۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۷۲۹۳۴
دبیر شورای عالی فضای مجازی:
دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: طراحی سکو‌های بومی بر مبنای ارزش‌های اسلامی و ایرانی از اولویت‌های ماست.

به گزارش پایداری ملی به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، دکتر سیدمحمدامین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در سفر به استان آذربایجان شرقی ضمن برگزاری اولین جلسه «شورای فضای مجازی استان» ابعاد و ضرورت‌های تحول در کشور متناسب با فضای مجازی را تبیین کرد.

وی در اولین شورای فضای مجازی استانی در تبریز با تاکید بر اهمیت گستره فضای مجازی در زندگی مردم بر شکاف بین نسلی تأکید کرد و افزود: نزدیک به ۳۲ میلیون نفر کاربر بازی‌های رایانه‌ای داریم که این مهم نشانگر تفاوت دیدگاه نسلی و نوع سرگرمی در دهه‌های اخیر است.

آقامیری با اشاره به فرصت‌های اجتماعی و اقتصادی فضای مجازی در بخش دولتی تصریح کرد: تحول دیجیتال در دو حوزه سازمانی و بخشی باید در کشور پیاده سازی شود که این می‌تواند با تسهیل ارائه خدمات و شفاف سازی عملکرد دستگاه‌ها، فرصت‌ها و آثار اقتصادی و اجتماعی مطلوبی را به همراه داشته باشد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر نقش جدید مردم در رسانه‌های عصر فضای مجازی افزود: با توجه به تفاوت شیوه تولید و انتشار محتوا در فضای مجازی به دلیل تفاوت قالب‌ها و در آمیختگی قالب و محتوا، ما شاهد بازیگران با کارکرد‌های متنوع به صورت پراکنده و مردمی هستیم بنابراین در صورتی که این موضوع در کشور به درستی تبیین و برنامه‌ریزی شود می‌توانیم تحول جدی در حوزه نرم افزار‌های فرهنگی داشته باشیم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به تغییر نقش مردم در عصر فضای مجازی از پذیرنده خدمت و مصرف کننده محتوا به ارائه دهنده خدمت و تولید کننده محتوا، مردم را بازیگران اصلی در حکمرانی فضای مجازی دانست و در خصوص نقش حاکمیت افزود: طراحی سکو‌های بومی بر مبنای ارزش‌های اسلامی و ایرانی از اولویت‌های ماست و بر همین اساس باید در حوزه سرویس و خدمات مبانی فکری حکمرانی کشور در قالب‌ها تجسد و تبلور یابد.

آقامیری با اشاره به اینکه حکمرانی سکو‌ها سیاست جهانی تمامی دولت‌ها است، اظهار داشت: هر چقدر بتوانیم آموزش و سواد عمومی فضای مجازی را ارتقا داده و ابزار‌های مورد نیاز در این حوزه را طراحی و تولید کنیم، امکان ارائه خدمات و محتوا توسط خود مردم را فراهم آورده‌ایم و حاکمیت بایستی مبانی فکری و ارزش‌های انقلاب اسلامی را در توسعه قالب‌ها و سکو‌های بومی دنبال نماید.

وی نقش حکومت در حکمرانی فضای مجازی را زمینه‌سازی و تسهیلگری برای کنش‌های مردمی دانست و گفت: حکمرانی باید شامل نقش فرهنگ سازی، آموزش و ارائه زیرساخت مناسب باشد و تولید محتوا یک کنش مردمی است، بنابراین باید هر استان بر اساس ظرفیت، نقاط قوت، ویژگی‌ها و فرهنگ بومی خود نهضت تولید محتوا ایجاد کند.

آقامیری با اشاره به موضوعات کلانی که در شورای عالی فضای مجازی برنامه‌ریزی شده است نقش شورای فضای مجازی استان‌ها را برنامه‌ریزی بومی و محلی بر مبنای سیاست‌های ملی دانست که بایستی در شورا‌های استانی متناسب با ظرفیت‌های استان، برنامه‌ریزی و اجرا گردد. همچنین در خصوص رشد متوازن ابعاد فضای مجازی اعلام کرد: برنامه‌های استانی باید جامع، کامل و با مشارکت تمامی بخش‌های دولتی، خصوصی و فعالان و متخصصان این حوزه ترسیم شود تا ابعاد مختلف آن در زیرساخت، خدمات و محتوا متناسب با مزیت‌ها و ظرفیت‌های استانی و به صورت متوازن رشد کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ستون پیشرفت کشور در فضای مجازی را نیز سرمایه انسانی کشور دانست و افزود: تربیت و حفظ سرمایه‌های انسانی در این حوزه بسیار حائز اهمیت بوده و در واقع نیرو‌های انسانی متخصص فضای مجازی ستون این فضا هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر