۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴
کد خبر: ۷۳۰۲۲
در آئین امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دو سازمان عنوان شد
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تدوین سند پدافند غیرعامل در حوزه محیط زیست را یکی از اولویت‌های همکاری مشترک بین دو سازمان دانست و گفت: در این زمینه باید ابتدا نظام مسائل پدافند غیرعامل در حوزه محیط زیست احصا شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، آئین امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان حفاظت محیط زیست با حضور روئسا و معاونین این دو سازمان برگزار شد.

سردار غلامرضا جلالی در این مراسم به تشریح ماموریت‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور در حوزه رصد، پایش، تشخیص و هشدار تهدیدات پرداخت و اظهار داشت: رسالت این سازمان متمرکز بر تهدیدات انسان ساخت است و همه حوزه‌های کشوری را در بر می‌گیرد.

بدون رصدخانه تهدید، بازیچه تهدیدگران خواهیم شد

وی با بیان اینکه، بررسی و احصای آسیب‌پذیری‌ها، مخاطرات و پیامد‌های ناشی از تهدیدات نیز از جمله دیگر وظایف سازمان است، تصریح کرد: برای رصد و تفکیک تهدیدات نیازمند سامانه‌های تشخیصی هستیم و بدون چنین سامانه‌هایی، امکان تشخیص تهدید و مقابله با آن وجود ندارد و بازیچه تهدیدگران خواهیم شد. برای نمونه کرونا با وجود همه مصائب و مشکلاتی که به دنبال داشت، فرصتی برای ارتقای زیرساخت‌های تشخیصی تهدیدات زیستی که تا قبل از وجود نداشت، فراهم کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه به حوزه‌های مشترک همکاری سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان محیط زیست اشاره کرد و افزود: به طور کلی آن دسته از تهدیدات انسان ساخت عامدانه در حوزه محیط زیست که می‌تواند تهدیدی نسبت به حوزه آب، غذا، تغییرات اقلیمی و مانند آن را شامل شود می‌تواند به عنوان یک حوزه مشترک همکاری در نظر گرفته شود.

سردار جلالی در ادامه به حوزه‌های هشتگانه فعالیت سازمان پدافند غیرعامل کشور اشاره کرد و افزود: متناسب با همه تهدیدات، اعم از سایبری، زیستی، شیمیایی، پرتوی، کالبدی، الکترونیک، اقتصادی و مردم محور، در این سازمان قرارگاه، نظامنامه عملیاتی، دستورالعمل و ... تشکیل شده است. می‌توان وجوه مشترک همکاری با حوزه محیط زیست را احصا و آن را در یک دستور کار مشترک قرار دهیم.

وی ادامه داد: برای نمونه در حوزه پدافند زیستی از سال ۹۰، قرارگاه پدافند زیستی با دستور کار ۶ حوزه انسان، دام، غذا، نباتات، محیط زیست و آب آشامیدنی تشکیل شد که برای بسیاری از این حوزه ها، سند راهبردی تدوین، تصویب و ابلاغ شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: در این زمینه نظام عملیاتی پدافند زیستی تدوین، تصویب و ابلاغ شد که در صورت درگیری با یک عامل تهدید زیستی به عنوان نقشه راهنمای برای مقابله با آن عمل خواهد کرد.

طرح عملیاتی مشترک همکاری ملی در حوزه زیستی

سردار جلالی با بیان اینکه در حوزه مقابله با تهدیدات زیستی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان حفاظت محیط زیست، ماموریت‌های مشترکی دارند، افزود: در این زمینه می‌توان با تشکیل کارگروه مشترک، طرح عملیاتی مشترک همکاری‌های ملی را تدوین کنیم تا در آن تقسیم کار مناسبی در صورت مواجهه با تهدیدات زیستی را شاهد باشیم.

وی همچنین به سند راهبردی پدافند غیرعامل منابع و ذخایر ژنتیک کشور در برابر تهدیدات و آسیب‌های زیستی اشاره و خاطرنشان کرد: در این سند نیز به ملاحظات پدافند غیرعامل در حوزه ژنتیک هم در حوزه انسان، هم دام و هم نباتات و هم تنوع زیستی و محیط زیست پرداخته شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین با اشاره به نظام مرزبانی زیستی، آن را نقشه راهی برای دفاع از منابع و دارایی‌های زیستی و محیط زیستی کشور برشمرد.

تهیه سند پدافند غیرعامل در حوزه محیط زیست

سردار جلالی یکی از اولویت‌های همکاری مشترک را تهیه سند پدافند غیرعامل در حوزه محیط زیست برشمرد و توضیح داد: در این زمینه باید ابتدا نظام مسائل پدافند غیرعامل در حوزه محیط زیست احصا شود.

لزوم تقویت ساختار پدافند غیرعامل در سازمان حفاظت محیط زیست

وی همچنین بر لزوم تقویت ساختار پدافند غیرعامل در سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۴۰۲ تاکید و اظهار داشت: چنانچه در شرایط خاص، سازمان حفاظت محیط زیست نیاز به کمک نیرو‌های مسلح دارد، سازمان پدافند غیرعامل کشور آمادگی دارد در قالب برنامه‌های مشترک، زمینه آن را فراهم سازد.

امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان حفاظت محیط زیست
در پایان این مراسم تفاهمنامه همکاری بین سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان حفاظت محیط زیست به امضای سردار غلامرضا جلالی و علی سلاجقه رسید.

مشارکت و هم افزایی در راستای اهداف راهبردی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان پدافند غیرعامل کشور و اجرای نظام‌های عملیاتی آنها، ایجاد و تقویت همکاری دو سازمان در پیاده سازی نظام دیده بانی زیستی در حوزه محیط زیست، ارتقای همکاری در ایجاد و پیاده سازی نظام بسیج منابع انسانی در مدیریت تهدیدات و بحران‌های زیست محیطی و پیاده سازی نظام دفاع ملی و بین المللی زیستی از جمله موضوعات این تفاهنامه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر