۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۷۲۹۵۸
سردار جلالی در شورای پدافند شهری استان سمنان عنوان کرد
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۷۵ درصد جمعیت کشور در ۵۵ شهر کشور متمرکز هستند گفت: در شهر‌های جدید نزدیک به ۳۵ زیرساخت نرم شهری داریم که منظور از زیرساخت نرم شهری، زیرساختی است که خدمات آن منوط و وابسته به فضای سایبری است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پایداری ملی، شورای پدافند شهری استان سمنان با حضور سردار دکتر غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، سردار محمدعلی قمی معاون بسیج و امور استان‌های سازمان، دکتر محمد حمیدی معاون هماهنگی امور عمرانی و اسماعیل طحان مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان و عباس بابایی سرپرست شهرداری سمنان و شهرداران شهر‌های استان سمنان برگزار شد.

سردار جلالی در این جلسه به تبیین اهمیت نظام پدافند شهری در شهر‌ها پرداخت و اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک به ۷۵ درصد جمعیت کشور در ۵۵ شهر کشور متمرکز هستند. این تمرکز جمعیت، پیاده سازی اقدامات مبتنی بر پدافند غیرعامل در شهر‌ها برای حفاظت از ساکنان شهر و دارایی آن‌ها را ضرورت می‌بخشد.
وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم که با رفاه مردم در ارتباط است، مسئله تداوم کارکرد زیرساخت‌ها و خدماتی است که زندگی مردم در شهر‌ها به آن وابسته است. در واقع حفط تداوم کارکرد خدمات شهری یکی از اولویت‌های مردم است.

زیرساخت‌های خدمات رسان هدف اصلی تهدیدات نوین

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه تمرکز منابع انسانی و دارایی‌ها در شهر، آن را به یک هدف مطلوب در تهدیدات تبدیل کرده است، خاطرنشان کرد: در جنگ‌های ترکیبی نوین، زیرساخت‌های خدمات رسان به هدف اصلی تهدیدات تبدیل شده‌اند. به عبارتی دشمن زیرساخت را با هدف قطع خدمات هدف قرار می‌دهد تا زندگی و رفاه مردم را مختل و زمینه نارضایتی را به منظور سوء استفاده از آن فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت شهری به هدف تهدیدات مختلف از جمله تهدیدات نظامی تبدیل شده است، تصریح کرد: در ادبیات نوین جنگ‌های ترکیبی از مثلثی با سه ضلع حاکمیت، زیرساخت و مردم نام برده می‌شود که هدف دشمن برهم زدن این مثلث است. در این میان از ابزار‌های مختلف برای حمله به زیرساخت استفاده می‌شود که با توجه به وابستگی به فضای سایبری در همه ارکان زندگی مردم، تهدیدات سایبری به رایج‌ترین نوع حملات سایبری تبدیل شده اند.

سردار جلالی ادامه داد: سیستمی شدن اداره شهر‌ها نیز موضوع دیگری است که سبب وابستگی زیرساخت‌ها به هم یکدیگر شده است. به طوری که اختلال در این یک زیرساخت، در عملکرد سایر زیرساخت‌ها نیز اختلال ایجاد می‌کند. این موضوع مدیریت شهری را در صورت بروز تهدیدات با مشکل مواجه می‌کند.

فعالیت ۳۵ زیرساخت نرم سایبری در شهر‌های جدید

وی با بیان اینکه از اصول حکمرانی خوب شهری، تضمین تداوم کارکرد زیرساخت‌ها و اطمینان مردم به این تداوم کارکرد است، گفت: در حال حاضر در شهر‌های مدرن نزدیک به ۳۵ زیرساخت نرم شهری داریم. منظور از زیرساخت نرم شهری، زیرساختی است که خدمات آن منوط و وابسته به فضای سایبری است. این موضوع آسیب پذیری زیرساخت‌های شهری در برابر تهدیدات سایبری و لزوم آمادگی در برابر جنگ سایبری شهری را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اهمیت خدمات اساسی شهری و اولویت آن برای مدیریت شهری تاکید کرد: موضوع زیرساخت‌های شهری به ویژه در شهر هوشمند که شهر‌ها با روندی شتابان به سمت آن در حرکت هستند، اهمیت خود را بیش از پیش نشان می‌دهد.

سردار جلالی طبقه بندی زیرساخت‌های شهری در گذشته را حیاتی، حساس و مهم دانست و تصریح کرد:، اما امروز با توجه به تاثیرگذاری کارکرد زیرساخت‌های شهری، این طبقه بندی به کلیدی، ضروری و لازم تغییر یافته است.

ساماندهی پدافند غیرعاملی زیرساخت‌های زیرسطحی کلان‌شهر‌ها

وی با اشاره به اهمیت ساماندهی زیرساخت‌های زیرسطحی شهر بیان کرد: متاسفانه در برخی موارد شاهد به هم‌ریختگی زیرساخت‌های زیرسطحی هستیم و هم تقاطع کارکرد‌ها در زیر زمین، این امر سبب شکل‌گیری اولویت جدی ساماندهی زیرسطحی زیرساخت‌های شهری شده است که هم بتوان برخی کارکرد‌ها را به زیرسطح شهر منتقل و هم اینکه زیرساخت‌ها را ساماندهی کرد. این موضوع در شهر مشهد، تهران و اصفهان عملیاتی شده است.

به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ساماندهی شبکه توزیع و ذخیره آب شهری، ساماندهی شبکه آب‌های زیرسطحی، ساماندهی بخشی از تأسیسات شهری از طریق شبکه زیرسطحی، ساماندهی مراکز پرخطر شهری و مراکز اسکان اضطراری از جمله مواردی است که در سند جامع پدافند شهری به آن اشاره شده و ساز و کار آن تعریف شده است.

تجهیز همه شهر‌های پرجمعیت به طرح پاسخ اضطراری

سردار جلالی همچنین از لزوم تجهیز همه شهر‌ها به طرح پاسخ اضطراری در برابر تهدیدات پایه شهر خبر داد و خاطرنشان کرد: برای موضوع هماهنگی مدیریت زیرساخت‌های شهری، در سند پدافند شهری، ساز و کار مرکز مدیریت و فرماندهی زیرساخت‌های شهری، پیش‌بینی شده است. در این زمینه انجام رزمایش‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به گفته وی برنامه مطالعات جامع شهری نیز برای شهر‌های بالای دویست هزار نفر جمعیت پیش‌بینی شده که در بسیاری از این شهر‌ها توسط مشاورین صاحب صلاحیت در دست اقدام است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین به تشکیل تیم‌های پدافند نوین در قالب واحد‌های HAZMAT در آتش نشانی‌ها اشاره کرد که با همکاری سازمان پدافند غیرعامل کشور، شهرداری‌ها و وزارت کشور، تجیز شده اند که وظیفه مقابله اولیه با تهدیدات نوین شیمیایی، پرتوی و زیستی را برعهده دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر