و برنامه‌های فناورانه این مرکز پرداخت.

جهاد دانشگاهی، به عنوان یک زیست‌بوم نوآوری کامل است

پورکریمی در خصوص تشریح فعالیت‌های جهاد دانشگاهی تهران اظهار کرد: در جهاد دانشگاهی از ایده‌پردازی و تولید ایده تا تجاری‌سازی و خلق ثروت به صورت حلقه‌های کامل و متصل به هم انجام می‌شود. تولید ایده در مراکز پژوهشی، تبدیل ایده به محصول توسط مراکز خدمات تخصصی و تولید کالا‌های نیمه‌صنعتی در کارگاه‌های زیرمجموعه جهاد دانشگاهی صورت می‌گیرد.

وی افزود: جهاد دانشگاهی یک زیست‌بوم نوآوری تمام‌معناست که همه عناصر تجاری‌سازی از تولید ایده تا خلق ثروت را در خود دارد و همه گام‌هایی که لازم است را طی می‌کند. این زیست‌بوم، یک فضای باز است و پذیرای ایده پژوهشگران جوان و همچنین افراد متخصص است. خروجی فعالیت‌های جهاد دانشگاهی نیز فناوری‌ها و محصولاتی است که در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی تهران در خصوص همکاری این نهاد با شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: جهاد دانشگاهی خود اساسا یک نهاد دانش‌بنیان است و شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپای دیگر نیز می‌توانند در قالب مراکز رشد با جهاد ارتباط داشته باشند و مراحل بلوغ خود را طی کنند. جهاد دانشگاهی می‌تواند در این زمینه نقش شتاب‌دهی ایفا کند و یک مرکز نوآوری نیز برای پذیرش دانش‌بنیان‌ها در زیرمجموعه خود را دارد.

تأسیس پژوهشکده مواد شیمیایی و فلزی

رئیس جهاد دانشگاهی تهران اعلام کرد: جهاد دانشگاهی تهران در حال راه‌اندازی یک پژوهشکده در خصوص مواد شیمیایی و فلزی تحت عنوان «کیمیا» است. دو حوزه مواد شیمیایی و مواد فلزی، هر دو از حوزه‌های راهبردی کشور هستند.

وی در خصوص طرح‌های فناورانه جهاد دانشگاهی در خصوص مواد فلزی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین طرح‌های فناورانه در حوزه مواد فلزی، ساخت یک قطعه تحت عنوان «کریستالیزاتور» است. این قطعه یک قالب مسی آبگرد است که در صنایع فولاد به کار می‌رودو جهاد دانشگاهی برای اولین بار در ایران به دانش فنی آن رسیده است. در حال حاضر تجاری‌سازی آن و انعقاد قرارداد با صنایع در حال انجام است.

او در ادامه اظهار داشت: یکی دیگر از طرح‌های فناورانه جهاد دانشگاهی در زمینه مواد فلزی، مربوط به نیاز یکی دیگر از صنایع کشور بوده است. یکی از شرکت‌های خودروسازی با مراجعه با جهاد مسئله وزن بالای یکی از قطعات خودرویی را مطرح کرد و در نهایت جهادگران دانشگاهی توانستند این مسئله را حل نمایند.

پورکریمی افزود: در حوزه مواد شیمیایی، یک محصول راهبردی با نام «کوتینگ ایجنت» که در کارخانه‌های پتروشیمی، اهمیت و استفاده بسیار بالایی دارد. از رسیدن به دانش فنی این محصول در جهاد دانشگاهی، زمان زیادی نمی‌گذرد.

وی با اشاره به یکی از مشکلات شایع در شالیزار‌های شمال کشور تشریح کرد: یک ماده فناورانه دیگر، ماده شیمشایی «فرونون» است. این ماده در مزارع برنج کشور برای مبارزه با کرم ساقه‌خوار برنج به کار می‌رود که یکی از آفات مخرب در این مزارع است. کنترل این آفات با استفاده از این ماده به سم‌پاشی نیاز ندارد. این ماده به مرحله تجاری‌سازی رسیده و به زودی برای بهره‌برداری کشاورزان وارد بازار خواهد شد.

تولید واکسن ماهی و کاهش ۴۰ درصدی تلفات

پورکریمی، یکی از حوزه‌های فناورانه مهم در جهاد دانشگاهی را محصولات بیولوژیک عنوان کرد و افزود: جهاد دانشگاهی تهران در حوزه بیولوژیک کار‌های بسیار ارزشمندی در خصوص حل مشکلات پرورش شیلات و آبزیان انجام داده است که یکی از خروجی‌های این طرح‌ها، تولید بچه‌ماهی با تلفات پایین است.

او در خصوص این طرح فناورانه تشریح کرد: با توجه به ویروس‌ها و باکتری‌هایی که وجود دارد، بچه ماهی که می‌خواهد برای عرضه به بازار تبدیل شود چیزی حدود ۷۰ درصد تلفات دارد. جهاد دانشگاهی به کمک ساخت واکسن، تلفات بچه‌ماهی را به کمتر از ۳۰ درصد رسانده است و این کار در نهایت می‌تواند نقش مهمی در افزایش امنیت غذایی نیز ایفا کند.

مبارزه با کم‌آبی به کمک فناوری کشت‌بافت

رئیس جهاد دانشگاهی تهران در خصوص طرح‌های فناورانه این مرکز در خصوص کشاورزی و امنیت غذایی گفت: در کشور ما از مشکلات اساسی در بخش کشاورزی کمبود آب و بالابودن زمان پرورش و آفات محصولات هستند. یکی از طرح‌هایی که جهاد دانشگاهی روی آن کار می‌کند، فناوری کشت‌بافت بوده است. کشت‌بافت یک فناوری خوب است و کمک می‌کند گیاه از مرحله آزمایشگاهی با ویژگی‌های ژنتیکی مناسب و بدون آفت تولید و به زمین کشاورزی منتقل شود. جهاد در حال حاضر روی ارقام مختلفی کار می‌کند که در حال پرورش با این فناوری هستند.

تدوین الگوی توسعه و پیشرفت مطابق با خصوصیات بومی کشور

پورکریمی با اشاره به پژوهشکده مطالعات توسعه در جهاد دانشگاهی گفت: این پژوهشکده حدود ۲۰ سال است که به صورت کاملا تخصصی روی الگو‌های توسعه و پیشرفت کار می‌کند.

وی تصریح کرد: ما در جهاد دانشگاهی معتقدیم الگوی توسعه و پیشرفت کشور نمی‌تواند وارداتی باشد و باید ویژگی‌های بومی فرهنگی، آداب، رسوم و اعتقادات ایرانی و اسلامی را در خود داشته باشد. این پژوهشکده تمرکز و توجه خود را به جنبه‌های مختلف توسعه و پیشرفت قرار داده است و زیربنا‌های تدوین الگوی آن را تهیه می‌کند.

به گفته پورکریمی، مجموعه جهاد دانشگاهی در کشور سه پژوهشگاه، ۲۴ پژوهشکده و ۲۷ سازمان و موسسه و ۲ پارک علم و فناوری دارد. جهاد دانشگاهی تهران نیز که یکی از ۱۳ واحد جهاد در تهران است، بیش از ۱۰۰۰ طرح پژوهش خاتمه‌یافته، ۴۸ مورد ثبت اختراع و ۴۷ مورد دانش فنی دارد و سالانه بیش از ۳۰ هزار نفر را نیز آموزش می‌دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر