۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۷۲۹۰۱
رئیس سازمان بازرسی مطرح کرد
رئیس سازمان بازرسی با تاکید بر اینکه این سازمان به تبعیت از تأکیدات مقام معظم رهبری و ضرورت‌های توسعه اقتصاد کشور، حمایت از تولید را در دستور کار دارد به سنگ اندازان پیش پای تولید هشدار داد.

به گزارش پایداری ملی، ذبیح الله خدائیان در جریان بازدید از مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، به نقش مهم این مؤسسه در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: مؤسسه سرم سازی رازی با یک قرن قدمت از تجربیات گران بهایی برخوردار است و با توجه به نقش مهم این مؤسسه در حوزه سلامت باید حمایت از آن در دستور کار دستگاه‌های مرتبط قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه مؤسسه سرم سازی رازی در یک برهه زمانی به کمک مردم آمد و از مرگ میلیون‌ها نفر جلوگیری کرد، افزود: در آن زمان کشور‌های دیگر درگیر مسائل خاص خود بودند و هیچ کمکی به مردم ما نمی‌کردند، در این میان اگر مؤسسه رازی فعال نبود ما با فاجعه انسانی روبه رو می‌شدیم، لذا همین امر نشان دهنده آن است که ارزش این مؤسسه را بدانیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به ضرورت همکاری تمامی دستگاه‌های مرتبط برای رونق تولید در این مؤسسه خواستار بهره گیری از تجربیات متخصصان سرم سازی رازی برای تربیت نیرو‌های متخصص دیگر شد و گفت: در کشور دانشگاه‌های زیادی چه در مباحث دامپزشکی و چه پزشکی داریم که خیلی از آن‌ها بیشتر به آموزش‌های نظری می‌پردازند و کمتر با آزمایشگاه‌ها و… ارتباط دارند و این مؤسسه می‌تواند در کنار مراکز آموزشی به صورت تجربی و کاربردی نیرو‌ها را تربیت کند.

خدائیان به نقش مهم مؤسسه سرم سازی رازی برای جلوگیری از خروج ارز اشاره کرد و ادامه داد: از بعد اقتصادی این مؤسسه نه تنها از خروج میلیون‌ها دلار از کشور جلوگیری می‌کند بلکه برای کشور هم ارز آوری دارد.

وی به باز تولید سه واکسن پس از ۱۶ تا ۱۷ سال از توقف تولید با ورود سازمان بازرسی کل کشور خبر داد و گفت: با طرح موضوعاتی مبنی بر موانع پیش روی تولید سه نوع واکسن (دیفتری، کزاز و سیاه سرفه)، رفع موانع در دستور کار قرار گرفت و با پیگیری‌های این سازمان تولید این سه واکسن از سر گرفته شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور هدف این سازمان را کمک به از سرگیری تولید واکسن دانست و تصریح کرد: هدف سازمان بازرسی مچ گیری نبوده بلکه هدف آن است تا موانع سد راه تولید این محصولات را پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: باید علت و مقصر توقف تولید سه نوع واکسن دیفتری، کزاز و سیاه سرفه مشخص شود تا بتوان به بازتولید این محصولات کمک کرد و اگر همکاران سازمان بازرسی کل کشور در ضمن بررسی متوجه شوند کوتاهی‌هایی عمدی و غیر عمدی صورت گرفته و باعث توقف تولید بی‌جهت محصولی شده‌اند برخورد با مقصران در اولویت بعدی قرار دارد و اولویت اصلی کمک به مسئولانی است که با حسن نیت تلاش می‌کنند تا نسبت به رونق تولید در این مؤسسه اقدام کنند.

خدائیان با اظهار تأسف از اینکه چرا تولید یک محصول با قدمت زیاد باید متوقف شود؛ تاکید کرد: سازمان بازرسی کل کشور در وظایف محوله و با توجه به تأکیدات رئیس قوه قضائیه پیشگیری از وقوع تخلف و سوجریان را در دستور کار دارد و در این راستا اگر با کوتاهی عمدی و غیرعمدی روبه رو شود به طور حتم بدون تعارف برخورد می‌کند.

وی اظهار کرد: طبق بررسی‌ها مشخص شد که مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی برای تولید برخی از واکسن‌ها با مشکل مواجه شده و متأسفانه تولید آن‌ها متوقف شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: با پیگیری‌های سازمان بازرسی کل کشور در راستای رفع موانع تولید، کمک مسئولان مؤسسه رازی و استقبال آن‌ها از ورود این سازمان و پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی در تأمین اعتبار، شاهد باز تولید سه نوع واکسن‌ها دیفتری، کزاز، و سیاه سرفه هستیم.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود به مدیران این مؤسسه و دستگاه‌های مرتبط نیز توصیه‌هایی کرد و گفت: یکی از موضوعات مهم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب پدافند غیرعامل است از این رو توجه به این موضوع باید در دستور کار مؤسسه رازی باشد تا بتوان از حملات و تهدیدات بیولوژیک پیشگیری کرد و قطعاً این مؤسسه می‌تواند تهدیدات را کم و از آن‌ها جلوگیری کند.

توصیه دوم رئیس سازمان بازرسی کل کشور به مدیران این مؤسسه و سایر ارگان‌های ذی ربط ایجاد سازوکار‌هایی برای صادرات محصولات این مؤسسه بود که بر ضرورت شناسایی بازار‌های هدف و بازاریابی در این راستا تاکید کرد.

خدائیان بیان کرد: باید در این مؤسسه از جدیدترین تجهیزات استفاده شود این مؤسسه یک مؤسسه قدیمی است که از تجربیات خوبی برخوردار است بر این اساس باید ایجاد فرآورده‌های جدید و تولید انبوه قیمت تمام شده محصول را کاهش دهیم و به صادرات روی بیاوریم.

وی این را متذکر شد که با توجه به تجربیات موفق این مؤسسه، مدیران آن باید تلاش کنند تا وابستگی به بودجه دولتی با تولید محصولات جدید و صادرات کمتر شود.

خدائیان در خصوص چالش‌های طرح شده از سوی مدیران این مؤسسه از جمله فرسودگی تجهیزات، فضای فیزیکی، قیمت گذاری دستوری و… نیز قول مساعد داد که سازمان بازرسی کل کشور در راستای انجام وظایف قانونی خود مسائل را از دستگاه‌های ذی ربط پیگیری خواهد کرد.

وی بیان کرد: مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در لیست تحریم‌ها قرار گرفته است لذا در تأمین مواد اولیه، واردات ماشین آلات به روز و نقل و انتقال ارز با مشکلاتی مواجه است که مسئولان امر در این خصوص باید به این مؤسسه کمک کنند.

گفتنی است، علی اسحاقی، رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نیز در این بازدید چالش‌های پیش روی این مؤسسه از جمله فرسودگی تجهیزات، فضای فیزیکی، اعتبار و… مطرح کرد و خواستار همکاری سازمان بازرسی برای رفع آن‌ها شد.

وی همچنین با اشاره به حمایت‌های سازمان بازرسی کل کشور پیرامون بازتولید واکسن سه گانه DTP افزود: برای بازتولید این واکسن‌ها کمک‌های بسیاری از طریق سازمان بازرسی کل کشور به این مؤسسه شد که به تنهایی قادر به حل مشکلات نبودیم، امیدوارم این همکاری ادامه پیدا کند و پس از سال‌ها از توقف تولید بار دیگر شاهد بازتولید این سه واکسن هستیم.

در جریان ادامه خدائیان از بخش‌های مختلف این مؤسسه بازدید کردند. در این بازدید اسدی معاون تولیدی، مهدی بهادر مدیر کل حوزه ریاست، سعید بابازاده رئیس دفتر امور ویژه سازمان بازرسی و بازرس کل استان البرز وی را همراهی کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر