۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۷۳۰۰۵
وزیر کشور در همایش تخصصی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل سپاه تهران بزرگ:
اولین همایش تخصصی مدیریت بحران و پدافند غیر عامل سپاه تهران بزرگ با حضور سردار حسن حسن زاده فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص)تهران بزرگ، احمد وحیدی وزیر کشور، سردار غلامرضا جلالی رئیس پدافند غیر عامل کشور، محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران و علیرضا فخاری استاندار تهران در سالن همایش شهید فهمیده سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از جوان آنلاین، احمد وحیدی وزیر کشور در همایش تخصصی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل سپاه تهران بزرگ که صبح امروز در سالن ۵ آذر سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد، گفت: موضوع نشست تخصصی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل برایمان اهمیت زیادی دارد؛ در موضوع پدافند غیر عامل که تهدید محور است، طرف مقابلمان دشمن و در موضوع مدیریت بحران، با حوادث طبیعی روبرو هستیم و این دو موضوع مهم، شباهت قابل توجهی از نوع پرداختن به موضوع دارد .

وی ادامه داد: وقتی به مدیریت بحران توجه می کنیم فرض این است که یک سیستم از حالت تعادل وطبیعی خارج شده است و وضعیتی محسوب می شود که شکل بحرانی به خود می گیرد، سطح این بحران می تواند در سطح یک استان، شهر و یا روستا باشد و در آن شرایط با یک حالت پیچیده مواجه هستیم و باید آن را به بهترین شکل مدیریت کنیم تا مردم دچار آسیب نشوند.

وحیدی با بیان اینکه در مدیریت بحران، جمعیت و وسعت جغرافیایی اهمیت زیادی دارد، گفت: آرامش و امنیت مردم همیشه برایمان اهمیت زیادی دارد و در مواقع بحرانی، این دو مولفه ضریب می گیرد و در این شرایط، مدیریت بحران یک فریضه بزرگ است چون جان مومنی به خطر افتاده و باید هر کاری کرد تا نجاتش داد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه افزایش تاب آوری موضوع مهمی در مدیریت بحران و پدافند غیرعامل است، افزود: در زلزله های سابق که در اطراف تهران رخ داد، شاهد نگرانی مردم عزیز پایتخت بودیم و همین نبود آرامش، می توانست به بحران های دیگری در تهران منجر شود مثل صف پمپ بنزین و یا ترافیک خیابان ها و ... در این شرایط با آموزش دادن مردم می توانیم بحران را به بهترین شکل مدیریت کنیم و به همین دلیل آموزش مقابله با شرایط بحرانی برای مردم اهمیت زیادی دارد چون در این شرایط، بازتوانی روحی و روانی مردم ملاک ماست.

وحیدی اضافه کرد: ساختار و زیرساخت ها هم در شرایط بحران باید خلاقانه باشد. برای مثال وقتی یک بحران و حادثه ای رخ داده است، اگر سازمان های مرتبط با مدیریت بحران نتوانند خودشان را با شرایط وفق دهند، با مشکلات عدیده ای روبرو می شویم و این شرایط، نیازمند سازمانی هستیم که منعطف عمل کند.

وی ادامه داد: مسئله طرح عملیات در شرایط بحرانی هم اهمیت زیادی دارد، ما براساس طرح عملیات می توانیم دور هم جمع شویم و این جلسه هم مقدمات آن است و در این شرایط می توانیم با تقسیم کار جداگانه، برای مقابله با بحران هایی همچون سیل و زلزله اماده شویم. در حال حاضر بحران هایی همچون سیل، زلزله، فرونشست زمین، آتش سوزی و... جزو خطراتی است که مدام در سطح کشور با آن روبرو هستیم و برای مقابله با این بحران ها باید طرح عملیات داشته باشیم و فرماندهی این موضوع اهمیت زیادی دارد.
وزیر کشور گفت: در مدیریت بحران، اگر سپاه تهران بزرگ بتواند طرح عملیاتی تهیه کند و در این طرح عملیات، وظایف سازمان ها و دستگاه هایی همچون هلال احمر، فراجا، اورژانس و ... تعریف شود، یقینا در مواقع بحرانی می توان به بهترین شکل در راستای خدمت رسانی به مردم عمل کرد و یقینا این طرح عملیاتی نقطه کلیدی ما برای حضور به موقع و هدفمند در صحنه برای مقابله با بحران است.

وی با بیان اینکه نظام پشتیبانی در مقابله با بحران ها هم حائز اهمیت است، افزود: اینکه ما نظام پشتیبانی را متناسب با بحران شکل دهیم، خیلی موضوع مهمی است مثلا در مواقع بحرانی و زمان های طلایی شاهد حضور هلال احمر در مناطق بحران زده هستیم و به موازات آن سایر دستگاه ها هم می توانند ایفای نقش کنند.

وحیدی ادامه داد: احساس مسئولیت در مردم در مواقع بحرانی جای تقدیر و تشکر دارد، چرا که در بحران های سابق مثل سیل و زلزله در شهرهای مختلف کشورمان شاهد امدادهای مردمی به صورت مادی و غیرمادی هم بودیم و باید گفت که مردم رکن اصلی ماجرا در مواقع بحرانی هستند که باید این شرایط به بهترین شکل ساماندهی شود.

وزیر کشور با بیان اینکه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل نیاز به کار پژوهشی و تحقیقاتی دارند تا از این طریق بتوان بهترین روش های علمی را برای مقابله با بحران ها بیاموزیم، گفت: عناصر دانشی در موضوعات مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اهمیت زیادی دارد و باید روی این کار شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر