۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۴
کد خبر: ۷۲۹۲۰
سردار جلالی در جمع نخبگان علم و فناوری استان خراسان رضوی خبر داد
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه این سازمان، راهبرد دفاع دانش پایه را دنبال می‌کند از حمایت ویژه از محصولات دانش بنیان در عرصه پدافند غیرعامل خبر داد.

به گزارش پایداری ملی، سردار دکتر غلامرضا جلالی در بازدید از پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی در جمع نخبگان شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان استان با بیان اینکه رسالت سازمان پدافند غیرعامل کشور، شناسایی، رصد، هشدار و مقابله با تهدیدات کشور است، تهدیدات را به دو دسته انسان‌ساخت و طبیعی تقسیم کرد و توضیح داد: تهدید‌های طبیعی مانند سیل و زلزله است که ماهیت آن‌ها در طول زمان تغییر نمی‌کند.

وی ادامه داد: در این تهدید‌ها خصومت و دشمنی وجود ندارد و دانش بشری به دلیل ثابت بودن این بلایا می‌تواند برای کاهش اثرات آن راهکار‌هایی را پیش بینی کند. بطوری که با رعایت اصول مهندسی می‌توان آسیب‌های زلزله و سیل را تا حدودی کنترل کرده و پیامد‌های آن را کاهش داد.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور، دسته دوم را تهدید‌های انسان‌ساخت دانست و گفت: منشاء تهدید‌های انسان‌ساخت، راهبرد، اندیشه و خصومت است و از مولفه دیگری به نام فناوری برخوردار است. از همین رو این نوع از تهدیدات، پویا و متغیر است. ضمن آنکه دانش و فناوری، تهدیداتی را از قبیل تسلط و اشراف برای انسان ایجاد می‌کند و تفکر و استراتژی بر نوع تهدید تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه راهبرد و فناوری در تهدیدات انسان ساخت هردو دانش پایه هستند، افزود: در پدافند غیرعامل تلاش داریم تا تاثیر و پیامد‌های تهدید‌های انسان‌ساخت را بر زیرساخت‌ها و منابع انسانی کشور کاهش دهیم به همین دلیل باید به مولفه‌های انسانی یعنی استراتژی‌های دشمن و به دانش و فناوری مورد استفاده دشمنان توجه داشت.

راهبرد‌های دفاعی باید برپایه دانش اندیشکده‌ها تدوین شود

سردار جلالی ادامه داد: زمانی که طرح‌ها و راهبرد تهدیدات در اندیشکده‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی متعلق به ابرقدرت‌های استکباری تهیه می‌شود، بالطبع باید برای دفاع نیز ما از ظرفیت اندیشکده‌ها، پژوهشگاه‌ها و دانشگاهیان بهره ببریم.

وی با بیان اینکه سازمان پدافند غیرعامل کشور راهبرد «دفاع دانش پایه» را دنبال می‌کند، تصریح کرد: با توجه به تکثر و تنوع تهدیدات، دیگر روش‌های سنتی پاسخگو الگو‌های دفاعی نیست.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: با توجه به پیچیدگی تهدیدات، نیازمند این هستیم که نظام آموزشی کشور از سازمان پدافند غیرعامل کشور به لحاظ علمی پشتیبانی کند. یعنی با توجه به اینکه ماهیت علم پدافند غیرعامل بین رشته‌ای است، باید این تخصص در دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایجاد و توسعه یابد.

به گفته وی استفاده از پارک‌های علم و فناوری که نگاه تجمیعی به رشته‌های دانشگاهی دارند به مدیریت دانش پایه و هم افزا برای حل مسائل کشور کمک خواهد کرد که البته این کار نیازمند حمایت همه دستگاه‌های اجرایی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه حمایت از محصولات دانش بنیان در حوزه پدافند غیرعامل در دستور کار این سازمان قرار داد گفت: چنانچه محصول دانش بنیانی با توجه به نیاز‌های کشور در زمینه پدافند غیرعامل تولید شود و این محصول از آزمایشات تخصصی حوزه پدافند غیرعامل سربلند بیرون بیاید، این سازمان از آن محصول حمایت خواهد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر