۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۷۲۸۷۵
جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور در نخستین روز همایش ملی پدافند شیمیایی مطرح کرد
نخستین روز هشتمین همایش ملی پدافند شیمیایی با حضور سردار دکتر محسن ساسانی جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور و جمعی از مسئولین لشکری و کشوری، اساتید دانشگاه و نخبگان حوزه پدافند شیمیایی در سالن همایش‌های بیمارستان فرهیختگان برگزار شد.

به گزارش پایداری ملی، سردار محسن ساسانی در این همایش با بیان اینکه محور اصلی همایش امروز که در هشت دوره برگزار شده است، تمرکز بر نظام مصونسازی پدافند شیمیایی است، اظهار داشت: این نظام سه رویکرد ترویجی و فرهنگ سازی، آموزش و مطالبه‌گری را در دستور کار قرار داده است.

وی در تبیین نظام مصون‌سازی پدافند شیمیایی، توضیح داد: هدف از تدوین، تصویب و پیگیری این سند، ارتقای ایمنی، امنیت و کاهش آسیب‌پذیری در زیرساخت‌ها، صنایع و جامعه مردمی کشور است. همچنین ارتقای آمادگی مدیران، سازمان‌ها، مردم و صنایع برای مقابله با حوادث احتمالی از دیگر اهدافی است که در نظام مصون‌سازی دنبال می‌شود.

جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه اگرچه در این نظام تلاش برای به حداقل رساندن حوادث دنبال می‌شود، ولی باید در هر صورت برای مقابله با حوادث آماده باشیم، توضیح داد: حفاظت از مردم و دارایی‌هایشان و تداوم کارکرد‌های ضروری و خدمات در شرایط ضروری از جمله دیگر اهداف نظام مصون‌سازی پدافند شیمیایی است. باید به این نکته توجه داشت که تداوم خدمات رسانی ضروری به مردم خط قرمز پدافند غیرعامل است.

سردار ساسانی ادامه داد: حملات دشمن به زیرساخت‌های شیمیایی، حمله شیمیایی دشمن به مردم، اقدامات تروریستی و ضد امنیتی و بکارگیری مواد شیمیایی علیه مردم، حملات سایبری به زیرساخت‌ها که دارای پیامد‌های شیمیایی است و اقدامات عامدانه را شامل می‌شود از جمله تهدیداتی است که در نظام پدافند شیمیایی پیش بینی و برای آن برنامه مقابله ارائه شده است.

سردار ساسانی افزود: بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که در نظام برنامه ریزی کشور، موضوعاتی مانند پاسخ و مواجهه با تهدیدات با منشا شیمیایی و حوادث و پیامد‌های ناشی از آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه به تشریح بخش عملیاتی نظام پدافند شیمیایی پرداخت و تصریح کرد: در مراکز و شهرک‌های صنعتی و واحد‌های پتروشیمی و مانند آن نخستین اقدام، ارزیابی وضعیت است که خروجی این ارزیابی باید احصای نقاط ضعف و آسیب‌پذیری‌ها باشد و اینکه با چه استانداردی می‌توان آسیب‌پذیری‌ها را بر طرف کرد.

 

سردار ساسانی با بیان اینکه مصون‌سازی دارای سه لایه است که شامل ایمنی، امنیت و دفاع است و باید ارزیابی در این سه لایه انجام شود، افزود: دومین اقدام ضروری در حوزه پدافند شیمیایی سازماندهی مناسب و تعیین مسئولیت‌های مشخص برای شرایط و وضعیت‌های مشخص است که این تدبیر حاصل تمرین‌ها و رزمایش‌هایی است که قبل از بروز حوادث و رخداد‌ها انجام شده است.

وی با بیان اینکه باید در حوادث فرمانده و مسئول میدان و ساختار و سازماندهی فرماندهی عملیات نیز مشخص شود، تصریح کرد: رصد و پایش دائمی و مستمر تهدیدات و مخاطرات در واحد‌های صنعتی و مراکز شیمیایی اقدامی است که باید به طور دائمی پیگیری شود.

جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور به ضرورت آموزش و آگاهی بخشی کارکنان زیرساخت‌ها و مراکز شیمیایی و همچنین جوامع ساکن در مجاورت این تاسیسات تاکید کرد و گفت: همانگونه که در نظام پدافند شیمیایی برای همه دستگاه متولی، مسئولیت و نقش تعریف است، کارکنان و مناطق مسکونی مجاور این تاسیسات نیز باید بدانند که در هنگام بروز و تهدیدات چگونه عمل کنند.

شایان ذکر است در ابتدای این همایش، دکتر کاظمی امینی قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی، به تشریح اهمیت و ضرورت گفتمان سازی پدافند غیرعامل به ویژه در حوزه پدافند شیمیایی پرداخت.

دکتر حمیدرضا سیفی عضو هیأت امنای سازمان تامین اجتماعی دیگر سخنران این همایش بود که پیرامون نحوه اجرای الزامات پدافند شیمیایی و ایمنی کار در بخش خصوصی به ایراد سخنرانی پرداخت.

«فرماندهی و مدیریت حوادث شیمیایی: از میدان تا درمان» نیز موضوع سخنرانی دکتر سیمین تاج شریفی عضو هیات علمی دانشگاه و دانشیار رشته سلامت در بلایا بود که بخش دیگری از این همایش را به خود اختصاص داد.

راهبردها و راهکارهای استقرار نظام پدافند شیمیایی در حوزه انرژی

دکتر عبدالرحمن کشوری، معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز در سخنرانی خود با موضوع چرایی استقرار نظام پدافند شیمیایی در حوزه انرژی با طرح این سوال که مسئولان و متولیان بخش انرژی باید از خود بپرسند که چه میزان الزامات پدافند شیمیایی را رعایت می‌کنند اظهار داشت: افزایش دانش مقابله با تهدیدات و مخاطرات شیمیایی در هر زیرساخت، تعهد مدیران ارشد صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، برق و آب به امنیت شیمیایی، جلوگیری از پیشرفت شهرها در حریم صنایع، استقرار استانداردهای بین المللی بومی و نظام عملیاتی پدافند شیمیایی، لحاظ نمودن الزامات پدافند شیمیایی در ذات طرح های توسعه، کنترل دوره ای تاسیسات و تجهیزات و مقاوم سازی و جلوگیری از خوردگی و فرسودگی تاسیسات و تجهیزات از راهبردها و راهکارهای استقرار نظام پدافند شیمیایی در حوزه انرژی است.

در ادامه، مهندس محمد بهزادی، مدرس و پژوهشگر حوزه نفت، گاز و پتروشیمی به سخنرانی خود با موضوع مدیریت ایمنی فرآیند، به مصونسازی صنایع شیمیایی با ترکیب PSM طرح تحول دیجیتال و هوش مصنوعی پرداخت.

گفتنی است هشتمین همایش ملی پدافند شیمیایی به همت سازمان پدافند غیرعامل کشور و مشارکت بخش خصوصی با هدف فرهنگسازی، ارتقاء آمادگی و آموزش، معرفی پژوهش‌ها و فناوری‌های نوین هوشمند از امروز ۱۳ تیرماه آغاز شد و به مدت دو روز ادامه دارد. در حاشیه این همایش، نمایشگاه دستاورد‌های صنعت بومی پدافند شیمیایی برگزار و از برترین‌های حوزه پدافند شیمیایی تقدیر می‌شود.این همایش که در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به ثبت رسیده است به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی برگزار می شود.

فردا این همایش با سخنرانی سردار دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، حجت‌الاسلام والمسلمین مجبتی ذوالنوری نايب رئیس مجلس شورای اسلامی و با برگزاری نشست‌های تخصصی ویژه به کار خود ادامه خواهد داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر