۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۵
کد خبر: ۷۳۰۵۳
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از مقابله آفت مگس مدیترانه‌ای میوه در ۳۹۰۰ هکتار از محصولات باغات میوه و مرکبات استان خبر داد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایمنا، منصور شیشه‌فروش با بیان اینکه آفت مگس مدیترانه‌ای میوه، گونه‌ای چندمیزبانه است که در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیری از محصولات باغی و برخی مرکبات و سبزیجات تغذیه و رشد می‌کنند، اظهار کرد: اگرچه ممکن است آفت اصلی مرکبات باشد، اما بیشنر آفت جدی برای ب ۶ بعضی از میوه‌های برگریز مانند گلابی، سیب، شلیل، زردآلود، خرمالو، انار، گوجه فرنگی، سیب و انجیر است.

وی با اشاره به اینکه جثه مگس‌های مدیترانه‌ای میوه، دو سوم مگس خانگی و به طور تقریب چهارونیم میلی‌متر است، افزود: فعالیت این‌گونه آفت از فصل بهار آغاز می‌شود و با عبور از تابستان، می‌تواند محصولات باغی پاییزی همچون هلو، خرمالو، نارنگی را هم تحت‌تأثیر قرار دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره گزارش‌های دریافتی مبنی بر مشاهده مگس‌های مدیترانه‌ای میوه در بیشتر مناطق کشور، تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌ها مقرر شده که عملیات پیشگیری و کنترل این آفت با تشکیل شبکه مراقبت در مناطق آلوده توسط مدیریت حفظ نباتات کشاورزی با ارائه آموزش‌های لازم و توزیع تجهیزات کنترلی اجرایی شود.

وی با اشاره به بازدید‌های میدانی و گزارش‌ها از مشاهده مگس‌های مدیترانه‌ای میوه در ۱۴ شهرستان اصفهان، گفت: پیش‌بینی شده که در برنامه‌ریزی مقابله و پیشگیری از این آفت در ۳۹۰۰ هکتار از محصولات باغات میوه و مرکبات استان با تجهیزات لازم انجام شود.

شیشه‌فروش با بیان اینکه ردیابی آفت مگس مدیترانه‌ای در شهرستان کاشان با ۲۷۰۰ هکتار، بیشترین سطح مبارزه با این‌گونه محصولات باغی، میوه و مرکبات را به خود تخصیص داده است، افزود: تعیین نوسانات جمعیتی با نصب تله‌های خاص، مبارزه با نصف تله‌های حاوی سموم با طعمه‌پاشی، معدوم کردن میوه‌های آلوده، نصب کارت‌های زرد در باغات برای نابودی این آفت و تشکیل شبکه‌های مراقبت در مناطق و آموزش لازم از جمله اقدامات اساسی برای کنترل و مقابله با این‌گونه پشه است.

وی خاطرنشان کرد: با تشکیل جلسه مدیریت بحران در شهرستان کاشان به منظور کنترل و مبارزه با آفت مگس مدیترانه‌ای میوه، بر اقدامات ویژه و پیشگیری این‌گونه آفت محصولات باغی در استان از سوی سازمان جهاد کشاورزی و حفظ نباتات تاکید شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر